Skærme
Fijala 3554
Teil 1726
dell inspiron 500m
Fra : g. wennerstrøm

Dato : 04-11-06 21:44

Hej.

Jeg har et mærkelig problem med min skærm, en bærbar dell inspiron 500m

Skærmen bliver mørk, men med en lommelygte kan man ane billedet.

Det er sket nogle gange, og kommer uden varsel, men bliver også iorden igen
uden varsel.

Det er ikke noget mønster i hvornår det sker.

Det er ikke virus, og alle opdateringer er installeret.

Når skærmen er mørk, så virker det heller ikke at sætte en ekstern skærm
til, og heller ikke video-out kan ses, kun høres.

Jeg var ved at hugge en økse i den bærbare, men så tænkte jeg at usenet
skulle få den sidste mulighed før jeg går amok.

Er det nogle af jer kloge hoveder der ved hvad jeg kan gøre

Venlig hilsen Göran Wennerström

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-11-06 22:41

g. wennerstrøm wrote:

> Jeg har et mærkelig problem med min skærm, en bærbar dell inspiron
> 500m Skærmen bliver mørk, men med en lommelygte kan man ane billedet.

Lyder som baggrundsbelysningen der er røget en tur

> Når skærmen er mørk, så virker det heller ikke at sætte en ekstern
> skærm til, og heller ikke video-out kan ses, kun høres.

Hmm er du 100% på det
Hvis det er baggrundsbelysningen der er gået i din skærm så kan man snildt
sætte en ekstern skærm til

> Jeg var ved at hugge en økse i den bærbare, men så tænkte jeg at
> usenet skulle få den sidste mulighed før jeg går amok.

Ouch :)
Prøv lige at tjekke med den eksterne skærm hvis den går ud igen
Dell er ikke vanvittige dyre mht ny skærm
Jeg fik skiftet min skærm (XSVGA - Inspiron 510m) onsite for ca 4500 + moms

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : g. wennerstrøm

Dato : 04-11-06 23:16

Hej, tak for hurtigt svar.

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev

> Lyder som baggrundsbelysningen der er røget en tur

Hvordan kan det være at det virker nogle gange, lyset var røget, så skulle
det jo ikke kunne lyse, eller?

> Hmm er du 100% på det
> Hvis det er baggrundsbelysningen der er gået i din skærm så kan man snildt
> sætte en ekstern skærm til

Jeg fik med en lommelykte skiftet nogle parametre, så at jeg nu kan se på en
ekstern skærm.

Når jeg tænder pc'eren så lyser den normalt i ca. ½ sekund, og så går den i
"lommelyktetilstand".

Bagrundsbelysning, er det ikke noget der kan rep.? Skal man skifte hele
skærmen ud?

Venlig hilsen Göran.

PS. Kan man teste bagrundsbelysningen?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-11-06 00:44

g. wennerstrøm wrote:

> Hvordan kan det være at det virker nogle gange, lyset var røget, så
> skulle det jo ikke kunne lyse, eller?

En dårlig forbindelse eller lign
Jeg har prøvet det to gange (forskellige laptops)
Den første begyndte at flimre i ny og næ - den anden gik bare død
Selvfølgelig når man hænger med tungen ud af halsen for at nå deadlines op
til GoLive

> Bagrundsbelysning, er det ikke noget der kan rep.? Skal man skifte
> hele skærmen ud?

Du kan selv prøve at fixe det vha af komponenter fra en brugt maskine
En reperatør skifter hele skærmen
Det tager ca 10 minutter

> PS. Kan man teste bagrundsbelysningen?

Ikke mig bekendt
Enten virker det (du kan se billedet) eller også virker det ikke (du kan
ikke se billedet)

Ideen med lommelygten er rigtig god :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : N_B_DK

Dato : 05-11-06 02:43

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message
> En reperatør skifter hele skærmen

Nej han skifter backlighten, koster ca 300,- i indkøb for værkstedet, dertil
komemr på fortjeneste og evt montering, en hel skærm for at skifte
backlighten er unødvendigt, og tangerer bedrageri.

(er strømfordelen dækslet på din bil slidt op, skiftes hele motoren heller
ikke)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-11-06 10:21

N_B_DK wrote:

> Nej han skifter backlighten, koster ca 300,- i indkøb for værkstedet,
> dertil komemr på fortjeneste og evt montering, en hel skærm for at
> skifte backlighten er unødvendigt, og tangerer bedrageri.

Uanset så er det praksis - svjv
Første laptop skiftede Compaq skærm + MB på garantien på værksted
Anden laptop skiftede Dell skærmen onsite på regning (ca 4500 + moms)
Størstedelen af regning var kørsel, tid + tillæg for hurtigt udkald

Hvor lang tid tager det at skifte inverter i forhold til at skifte skærmen
Ja jeg ved godt at man selv kan skifte inverter printet - hvis man kan
skaffe et

- Peter

PS Lad vær med at lave bilanalogier - 99.9% af dem holder ikke en meter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : N_B_DK

Dato : 05-11-06 12:08

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message
> Uanset så er det praksis - svjv

Ja når man taler garanti sager, ikke når det er på regning.

> Første laptop skiftede Compaq skærm + MB på garantien på værksted

Ja better safe than sorry.

> [...]
>
> Hvor lang tid tager det at skifte inverter i forhold til at skifte
> skærmen Ja jeg ved godt at man selv kan skifte inverter printet -

Det tager ca 5 min at skifte inverter printet, (men nu har jeg også skiftet
ret mange), skal hele skærmen skiftes, kan det godt tage 15-30 afhængig af
model

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 05-11-06 13:01

N_B_DK wrote:

> Det tager ca 5 min at skifte inverter printet, (men nu har jeg også
> skiftet ret mange),

Ok - inkl al demontage/montage?

> skal hele skærmen skiftes, kan det godt tage
> 15-30 afhængig af model

Med hele skærmen mente jeg hele skærmen

Gammel skærm - tage dækslet af, løsne 4 skruer + en connector
Ny skærm - samme operation i omvendt rækkefølge
(Frit efter hukommelsen)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : N_B_DK

Dato : 05-11-06 14:01

> Ok - inkl al demontage/montage?

Ja på de fleste modeller.

> Med hele skærmen mente jeg hele skærmen

Ja og det er også det jeg mener (nogle bærbare skal skildes mere ad for at
få fladkablet af bundkortet)

> Gammel skærm - tage dækslet af, løsne 4 skruer + en connector
> Ny skærm - samme operation i omvendt rækkefølge
> (Frit efter hukommelsen)

oftere 6 skruer, men ellers ja.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : N_B_DK

Dato : 05-11-06 02:45

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message
> En reperatør skifter hele skærmen

Og det er selvfølgelig inverter printet der skiftes, det er inverter printet
der får backlighten til at tænde.

--
MVH.
N_B_DK