Kørselv ferie første gang
Fra : Lars

Dato : 23-06-01 09:15

Vi er en fam. på 2 voksne og 2 børn 2 og 5 år
Hvad er nemmest at komme til hvis man gerne vil til middelhavet eller
adriaterhavet, her tænker jeg specielt på hvad der er hurtigst at
kører til.
Vi har tænkt på om det måtte være en fordel at kører om natten for at
ungerne kunne sove på det meste at køreturen??

Er der nogle er har et godt sted at anbefale??

mvh
Fam. Jørgensen

Fra : Claus

Dato : 23-06-01 09:59

Lars skrev i meddelelsen <3b344f53.2413304@news.worldonline.dk>...

her tænker jeg specielt på hvad der er hurtigst at
>kører til.

Det kan du regne ud på den her virkeligt gode ruteplanlægger ( gratis)
fra shell:

: http://www.transit.dk/beregning/shell.htm

Hilsen Claus.

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 23-06-01 10:54

> Vi har tænkt på om det måtte være en fordel at kører om natten for at
> ungerne kunne sove på det meste at køreturen??

Tjah. Vi er to voksne (altså ingen børn) og vi klarer altid ud-turen natten
mellem lørdag og søndag.

Jeg kører normalt hele turen selv da min kæreste ikke bryder sig specielt om
at køre bil. Dette betyder at jeg sover hele lørdag eftermiddag for at være
frisk til nattens kørsel.

Vi holder 4 pauser på de ca. 1600 km der er fra Århus til Norditalien (skal
vi længere planlægges dette til den efterfølgende dag. Pauserne er af 30-45
min varighed og inkluderer altid lidt at spise (store måltider kan frarådes
da man bliver sløv og træt hvis man fylder maven for meget - Slik, sodavand
o.lign er også en dårlig idé - Spis fornuftigt, så er I friske længst
muligt) Sørg i øvrigt for at gå en tur - stræk benene, få noget frisk luft
og vand i hovedet - det kvikker op og giver energi.

En tur vi har gjort flere gange er fra Århus til Gardasøen som er et fint
sted at tage en afslappende søndag og en rolig overnatning inden vi kører
videre om mandagen.
Vi starter normalt ved 18.00 tiden og ankommer som regel omkring kl. 7.00
ved den valgte overnatning - lige tids nok til at blive friske op og få
morgenmad.

Men en regnemaskine kan du selv regne ud at vores gennemsnitshastighed er
omkring 150 km/t når vi er på vejen. For at holde denne hastighed ligger
spedometernålen typisk mellem 140 og 180. Hvis I vælger et mere roligt tempo
kan I jo selv lægge lidt ekstra rejsetid til planen, men lad være med at
spare på pauserne for at nå hurtigere frem.

Det skal i øvrigt bemærkes at hjemturen om dagen (oftest en torsdag) typisk
varer ca. 4 timer længere pga. den øgede trafik. Så natkørsel kan anbefales,
for det går hurtigere og selv om hastigheden er øget væsentligt, er det slet
ikke så stressende som at køre om dagen.

Efter sådan en nat-tur er det en god idé at snuppe en middagslur (bare ½
time på øjet) og så er man rimeligt frisk til 21-22 tiden.

God ferie

Claus

Fra : soli

Dato : 23-06-01 23:01

Hej

Vi har også kørt ned til lido'en mange gange, men tager altid en overnatning
omkring Munchen, da det ellers bliver lidt for 'træls' med 3 drenge.

Det koster ca. 400-500 kr for overnatning, de penge er givet godt ud, i år
har vi camping-vogn med for første gang, så det vil helt automatisk give 1-2
overnatninger på vej ned igennnem europa

mvh
Niels-Peter

Fra : Anders Brandt

Dato : 24-06-01 11:26

"Lars" <larsj24@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Vi har tænkt på om det måtte være en fordel at kører om natten for at
> ungerne kunne sove på det meste at køreturen??

Vi har netop været i Sydfrankrig (St. Raphaël) med 2 børn på hhv. 1½ og 3½.
Vi kørte om natten med start klokken 18 - et par timer før børnenes sovetid.
Vi skiftede hver 3. time til at køre. Børnene sov hele vejen til Basel,
hvorefter vi "hyggede" os det sidste stykke med nogle længere pauser og en
lille spadserertur i Montreaux (schweiz). Vi brugte 24 timer på at komme
frem (uden søvn). Hjemturen var noget hurtigere - kun 17 timer, men da blev
der heller ikke vist så meget hensyn til børnene...

Det er hårdt med børn, og skulle jeg gøre det igen vil jeg tage en
overnatning i Sydtyskland/Østrig/Schweiz.

God tur!

Fra : Lars

Dato : 24-06-01 15:30

Tak for jeres svar, det ser ud til at det vil være en god ide med en
overnatning.

mvh
Fam. Jørgensen

Fra : Ole Kristiansen

Dato : 25-06-01 18:46

Det med overnatningen tilslutter jeg mig (vi har taget turen en del gange
med 3 børn).

Iøvrigt vælger vi aldrig at feriere helt nede ved kysten - i højsæsonen er
det et inferno af biler, turister o.s.v.
Prøv i stedet lidt inde i baglandet. Man skal ikke meget mere end 20 km fra
kysten før det bliver udholdeligt - og skal man bade i middelhavet kan man
blot køre det lille stykke.

Hvis badeferie/vand er et must (og det er det med børn), hvad så med at
prøve en af floderne f.eks. Ardeche?

Fra : tommy pedersen

Dato : 27-06-01 22:03

hej
husk nu hviletid!! i flg. færdselsloven må man ikke køre når man er træt
og uoplagt. Man kan ikke være frisk til at køre nattekørsel, selvom man
har sovet en eftermiddag, hvis man ikke ligefrem er vant til at køre om
natten
hilsen en der har set resultatet af folks overvurdering af egne evner, BANG
CRASH