Skærme
Fijala 3554
Rense TFT-skærm, hvordan?
Fra : Jakob Munck

Dato : 08-10-06 18:10

Når der er kommet urenheder, snavs etc. på overfladen af en FTF-skærm må den
vel kunne renses, men vand er ikke det rigtige middel at bruge, da det
efterlader kalk på skærmen og dermed grå mærker. Men hvad skal man så bruge
til at rense skærmen i?

Destilleret vand? Eller er der noget, som er endnu bedre? Hvor køber man
det?

v.h.
Jakob

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 08-10-06 20:17

On Sun, 08 Oct 2006 19:09:58 +0200, Jakob Munck wrote:

> [...]
> efterlader kalk på skærmen og dermed grå mærker. Men hvad skal man så bruge

Jeg bruger sådan nogle engangs-brille-pudseklude som jeg har købt i
Føtex.

> Destilleret vand? Eller er der noget, som er endnu bedre? Hvor køber man
> det?

Jeg vil tro Matas har det.

Fra : Mogens

Dato : 08-10-06 19:30

On Sun, 8 Oct 2006 19:09:58 +0200, "Jakob Munck" <jm2@webspeed.dk>
wrote:

>Når der er kommet urenheder, snavs etc. på overfladen af en FTF-skærm må den
>vel kunne renses, men vand er ikke det rigtige middel at bruge, da det
>efterlader kalk på skærmen og dermed grå mærker.

Så bruger du alt for meget vand. Du behøver jo heller ikke spule den
med haveslangen.
En let fugtet, fnugfri klud er det bedste til at fjerne støv, fedtede
fingre og andet småsnavs. Sådan har jeg gjort mine fladskærme
rene i årevis og selv efter 3 - 4 års ugentlig rengøring er der altså
stadig ikke kommet grå mærker på min ældste fladskærm.
Der kommer jo også kun kalkaflejringer hvis du efterlader skærmen
våd og det gør du ikke hvis der kun er ganske lidt vand på kluden.

mvh Mogens

Fra : Laziter [9440]

Dato : 08-10-06 20:52

"Jakob Munck" <jm2@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruge til at rense skærmen i?
>
> Destilleret vand? Eller er der noget, som er endnu bedre? Hvor køber man

Destilleret vand kan du da godt bruge, men det er der ingen grund til.
Brug blot en dejlig blød fnugfri klud der er hårdt opvredet og gør din skærm
ren med den.
Det virker med garanti ligeså godt som alt andet du kan bruge.

Hvis du virkelig vil være sikker, så gå til din lokale radio/tv forhandler
og køb noget fladskærms-rens.
Men du opnår altså ikke ret meget andet end at bruge for mange penge i
forhold til resultatet.

Tilbage til det destillerede vand..
1. Det er for dyrt.
2. Det er kun destilleret indtil du er kommet i kontakt med det (har dog
ingen betydning i denne sammenhæng).

Skal du endelig bruge Matas-saft, så køb noget demineraliseret vand, det
indeholder ingen kalk eller andre "hårde" mineraler og er langt billigere.

Mvh
Benjamin

Fra : Jakob Munck

Dato : 11-10-06 05:44

> Skal du endelig bruge Matas-saft, så køb noget demineraliseret vand, det
> indeholder ingen kalk eller andre "hårde" mineraler og er langt billigere.

Det har jeg så gjort. Demineraliseret vand (12 kr. for en halv liter) og
noget vat og skærmen bliver totalt ren og klar. Herligt :))

v.h.
Jakob