Blæser starter og stopper (ATI 9800 XXL + ~
Fra : Christian Larsen

Dato : 06-11-06 22:34

Hej

Jeg har netop købt ovenstående køler til mit gamle ATI Radeon 9800 XXL
(Aldi-pc, marts 2004) for at kvæle støjen lidt.

Jeg har dog lidt problemer med blæseren, da den starter og stopper hele
tiden. Den kører et par sekunder, hvorefter den næsten stopper helt,
inden den kører igen. Jeg er ikke sikker på at den køler nok, for den
kommer aldrig rigtigt op i høje omdrejninger. Er der nogen, der har
erfaringer med disse Arctic Cooling Silencer'e?

Stikket til den gamle GPU-fan havde kun to ledninger (sort og rød),
selvom der var plads til tre ledere på grafikkortets stik. I første
omgang kørte den nye blæser ikke, men nu har jeg forbundet den nye
blæsers sorte og røde ledning til grafikkortet på samme måde som med
den gamle blæser - den gule har jeg ikke tilsluttet - og nu kører den
altså delvist.

Hvad skyldes blæserens opførsel? Får den ikke nok strøm? (Jeg har
prøvet at tilslutte blæserens sorte og røde ledning direkte til
strømforsyningens 12V (sort og gul), men det gav samme opførsel med
start og stop.) Eller har den indbygget temperatursensor eller sådan
noget? (Kortet føles en del varmere end med den gamle køler.)

Håber i kan hjælpe.

Venlig hilsen
Christian Larsen

Fra : Klaus G.

Dato : 07-11-06 05:41

> [...]
> start og stop.) Eller har den indbygget temperatursensor eller sådan
> noget? (Kortet føles en del varmere end med den gamle køler.)
På mit Asus AX850XT Platinum brøler blæseren når jeg booter, for at blæse
kortet fri for støv, og så falder den helt ned på lave omdrejninger igen.
Men med tiden bliver den alligevel fyldt op med støv, og når jeg så køre
spil, så vil den i starten stige en smule i omdrejninger, men efter 1måned
stiger den til så mange omdrejninger når jeg spiller, at den skal renses
igen, og så kan den fint køle optimalt, og den kan ikke høres længere. Men
min køre konstant når der games, og ikke sådan on/off som du omtaler.

Men det skader jo aldrig hvis man med lidt forsigtighed tager kortet ud,og
så lige prøve at puste det igennem for støv.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk