Rejseforsikring ved kronisk sygdom
Fra : L.E.P.

Dato : 12-10-06 12:05

For et stykke tid siden kunne man i pressen høre om en mand der var
blevet indlagt på et hospital i udlandet og at Sygesikringen ikke
ville dække udgifterne, da det var med en kronisk sygdom.

Jeg vil derfor gerne vide hvilke forholdsregler man skal tage inden
man rejser på ferie i Europa hvis man har en kronisk sygdom. Både når
det gælder Den offentlige Sygesikring og de udvidede rejseforsikringer
som f.eks. Europæiske.

For jeg går da ikke ud fra, at man med en kronisk sygdom er
stavnsbundet til at feriere i Danmark.

Håber der er nogle der ved det.

--
Hilsen Lars

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-10-06 12:20

L.E.P. <nyheder@SLETplakaten.dk> writes:

> [...]
> man rejser på ferie i Europa hvis man har en kronisk sygdom. Både når
> det gælder Den offentlige Sygesikring og de udvidede rejseforsikringer

Du kan tegne en rejsesygeforsikring, f.eks. gennem din
patientforening. Jeg har gigt, så jeg bruger Gouda gennem
Gigtforeningen.

http://www.sondagsavisen.dk/Site/Arkiv/2004-6-26/Artikler/Indland/9525942.htm

Du kan også bestille det blå sygesikringsbevis hos kommunen. Det
dækker nødvendig lægebehandling, også kontroller, men du skal betale
det som borgerne i det pågældende land selv skal betale. I Sverige
f.eks. skal du betale 85 kroner om dagen for at være indlagt. Det blå
kort dækker ikke f.eks. hjemtransport. Kort og godt gør det at du er
dækket som borgerne i landet er. Hverken værre eller bedre. Det dækker
også på forretningsrejse og i perioder ud over 30 dage. Og nu til det
bedste: Kortet er gratis.

Mvh Trine

--
Hyggelig butik med spændende ting, kurve, julesager og meget mere
Kom og besøg os, tag madpakken med og gå en tur i skoven

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 12-10-06 12:20

On Thu, 12 Oct 2006 13:05:06 +0200, L.E.P. <nyheder@SLETplakaten.dk>
wrote:

> [...]
>som f.eks. Europæiske.
>
>For jeg går da ikke ud fra, at man med en kronisk sygdom er

Det rigtige sted at søge information er amtsrådsforeningens sider om
sygesikringen.

http://www.arf.dk/Sundhed/Sygesikring/Index.htm

Desuden er der brochuren Rejsesygesikringen der fås i alle
rejsebureuer.

Er du det mindste i tvivl om dækningen, kan det anbefales at tegne en
privat rejseforsikring. Husk at oplyse alle relevante data omkring din
kroniske sygdom. og få oplysningerne påtegnet policen.

Det er en katastrofe at stå i udlandet uden dækning. En
hospitalsindlæggelse og hjemtransport kan hurtigt stå i både halve og
hele millioner....

Fra : Pernille og Kennet F~

Dato : 12-10-06 13:51

> For jeg går da ikke ud fra, at man med en kronisk sygdom er
> stavnsbundet til at feriere i Danmark.

Hej

se vores hjemmeside; der vil du se, at du ikke er stavnsbundet. Det
vigtigste er, at du ikke har ændret medicinering 60 dage før afrejse. Har du
ikke det, så er du dækket. Bemærk, at visse billige selskaber ikke dækker,
men Gouda og Europæiske gør.

Reglerne er her:

Rejseforsikringen dækker ikke udgifter

a) til behandling af kroniske eller eksisterende sygdomme, der inden for de
sidste 2 måneder (6 måneder ved rejser over

1 måned) før afrejsen har medført

.. hospitalsindlæggelse,

.. vurdering/behandling hos læge, som ikke er et led i kontrol eller

.. ændret medicinering.

b) til behandling af kroniske eller eksisterende sygdomme, hvis du

.. ikke har søgt læge, har afslået eller opgivet behandling for sygdommen,
selv om du burde vide eller formode, at sygdommen krævede behandling eller
var væsentligt forværret,

.. er blevet opgivet eller har fået afslag på behandling,

.. er skrevet op til, henvist til eller er på venteliste til
vurdering/behandling,

.. er udeblevet fra aftalte kontrolbesøg inden for de sidste 2 måneder (6
måneder ved rejser over 1 måned), eller på grund af tidligere udeblivelser
har opgivet normale kontrolbesøg,

c) til kontrol og behandling, herunder medicin, til at holde en kronisk
eller eksisterende sygdom stabil og velreguleret,

Kennet
--
www.pernille-kennet.dk
.... rejsebeskrivelser fra hele verden ....

Fra : jesper outzen

Dato : 13-10-06 11:05

L.E.P. wrote:
..

> [...]
> man rejser på ferie i Europa hvis man har en kronisk sygdom. Både når
> det gælder Den offentlige Sygesikring og de udvidede rejseforsikringer

Du kan få en forhåndsgodkendelse hos Europæiske Rejseforsikring. Jeg har
lige fået en godkendelse for en rejse til Italien.

Jesper o

Følhgende er et uddrag fra Europæiskes hjemmeside

"Kronisk sygdom
?

Kan jeg rejse, selvom jeg har en kronisk sygdom?
!

Hvis du har en kronisk/eksisterende sygdom, er der er en række forhold,
du skal være opmærksom på, når du planlægger din rejse. Du bør overveje,
om rejsemålet og rejseformen kan være uhensigtsmæssig i forhold til din
sygdom.
Det er vigtigt, at du undersøger, om sygdommen er dækket af den
offentlige rejsesygesikring eller af en rejseforsikring. Du skal være
opmærksom på, at dækning kan afhænge af, hvor du skal rejse og i hvor
lang tid. Vi foreslår, at du undersøger alle forhold inden afrejsen og
eventuelt får et bindende forhåndstilsagn fra Europæiske.
Kontakt Europæiskes KundeCenter hverdage 9.00-18.00 på tlf.: 70 10 60 30
og vi vil informere dig om, hvordan du skal forholde dig."

Fra : L.E.P.

Dato : 14-10-06 12:37

Thu, 12 Oct 2006 13:05:06 +0200, skrev L.E.P.
<nyheder@SLETplakaten.dk> :

Tak for oplysningerne.

Det skal nok lykkes komme på vinterferie, selvom det bliver lidt mere
besværligt end det plejer.

Hilsen Lars