The Science of Sleep:kan drømme bruges?
Fra : Bo Warming

Dato : 11-10-06 11:31

The Science of Sleep:kan drømme bruges?

Når to romerske spåmænd mødtes på gaden, kunne de ikke lade være at
smile af deres fælles fup ( "augurer-smilet" ) og selvom Freuds
læremester, Nietzsche, lod et hovedværk være drømmeagtigt fabulerende,
så var der fornuft i galskaben - og det er der jo aldrig i drømme, når
bortses fra nogle få varselsdrømme.

Surrealistisk oliemalerikunst var sjov ekspressivistisk forandring,
som Gary Larson og WulffMorgenthaler tegningerne, men der er ingen
saglige indicier på at dokumenterbar, forklaring gavn nogensinde er
kommet ud af de succesrige drømmetydnings-psykoanalytikeres tågesnak
Men det er opreklameret som relativisme er det i fysik. Og som Andy
Warhol er det, for blandt blinde er den enøjede konge, så lidt
afveksling er nok til at ligegyldige båndoptagelser og afbildninger af
embalager kunne indbringe millioner..

Oraklet i Delfi leverede kongernes spinndoktorer bekvemme tvetydige
udtalelser fra en hallucinerende gas-påvirket spå¨kvinde og blev rost.
når i bakspejlets klare lys et par tolkninger af vrøvlet havde vist
sig sande.

Tilsvarende med film om drømme, fx den hvis engelske titel er
overskrift her.

Det er vist en smuk bagatel om kærlighed, at dømme efter
anmeldelserne, men nærmer sig ikke ordet "Science" 's løfte om noget
brugbart, der kan kaldes viden.

Når folk genfortæller en drøm, er de måske sjældent sandhedsvidner,
hverken overfor sig selv eller andre.

Den intelligente brainstormer Andy Warhol førte bodegasnak på et højt
niveau, men var også især Kejserens Ny Klær. Når han havnede blandt
New Yorks intelektuelle, der behøvede et spøjst ikke-angelsaksisk
idol, og talte med mange belæste lærde, så fik han kloge impulser og i
aforismesamlinger finder man nok det eneste udødelige fra ham.

Dagdrømme er noget helt, helt andet - de kan være livsløgn men er ofte
konstruktiv forestillingsevne. Filmen blander de to ting sammen

CITATER OM DRØMME OG OM ANDY WARHOL

Af drømme kan man ikke tage varsler, men stundom advarsler.
Frithiof Brandt 1892-1964

Ddrø I dagdrømmen er vi noblere end in virkeligheden, i søvndrømmen
simplere. Frithiof Brandt 1892-1964

dDRØ Try to enjoy the sleepless sleep wherein all the senses
and mind remain in a state of quietude and the intellect ceases
functioning. The sleepless sleep is a super-conscious state. It is
perfect awareness, wherein the individual soul powers (of) life -
breath, voice, eye, ear, and mind - and they rest in quietness.
Prøv at nyde den søvnløse søvn, hvori alle sanser og sindet er i en
tilstand af stilhed og intellektet er ophørt at fungere. Den søvnløse
søvn er er overbevidst stadig. Det er fuldstændig klarhed, hvori
individuelle sjælen giver kræfter til liv - åndedræt, stemme, øje,
øre og sind .- og de hviler i stilhed. Sivananda (born
1887)Indian Physician and Sage

dDRØ Vi gjør det på samme måte i våken tilstand som i drømmen.
Vi oppfinner og oppdikter først de mennesker som vi omgås, -og glemmer
dem straks etter. Nietzsche:

ddrøm me er altid lignelser - religioner også. Hans
Lohberger

ddrøm sfø " Søvnen er navlestrengen, gennem hvilken
individet hænger sammen med verdensaltet. Friedrich Hebbel

Ddrøm Søvnen er navlestrengen, gennem hvilken individet hænger
sammen med verdensaltet. Friedrich Hebbel

ddrøm Vi er lige ved at vågne, når vi drømmer, at vi drømmer.
Novalis 1772-1801

ddrømak Enten drømmer man ikke, eller man drømmer noget
interessant. Man må lære sig at være vågen på samme måde , enten slet
ikke, eller på en interessant måde. Nietzsche

ddrømDrøm: det ubevidstes virkelighed. Hans Lohberger

Ddrøøø De vågne har en og samme verden, de sovende vender sig
bort hver til sin egen verden. Heraklit

ANDY WARHOL

The day will come when everyone will be famous for fifteen minutes.
Andy Warhol

Folk elsker katastrofer. Andy Warhol

Ligegyldigt hvor god man er, hvis ikke der bliver reklameret
for én, bliver man ikke husket. Andy Warhol

En kvinde ser altid smukkere og mere skrøbelig ud, når hun er på
randen af et nervøst sammenbrud. Andy Warhol

Ethvert land kan blive berømt i 15 dage. Andy Warhol

Fantasikærlighed er meget bedre end rigtig kærlighed. Aldrig at gøre
det er ophidsende. Den mest ophidsende tiltrækning er mellem
modsætninger, som aldrig mødes. Andy Warhol

Fester og sex er det eneste hvor man behøver være tilstede. Andy
Warhol

Alle har en forskellig ide om kærlighed. En pige jeg kender sade "Jeg
vidste han elskede mig, da han ikke ville komme i munden på mig" Andy
Warhol

Jeg er altid på udkig efter den ting til fem dollars, som i
virkeligheden er millioner værd. Andy Warhol

Der er ingen, som jeg har specielt lyst til at være sammen med. Mine
venner er hvem som helst, der står foran mig. Andy Warhol

Jeg elsker kedelige ting. Jeg kan godt lide, at ting er på
den samme måde igen og igen. Andy Warhol - og han kaldte de
demokratisk at en dronning ikke kan købe en finere cola end de fattige

Det er ikke, hvad man er,der tæller- der er, hvad de tror,
man er. Andy Warhol

Jeg løber altid ind i stærke kvinder, der leder efter svage mænd, som
kan dominere dem. Andy Warhol

Hvis jeg var præsident - ? - å ville jeg lægge tæpper på gaderne. Andy
Warhold, der var lidt som

When ideas fail, words come in very handy. Goethe

Jeg laver eksperimentalfilm - det kalder jeg dem fordi jeg ikke aner
hvad jeg laver. Andy Warhol