Skærmbillede vendt op og ned - ?
Fra : Jørn Andersen

Dato : 15-10-06 10:57

Hej,

På et eller andet tidspunkt har noget ondsindet software vendt
skærmbilledet op og ned på en af mine PCere. Nu har jeg så fået
fjernet det ondsindede, men hvordan får jeg skærmen vendt rigtigt
igen?

Det er en PC, jeg ikke bruger så tit - og mest via VNC (hvor den
virker OK) - så indtil videre har det bare været en udfordring for den
kreative hjernehalvdel at ramme det rigtige med musen, når den engang
imellem skulle genstartes, men det holder jo ikke i længden

På forhånd tak,
Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-10-06 11:09

On Sun, 15 Oct 2006 11:56:34 +0200, Jørn Andersen <jorn@jorna.dk>
wrote:

> [...]
>kreative hjernehalvdel at ramme det rigtige med musen, når den engang
>imellem skulle genstartes, men det holder jo ikke i længden

Den slags finesser er hardware afhængige - Det betyder at du skal dybt
(meget dybt !) ind i 'Indstillinger for skærm' for at ændre
indstillingen - Måske skal du lige vende skærmen på hovedet, ellers
kan det være svært at finde helt derind....

I de fleste tilfælde kan det også klare med en taste kombination, men
hvis ikke man kender den, er det jo ingen hjælp

Fra : www.netink.dk

Dato : 15-10-06 11:36

Hejsa

Prøv med en taste kombination af Ctrl Alt Alt Gr og piletasterne -
måske er det bare dit grafikkort der vender tingene på hovedet - og
nogle kan styre med piletasterne

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-10-06 14:48

Jørn Andersen wrote:
> På et eller andet tidspunkt har noget ondsindet software vendt
> skærmbilledet op og ned på en af mine PCere.

Er du sikker på at det var noget software ?

Facilteten er indbygget i nogle skærmkort-drivere, at man kan
vende skærmbilledet.

Det gøres så typisk med f.x. Alt+piletasterne.

Alt+pil højre vender så f.x. skærmbilledet mod højre o.s.v.

Alt+pil op skulle ¨så give et retvendt billede igen.

Hvis det ikke virker med Alt+pile så prøv med en anden
kombination af shift/alt/alt gr sammen med piletasterne.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jørn Andersen

Dato : 15-10-06 15:11

On Sun, 15 Oct 2006 15:48:25 +0200, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

>Er du sikker på at det var noget software ?

Nej - ikke nødvendigvis.

> [...]
>Alt+pil højre vender så f.x. skærmbilledet mod højre o.s.v.
>Alt+pil op skulle ¨så give et retvendt billede igen.

Og det gjorde den sør'me. Tak for hjælpen til alle!

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Christian Joergensen

Dato : 15-10-06 23:03

Jørn Andersen <jorn@jorna.dk> writes:

> [...]
> skærmbilledet op og ned på en af mine PCere. Nu har jeg så fået
> fjernet det ondsindede, men hvordan får jeg skærmen vendt rigtigt

Hehe - det lyder naesten som Netbus.
Det havde vi meget sjov ud af som "unge" ;-P

--
Christian Joergensen | Linux, programming or web consultancy
http://www.razor.dk | Visit us at: http://www.gmta.info

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 16-10-06 23:08

Christian Joergensen skrev:

> Netbus.
> Det havde vi meget sjov ud af som "unge" ;-P

Ak ja, de gode gamle dage.

Den anden dag insisterede McAfee virksomhedsudgaven på at jeg ikke
måtte installere bluescreen screensaveren fra sysinternals, jeg skulle
blot vise en blå død skærm til et yngre medlem af medarbejderskaren
der ikke tidliger havde været udsat for fænomenet.

Jeg synes snart at konkurrenterne til MS Defender bliver lige lovligt
ikke-samarbejdsvillige. Elendige plattenslagere der ikke kan kende for-
skel på en sofistikeret skærmskåner og en virus om den så sprang ud af
skærmen og bed dem i ekstra.dat-filen.
--
Life is not a journey to the grave with the intention of arriving
safely in a pretty and well preservered body, but rather to skid in

Fra : Kent Friis

Dato : 17-10-06 18:05

Den Tue, 17 Oct 2006 00:08:25 +0200 skrev Peder Vendelbo Mikkelsen:

> [...]
> blot vise en blå død skærm til et yngre medlem af medarbejderskaren
> der ikke tidliger havde været udsat for fænomenet.

Der er en regkey man kan sætte, og derefter kan man "crashe"
Windows med en tastekombination (ctrl-alt-scrolllock eller noget i
den retning).

Mvh
Kent