4 X Ripley
Fra : Hans Jørgen Hvid

Dato : 15-10-06 13:07

hej alle
Jeg har set de fire film på sverige og var noget desorienteret over at
handlingen var så forskellig. Jeg undersøgte sagen og fandt ud af at de
to første var lavet over romanen The Talented Mister Ripley og de to
sidste over romanen Ripley´s Game. Det fremgår måske af nogle
radioprogrammer, men ikke af mit (Politiken).
Mvh
Hans Jørgen Hvid

Fra : Peter Heide

Dato : 15-10-06 13:29

""Hans Jørgen Hvid"" <hj.hvid@REMOVEmail-telia.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sidste over romanen Ripley´s Game. Det fremgår måske af nogle
> radioprogrammer, men ikke af mit (Politiken).

Filmen er "baseret" på Patricia Highsmiths bog.

Sjældent følger en film slavisk bogen. Så det er sikkert
dérfor du oplever dem så forskelligt.

Hvilke film følger egentlig en bog 100 % . Nogle tip ?

Brideshead Revisited gjode i den grad men det var en tv-serie

Fra : Peter Knutsen

Dato : 15-10-06 16:51

Peter Heide wrote:
> Filmen er "baseret" på Patricia Highsmiths bog.
>
> Sjældent følger en film slavisk bogen. Så det er sikkert
> dérfor du oplever dem så forskelligt.
>
> Hvilke film følger egentlig en bog 100 % . Nogle tip ?

Ingen film jeg kender til, men "The Great Train Robbery" er
bemærkelsesværdig i og med at den er instrueret af bogens forfatter,
Michael Crichton.

Det generelle problem er at informationsmængden og handlingsmægden i en
film svarer til den i en novelle, ikke i en roman. Derfor er man nødt
til at fjerne en hel masse, hvis da ikke romanen i første omgang er en
tynd kop te hvori der sker meget, meget lidt.

> Brideshead Revisited gjode i den grad men det var en tv-serie

Netop.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 15-10-06 18:29

Peter Heide skrev:
> Sjældent følger en film slavisk bogen. Så det er sikkert
> dérfor du oplever dem så forskelligt.

Hans Jørgen tilbød vist en forklaring snarere end efterspurgte en.

> Hvilke film følger egentlig en bog 100 % . Nogle tip ?

Hundrede procent er nok for meget sagt. Men 'Den store Gatsby' med
Robert Redford er vist tæt nok på til at nævne. Og af samme grund en
halvdårlig film.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 15-10-06 21:10

> Hvilke film følger egentlig en bog 100 % . Nogle tip ?

Da Vinci Mysteriet.

Mark

http://mark.gazel.dk/
http://wordpress.dk - til glæde for danske WordPress-brugere

Fra : Peter Larsen

Dato : 18-10-06 01:18

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> wrote in message

> Da Vinci Mysteriet.
>

> --
> Med venlig hilsen
>
> Mark

Ahva?

Selvom selve plottet er det samme*, så synes jeg da ikke den er
noget specielt godt eksempel på film der følger forlægget slavisk.

* Og det er det så faktisk heller ikke helt.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 18-10-06 09:37

> Selvom selve plottet er det samme*, så synes jeg da ikke den er
> noget specielt godt eksempel på film der følger forlægget slavisk.

En del af kritikken af filmen var, at den lå for tæt opad bogen.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 15-10-06 18:32

Hans Jørgen Hvid skrev:
> [...]
> Ripley og de to sidste over romanen Ripley´s Game. Det fremgår
> måske af nogle radioprogrammer, men ikke af mit (Politiken).

Næste projekt kunne så være at læse bøgerne.

I mit tilfælde var jeg fristet af SVT's kavalkade, men fravalgte dem
for at få læst bøgerne først.

Sjovt at denne tråds emnelinje så fint kunne være brugt om fire helt
andre film.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Peter Knutsen

Dato : 15-10-06 19:25

Peter Brandt Nielsen wrote:
> [...]
> for at få læst bøgerne først.
>
> Sjovt at denne tråds emnelinje så fint kunne være brugt om fire helt

Hvoraf kun de to første er værd at se.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Hans Jørgen Hvid

Dato : 15-10-06 23:35

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> wrote:

> Hvoraf kun de to første er værd at se.

Min pointe var sådan set at der er tale om 2 Patricia Highsmith bøger.
Derfor nævner jeg to titler.
Mvh
Hans Jørgen Hvid

Fra : Thomas S

Dato : 22-10-06 14:02

Peter Heide wrote:

> Hvilke film følger egentlig en bog 100 % . Nogle tip ?

Som jeg husker det, er Grishams A Time To Kill utroligt ens, film og
bog imellem. (På nær assistentens rolle, der er sexet lidt op med
Sandra Bullock).