Fransktalende lande i Afrika
Fra : rt

Dato : 13-10-06 08:19

Hej gruppe.

Er her en der enten kan oplyse mig om hvilke fransktalende
lande der er i Afrika eller evt. give et link?

Og hvilke(t) af dem kan anbefales til et besøg?

Jeg er meget interesseret i at besøge Afrika på et tidspunkt,
og jeg vil meget gerne til et af de fransktalende lande, men også
til et land der er sikkert at være i.

Håber I kan hjælpe...

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-10-06 08:39

rt skrev i 452f3dd0$0$49202$14726298@news.sunsite.dk dette:
> Hej gruppe.
>
> Er her en der enten kan oplyse mig om hvilke fransktalende
> lande der er i Afrika eller evt. give et link?

Link: http://www.hum.port.ac.uk/slas/francophone/COUNTRY.HTM

vh

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : rt

Dato : 16-10-06 07:25

> Link: http://www.hum.port.ac.uk/slas/francophone/COUNTRY.HTM

Hej Jan

Tak for linket...

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 13-10-06 10:08

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> on fredag 13. oktober 2006 at 9:18
+0100 wrote:
>Jeg er meget interesseret i at besøge Afrika på et tidspunkt,
>og jeg vil meget gerne til et af de fransktalende lande, men også
>til et land der er sikkert at være i.

Nu afhænger det jo noget af hvad du anser for sikkert - tag Jan Bøghs
liste og tjek med Udensrigsministeriets hjemmeside:
http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/FoerRejsen/Rejsevejledninger/
Det er langt fra alle lande, der kan findes en dansk rejsevejledning til,
men fra Udenrigsministeriets hjemmeside kan du finde links der går til
andre nationers vurderinger.

Men der er da et par lande, der omgående kan frarådes:
Congo DRC - men det kommer sikkert ikke som en overraskelse
Congo
Elfenbenskysten - meget usikkert på grund af Borgerkrig og en mere end
usikker fredsproces
Cameroun - det går fremad, men er stadig et noget uroligt land - men
stadig afhænger det af hvad du mener med sikkert.
Guinea - navnlig flygtningesituationen gør landet til et halvfarligt sted
at opholde sig. Desuden kører regeringen generelt en hård linie i landet,
hvilkt i sig selv skaber usikkerhed
Togo - et hårdt styre med vilkårlige arrestationer og vedvarende
krænkelser af menneskerettighederne
Chad - dels er styret ret brutalt, dels er naboskabet til Sudan/DAfur
bestetm ikke med til at gøre situationen særlig sikker.

Sikkerhed ved rejse i afrikanske lande er et vanskeligt spørgsmål, da der
i realiteten ikke er ret mange helt sikre lande. Eksempelvis er der
rimelig ro i Rwanda nu (jeg besøgte landet for et års tid siden), men
kriminalitetsraten er meget høj, og der er bestemt mange steder hvor man
ikke skal færdes på egen hånd, om aftenen osv. Men at kaldet landet for
usikkert at rejse i, vil alligevel være en overdrivelse.
Det afhænger desuden af om man i forvejen kender noget til afrikansk
klutur, om man er rejsevant i de mere ustabile områder af verden, eller om
rejseerfaringerne primært er europæiske eller almindelige ferierejser.

Jeg håber du kan bruge svaret til noget.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : rt

Dato : 16-10-06 07:30

Hej Frank

Tak for dit svar - det kan bruges.
Nu nævner du en række lande, der umiddelbart kan frarådes at besøge.
Er der nogle du så umiddelbart kan anbefale at besøge? Det virker som
om du kender lidt til kontinentet.

Det skal siges, at jeg ikke rigtig kender noget til Afrikans kultur, og jeg
søger generelt så høj en sikkerhed som muligt. Jeg er klar over at
begrebet er relativt, men hvis jeg kan opnå en sikkerhed tilsvarende
Sydøstasien eller Sydamerika, så ville det være at foretrække.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 16-10-06 09:42

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> writes:
> [...]
>begrebet er relativt, men hvis jeg kan opnå en sikkerhed tilsvarende
>Sydøstasien eller Sydamerika, så ville det være at foretrække.

Jeg kender en del til Afrika, da jeg jævnligt rejser på kontinentet i
forbindelse med jobbet(er journalist). Et land der er umådeligt smukt og
som sagtens kan besøges er Rwanda - der er meget at se på, og befolkningen
er generelt meget åbne overfor udlændinge. Senegal er også et glimrende
rejsemål, der er nogenlunde ro i landet, og dermed nok så sikkert som man
kan forvente i Afrika.
Men det afhænger jo også lidt af, hvilke oplevelser du søger. Du er
velkommen til at ringe på nedenstående nr. hvis du gerne vil have nogle
rejsetips.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : rt

Dato : 16-10-06 10:23

> [...]
> Den grundlæggende årsag til verdens problemer er, at tåberne er skråsikre,
> mens de forstandige er fulde af tvivl. Bertrand Russel

Først og fremmest søger jeg bare en spændende oplevelse og en fremmed kultur
langt fra den europæiske. Dertil kommer at jeg er meget interesseret i det
franske
sprog samt i at fotografere - så de to faktorer spiller naturligvis også ind
på valg
af destination. Og så har jeg bare længe haft lyst til at opleve lidt af
Afrika.

Der er ingen aktuelle planer om at tage afsted, der skal først findes penge
og tid,
så jeg er tidligt ud og snuse. Tak for dine tips og råd, dem vil jeg tage
med mig,
når tiden engang nærmer sig. Og så kan det jo være jeg vender tilbage til
dig

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 16-10-06 10:46

> [...]
>ind
>på valg
>af destination. Og så har jeg bare længe haft lyst til at opleve lidt af

Så vil jeg gerne anbefale Rwanda - der er masser af natur, mange spændende
menesker, området omkring Kibuye-søen er helt speciel, ligesom der er
masser af bjerge i den nordlige del af landet - sågar vulkaner. Det er
desuden muligt at se gorillaer. Derimod skal du ikke ofre pengene på a
tage i nationalparken, der er et ret sørgeligt syn. Under folkemordet i
1994 blev en meget stor del af dyrene simpelthen slagtet af Huturne. Det
har man ikke rigig fået rettet op på.
Det er en rigtig god idé at hyre en lokal chauffør - offentlig transport
er der ikke så meget af i landet - deter rimeligt billigt og samtidig får
man en god guide, der kan sikre at man kommer de rigtige steder hen.
Der er naturligvis mange steder hvor folkemordet stadig er synligt: Der er
skudarrede bygninger og en masse mindesmærker. Nogle af mindesmærkerne er
både indtrængede og makabre: Store bygninger, hvor kranie efter kranie,
lårbensknogle efter lårbensknogle er stablet op på høje borde. Je besøgte
et sed hvor der var omkring 50.000 skeletter i bygningen. det maner til
eftertænksomhed.
Men landet er smukt, kaffeplantager, bananpalmer, rismarker og regnskov
findes alle steder. Rwanda er et sted jeg gerne rejser hen igen, også
selvom det ikke er arbejde.

> [...]
>med mig,
>når tiden engang nærmer sig. Og så kan det jo være jeg vender tilbage til

Du skal være så velkommen!
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : rt

Dato : 16-10-06 12:20

> [...]
> Men landet er smukt, kaffeplantager, bananpalmer, rismarker og regnskov
> findes alle steder. Rwanda er et sted jeg gerne rejser hen igen, også

Det lyder bestemt som en rigtig god mulighed! Jeg takker for nu for dine
input,
og så må jeg se hvad fremtiden bringer. Rwanda lyder i hvert fald spændende.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : rt

Dato : 18-10-06 10:30

> [...]
> Men landet er smukt, kaffeplantager, bananpalmer, rismarker og regnskov
> findes alle steder. Rwanda er et sted jeg gerne rejser hen igen, også

Hej igen

Vil lige høre om du kan sige noget om hvordan man kommer til landet, og
hvad det vil koste, sådan cirka. Hvordan er leveomkostningerne dernede,
og hvor kort et ophold vil være et minimum? Jeg prøver lidt at snuse mig
frem til, hvor meget der skal skrabes sammen, før en tur bliver mulig.

Kan du også anbefale en god (rejse)bog om Rwanda?

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 18-10-06 11:54

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> on onsdag 18. oktober 2006 at 11:29
+0100 wrote:
> [...]
>frem til, hvor meget der skal skrabes sammen, før en tur bliver mulig.
>
>Kan du også anbefale en god (rejse)bog om Rwanda?

Du skal nok regne med omkring 10.000 for billetten - de gange jeg har
været der, har jeg rejst med KLM eller Kenya Airways, typisk fra Kastrup
via Amsterdam og Nairobi - man kan være uheldig at skulle have en
overnatning i Nairobi.

Leveomkostningerne er meget lave, naturligvis afhængig af hvilket niveau
du ønsker. Fornuftige hotteller fås fra omkrind 250 kroner i døgnet, hvis
du sætter 50 kroner om dagen af til mad, kommer du rigtig langt. Spiser
du rigtig lokalt kan du halvere prisen - jeg har haft rwandere med ude og
spise på lokale steder, hvor vi har fået fortrinlig mad, masser af godt
øl(pas på med det lokale bananøl, det er alkoholsstærkt og smager ad
pommeren til) for omkring 100 kroner for 6 personer.

