Grafikkort ( AGP ) til Windows Vista
Fra : Erik Greve

Dato : 24-11-06 20:50

Har lige fået en beta version af Win Vista - mit gamle grafikkort kan ikke
følge med,
hvilket vil I anbefale, hvis det skal være nogenlunde fremtidssikret og ikke
vildt dyrt ?
Erik Greve
www.erikgreve.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-11-06 23:06

Erik Greve wrote:
> Har lige fået en beta version af Win Vista - mit gamle grafikkort kan
> ikke følge med,
> hvilket vil I anbefale, hvis det skal være nogenlunde fremtidssikret
> og ikke vildt dyrt ?

Til Vista?
Du er bedre tjent med at skrue ned for al gimmick'en

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Kim Larsen

Dato : 25-11-06 01:42

Erik Greve skrev:
> [...]
> følge med,
> hvilket vil I anbefale, hvis det skal være nogenlunde fremtidssikret og ikke

På hvilken måde kan grafikkortet ikke følge med ??? Muligvis et
dumt spørgsmål men det virker underligt at et grafikkort ikke kan
følge med et styresystem, det har jeg aldrig hørt om før.

Kim Larsen

Direkte e-mail: kla2(a)get2net.dk

Fra : P.L.

Dato : 25-11-06 07:38

On 24 Nov 2006 16:42:28 -0800, "Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> wrote:

>På hvilken måde kan grafikkortet ikke følge med ??? Muligvis et
>dumt spørgsmål men det virker underligt at et grafikkort ikke kan
>følge med et styresystem, det har jeg aldrig hørt om før.

Vista vil kræve et af de STORE 3D kort samt 2 GB ram, for at fungere
optimalt, så jeg vil mene at vista er mere et spil end et
operativsystem

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-11-06 10:00

Kim Larsen wrote:

> På hvilken måde kan grafikkortet ikke følge med ??? Muligvis et
> dumt spørgsmål men det virker underligt at et grafikkort ikke kan
> følge med et styresystem, det har jeg aldrig hørt om før.

Den er sådan set god nok
Skal du se Vista i al dens "herlighed" så kræver det en del af grafikkortet

http://www.microsoft.com/technet/windowsvista/evaluate/hardware/vistarpc.mspx
<quote>
DirectX 9-class GPU that supports:
.. A WDDM driver
.. Pixel Shader 2.0 in hardware
.. 32 bits per pixel
.. Adequate graphics memory

Adequate graphics memory is defined as:
- 64 MB of graphics memory to support a single monitor at resolutions of
1,310,720 pixels or less
- 128 MB of graphics memory to support a single monitor at resolutions of
2,304,000 pixels or less
- 256 MB of graphics memory to support a single monitor at resolutions
higher than 2,304,000 pixels
- Graphics memory bandwidth, as assessed by Windows Vista Upgrade Advisor,
of at least 1,600 MB per second
</quote>

Minimum requirements

Processor: 800 MHz 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor2
System memory: 512 MB
GPU: SVGA (800x600)
Graphics memory: -
HDD: 20 GB
HDD free space: 15 GB
Optical drive: CD-ROM drive5

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : P.L.

Dato : 25-11-06 10:22

On Sat, 25 Nov 2006 09:59:37 +0100, "Peter Lykkegaard"
<plykkegaard@gmail.com> wrote:

> [...]
></quote>
>
>Minimum requirements
>
>Processor: 800 MHz 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor2

Dell samt andre anbefaler 2GB memory i maskinen hvis den skal gøre
brug af vista.

imho, MS har tabt småkagerne når de laver det så systemkrævende som
vista er.

Fra : P.L.

Dato : 25-11-06 07:39

On Fri, 24 Nov 2006 20:49:32 +0100, "Erik Greve" <eg@erikgreve.dk>
wrote:

> [...]
>følge med,
>hvilket vil I anbefale, hvis det skal være nogenlunde fremtidssikret og ikke

Ved godt det ikke er det svar du er ude efter, men hvis jeg var dig
ville jeg holde mig til XP.

Fra : Erik Greve

Dato : 25-11-06 11:23

"P.L." <Not@Valid.invalid> skrev i en meddelelse

> Ved godt det ikke er det svar du er ude efter, men hvis jeg var dig
> ville jeg holde mig til XP.

Ja, men jeg er da blevet lidt klogere, jeg tror jeg fortsætter med XP lidt
endnu.
MvH Erik

Fra : ASKF

Dato : 26-11-06 09:27

Erik Greve ytrede sig i <45681981$0$13947$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>
med dette:

>"P.L." <Not@Valid.invalid> skrev i en meddelelse

>Ja, men jeg er da blevet lidt klogere, jeg tror jeg fortsætter med XP lidt
>endnu.

God ide, og for at køre Vista desktop optimalt så kræver det et DX10
Gfx-kort.

Jeg skifter nok til (k)Ubuntu i stedet for Vista. Om 2-3 måneder køber
jeg nyt hardware (MB, CPU, GFX-kort, evt. DDR2 ram[1]), men jeg tvivler
på at jeg vil lave anden opgradering af OS end WinXP32 -> WinXP64/*nix
og lade mit gamle hardware køre som *nix med load a WinXP i en shell som
Medie-PC (der er stadig for mange sites der kræver Win/Mac for streams).

[1] Mit køb bliver en kombi af mulighed for at benytte noget af mit
eksisterende hardware, så jeg ved at jeg kommer til at købe nyt igen
efter ca. 1 år - plan er at jeg har gammelt hardware til 2xPCer der er
pt. habile spille-/medie/fil-serverer-niveau nu. Forventet udgift er
5000-7000kr.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus