Mail proxy
Fra : Thomas Vedel

Dato : 14-10-06 13:43

Hejsa

Jeg er klar over at dette måske ikke er den korrekte gruppe at spørge i, men
hvis jeg har ramt forkert modtager jeg gerne vejledning om en mere passende
gruppe.

Jeg har et lille hjemmenetværk med en enkelt server og 4-5 pc'er (blanding
af bærbare og stationere, alle kører Win XP). Jeg vil gerne sætte en "mail
proxy" op så jeg kan have mails liggende på en server i stedet for på
klienterne, da jeg gerne vil kunne læse alle mails fra alle klienter. Jeg
bruger Outlook (ikke Express) som mailklient.

Jeg har ikke noget ønske om at sætte min megen mailserver op som erstatning
for de servere mine ISP'er bruger, men jeg må da kunne lave en lokal mail
proxy på min server.

Er der nogen der erfaringer med det?

Jeg har ledt efter "passende software" (til Windows), og har fundet
WorkgroupMail, Kerio og NoSpamToday. Jeg har mest fidus til WorkgroupMail,
men jeg synes ikke det er så ligetil at komme igang med som jeg forventede,
og måske findes der andre løsninger?

Håber på lidt konstruktivt input.

Venlig hilsen
Thomas Vedel
vedel snabelfætter post8.tele.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-10-06 13:54

Thomas Vedel skrev:

> [...]

> for de servere mine ISP'er bruger, men jeg må da kunne lave en lokal mail

Hvilke fordele skulle det give dig som du ikke kan få nu? Jeg
mener enten sletter hvert eksemplar af dit mailprogram mails på
serveren når de er hentet, og så kan kun én klient læse dem,
eller også sletter de ikke, og så kan alle læse dem - uanset om
det er på andres eller din egen server (eller proxy)?

Kan du ikke sætte Outlook op til ikke at slette mails og så bruge
en separat kommando til at fjerne dem? Jeg bruger SimpleCheck til
at tjekke mine mailservere, og den kan nemt rydde op.

Har du overvejet webmail?

--
Bertel

Fra : Thomas Vedel

Dato : 14-10-06 15:07

Jeg har den - måske skøre - idé, at jeg gerne vil have mine mails liggende
ét sted, som jeg så tager backup af. Vi har i familien vænnet os til at
samle stort set al korrenpondence sammen om hvad-som-helst i form af
mailarkiver, da det er en nem måde at holde orden - og kronologi - i
korrespondencen.

Og hvis man nu lægger informationen i en database (mailproxy), er der jo
ikke nogen grund til at klienterne har mails liggende lokalt, ganske som
hvis du binder Outlook op imod en MS Exchange server, hvor der heller ikke
ligger mails på klienterne. Det har bl.a. den fordel at du bare kan sætte
dig ved "en ledig PC" uden at bekymre dig om om det er den du plejer at
bruge. Din klient indeholder alligevel de mails som vedrører dine personlige
mailkonti, uden at du er nødt til at bekymre dig om de øvrige
familiemedlemmers mails.

Om vi har overvejet webmail? Ja, men det er forkastet igen. Dels er der brug
for at kunne synkronisere med PDA'er, dels er det mig bekendt bøvlet at
flytte et webmail-arkiv fra en ISP til en anden, og jeg vil helst ikke ende
med at have 17 webmail-arkiver liggende forskellige steder. I øvrigt er
vores mailarkiv på et godt stykke over 1 GB og vokser støt.

Men en webmail-klient på proxyen vil da ikke være at foragte, for så kan vi
ved at bore et hul i vores firewall også følge med i hvad der sker, når man
ikke lige er hjemme, så hvis en webmail klient er en del af løsningen vil
det være fint, men det er dog ikke et krav.

Hyg
Thomas