For en god chauffør med en rimelig bil (gå efter dem der kører Landcruiser
- de går ikke i stykker) skal du regne med omkring 200 kr/dag. Man kan
også bruge busserne, men det er dælme ikke ret komfortabelt(der kan nemt
stoppes 30 personer ind i en 20-personers bus), og det er langsommeligt.

Jeg ville afsætte mindst to uger til rejsen.

Rejsebøger om landet kender jeg ikke til -der er selvfølgelig skrevet
meget om landets tragiske histoire, men det er noget andet.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : rt

Dato : 19-10-06 08:15

> [...]
>
> Rejsebøger om landet kender jeg ikke til -der er selvfølgelig skrevet
> meget om landets tragiske histoire, men det er noget andet.

Igen tak for dine oplysninger!

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : rt

Dato : 01-11-06 09:13

> [...]
> Den grundlæggende årsag til verdens problemer er, at tåberne er skråsikre,
> mens de forstandige er fulde af tvivl. Bertrand Russel

Ville lige høre hvordan vejret er på forskellige årstider i Rwanda?
Hvornår bør man tage derned, og især hvornår bør man ikke?

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : rt

Dato : 21-11-06 15:58

> Hej Frank
>
> Ville lige høre hvordan vejret er på forskellige årstider i Rwanda?
> Hvornår bør man tage derned, og især hvornår bør man ikke?

Nå ok, måske ser du ikke længere denne gamle tråd...

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 22-10-06 12:38

Hej rt!
Her er en linkoversigt (fra Google) om Rwanda. Jeg fandt ud af at det koster
godt 7000kr. for en tur/retur billet fra Hamborg til Kigali i Rwanda for
fjorten dage fra den 14 april 2007 i menuen "Find billig flybillet her -
...." på Backpacker Planet
http://www.backpackerplanet.dk/default.asp?page=207 hvor du også kan finde
en klimatabel for Rwanda. Til Hamborg vil jeg anbefale dig, at rejse på DSB
Orange Europa og tage en overnatning på et vandrerhjem i Hamborg. Her er
links til henholdsvis DSB rejsebureau og vandrerhjem
http://www.dsb.dk/cs/Satellite?pagename=DSB/Page/Indholdsside_med_sidemenu_og_introindhold&c=Page&cid=1084399073386
og http://www.hihostels.com/
Her er Deutche Bahn´s ruteplanlægger på engelsk
http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/en
Mvh. Jesper

Fra : rt

Dato : 25-10-06 08:14

Hej Jesper

Det var godt nok noget af et arbejde du har gjort.

Jeg takker meget, og vil helt sikkert kigge nærmere på det.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 15-01-07 22:49

Hej rt!
Her er et link http://www.flyingoffice.dk/masterpricer.asp med priser for
fly fra Hamborg til Kigali.
Mvh. Jesper

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 16-01-07 16:44

Hej rt!
Linket, som jeg sendte til dig igår virkede kun i begyndelsen og et lile
stykke tid frem.
Her er linket til Flying Office´s hjemmeside http://www.rejse-bureau.dk/
denne hjemmeside kan du se hvilke flyafgange, som er ledige og hvilke der er
udsolgt. Du kan spare mange penge ved at være flexibel med hensyn til
afrejsedag og ved at flyve fra Hamborg i stedet for fra Danmark til Rwanda.
Mvh. Jesper

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 21-11-06 17:17

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> on tirsdag 21. november 2006 at 15:57
+0100 wrote:

>Nå ok, måske ser du ikke længere denne gamle tråd...

Åh jo, der har bare været noet arbejde, der har stillet sig i vejen for
min opmærksomhed
I Rwanda er der to regntider: februar-april og november-december. Det er
værd at tage alvorligt, når det er regntid regner det altså virkelig så
det froslår og det btyder at det kan være vanskeligt at komme rundt i
landet - nogle af vejene er så dårlige, at de nærmest skylles væk.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : rt

Dato : 22-11-06 09:18

> [...]
> det froslår og det btyder at det kan være vanskeligt at komme rundt i
> landet - nogle af vejene er så dårlige, at de nærmest skylles væk.

Nå, bare arbejde... Altid noget at du stadig læser med...hehe.

Tak for dine svar. Jeg håber jeg kan lokke pigen med, og i øvrigt
finde midler og tid i løbet af sommeren til en tur.

