IMAP og Outlook2003
Fra : Niels U. Kristiansen

Dato : 12-10-06 15:23

Kære gruppe

Jeg bliver som gammel POP3 bruger snart tvunget til at skifte til IMAP4
og er begyndt at få de allerførste erfaringer, gode som dårlige:

1. Outlook er født med hovedmappen 'Private mapper' der indeholder
undermapperne 'Indbakke', 'Udbakke', 'Slettet post', 'Kladder' og
'Uønsket email'. POP3 annekterer uden videre disse mapper, men IMAP
opretter (hos mig) en ny hovedmappe på roden indelholdende en ny
Indbakke, men desværre ikke de andre mapper. Pudsigt nok fungerer alle
disse undermapper (på nær Slettet post) efter hensigten, dvs. sendt post
bliver placeret i mappen 'Send post', endnu ikke afsendt email venter i
'Udbakke', en kladde bliver gemt i mappen 'Kladde'. Men, som det fremgår
af næste spøgsmål, bliver slettet post ikke sendt til 'Slettet post'.
Spørgsmålet her er: Kan jeg få IMAP til at acceptere den oprindelige
hovedmappe 'Private mapper' og alle dennes undermapper?

2. Slettet post bliver overstreget og jeg ved, at man kan skjule disse
overstregede emails og at man permanent kan slette alle overstregede med
knappen "Fjern slettede meddelelser". Men jeg foretrækker, som tilforn,
at når en email slettes, bliver den i virkeligheden flyttet til mappen
'Slettet post'. Kan jeg det og i så fald hvordan?

3. Man kan ikke længere lave undermapper til Indbakke. Det er til at
leve med. Så i stedet laver jeg mine mapper på samme niveau, som
Indbakke. Når jeg flytter en email fra Indbakke til en anden af disse
mapper efterlades en overstreget (altså slettet) udgave i Indbakke. Øh,
hvor smart er det lige, og hvordan kan jeg undgå det?

4. Midt i al min moslen er pludselig funktionen 'Skrivebordsbesked'
forsvundet. Ved nyankommen email vises, som altid, en lille brevikon i
systray, men den transperante pop-up rude med afsendernavn og emne er
forsvundet. Alle flueben, der aktiverer 'Skrivebordsbesked' er uændrede
og korrekt markerede.

Venlig hilsen

Niels U. Kristiansen