Dine svar har været meget nyttige, og jeg har fundet denne
rejsebog, som sikkert kan hjælpe mig videre:

http://www.amazon.co.uk/Rwanda-Travel-Guides-Philip-Briggs/dp/1841621803/sr=8-1/qid=1164008032/ref=pd_ka_1/202-8048462-6616656?ie=UTF8&s=books

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 21-11-06 17:27

Skal lige tilføje at rent temperaturmæssigt er der ikke de store udsving:
25-28 grader året rundt(dagtemp.) og 15-17 grader (nat)

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-11-06 11:27

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> on onsdag 22. november 2006 at 9:17
+0100 wrote:

> [...]
>
>Dine svar har været meget nyttige, og jeg har fundet denne
>rejsebog, som sikkert kan hjælpe mig videre:

Jeg håber at I kommer af sted - I får en oplevelse ud over det sædvanlige.
Oppe omkring Kibuye-søen(den sydlige ende) ligegr der i øvrigt en række
fine hoteller, der faktisk er ret billige. Så vidt jeg husker var det
omkring 200 kroner for et dobbeltværelse - maden ligger på ca. 60 kr. for
et hovedmåltid incl noget lokalt øl. Søen er spændende fordi den er præget
af den vulkanske aktivitet i den nordlige ende. Det betyder at søen er ret
svovlholdig(nej nej, det lugter ikke) og giver den et ret specielt
jadegrønt udseende. Der er selvfølgelig ikke meget liv i selve søen, men
omgivelserne er fantastiske. En sejltur på søen resulterer hurtigt i et
fyldt 1gb kort i kameraet

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : rt

Dato : 23-11-06 11:14

> [...]
> jadegrønt udseende. Der er selvfølgelig ikke meget liv i selve søen, men
> omgivelserne er fantastiske. En sejltur på søen resulterer hurtigt i et

Det lyder sgu' lækkert!
Glæder mig til at opleve Afrika...

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-11-06 12:32

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> on torsdag 23. november 2006 at 11:13
+0100 wrote:
>Det lyder sgu' lækkert!
>Glæder mig til at opleve Afrika...

Det er ustyrligt spændende. Bare køretuden fra Kigali og op mod Kibuye er
en oplevelse i sig selv. Snyd heller ikke dig selv for at besøge ef af de
mange mindesmærker for folkemordet. Det er ganskevist en ret knugende
oplevelse, men det hører med til forståelsen af dette smukke lands
tragiske forhistorie.
Læg evt. vejen omkring Mungonero, der ligger i bjergene. Der kan man
faktisk være heldig at se en gorilla eller to.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : rt

Dato : 23-11-06 12:42

> [...]
> Læg evt. vejen omkring Mungonero, der ligger i bjergene. Der kan man
> faktisk være heldig at se en gorilla eller to.

Kan næsten ikke vente...

Hvad med flybilletter? Hvornår finder man de bedste priser?

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-11-06 13:08

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> on torsdag 23. november 2006 at 12:42
+0100 wrote:
>Hvad med flybilletter? Hvornår finder man de bedste priser?

jeg har brug Mrjet.dk et par gange, andre gange er billeterne lavet via
Helsinge Rejsebureau. Priserne har været stort set ens, det er rejse med
enten KLM eller Kenya Airways og prisen for en retur ligger omkring de 10.
000 per person.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : rt

Dato : 27-11-06 10:16

Tak Frank.

Jeg skal lige høre. Når du siger fine hoteller, hvad mener du så?
Altså hvilken standard skal man regne med?

Hvordan med sproget, tales der fransk? Andet end fransk?

Hvordan vil du beskrive sikkerheden i landet (altså for turister som os)?

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-11-06 12:10

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> writes:

>Jeg skal lige høre. Når du siger fine hoteller, hvad mener du så?
>Altså hvilken standard skal man regne med?

Et pænt rent værelse, seng, stol bord, toilet med bruser( der som regen
fungerer med i det mindste lunkent vand) I de større byer kan der
forefindes TV og radio på værelset.

>Hvordan med sproget, tales der fransk? Andet end fransk?
Fransk er hovedsprog - men temmelig mange taler også engelsk

>Hvordan vil du beskrive sikkerheden i landet (altså for turister som os)?

den er rimelig, blot man bruger hovedet, hvilket eksempelvis indebærer at
man ikke tumler rundt i de mere syndige kvarterer om natten, ikke raver
rundt med en ordentlig blæser på, at man i al almidnelighed opfører sig
ordentligt. At man ikke kører bil om natten uden at have en rwander med,
samt at man selvfølgelig spørger sig for om der er nogle særlige ting man
skal være opmærksom på - her er hotellernes medarbejdere som regel ganske
pålidelige.
Man skal være opmærksom på at særligt grænseområderne mod Congo kan være
lidt problematiske - Der er en mere eller mindre permanent tilstand af
borgerkrig i Congo, og i nogle af stridghederne er Rwanda indblandet.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : rt

Dato : 27-11-06 16:29

> [...]
> lidt problematiske - Der er en mere eller mindre permanent tilstand af
> borgerkrig i Congo, og i nogle af stridghederne er Rwanda indblandet.

Tak for svaret!
TV og radio er ikke et must, bare der er rent
og der er bad og toilet, så er det fint.

--
De bedste hilsener

/rt