Title på gammel film med mand på havet?
Fra : Johs32

Dato : 08-10-06 15:28

Hejsa for en del år siden så jeg en film der handlede om en gammel fisker
som tager ud på havet for at fange en sværdfisk. Efter lang tid fanger han
endelig denne fisk og binder den fast til båden, men han er kommet så langt
fra land at fisken når at rådne
op før han kommer hjem...er der nogen som kender titlen på denne film?

Mvh
Johs

Fra : Jan Andersen

Dato : 08-10-06 15:43

On Sun, 8 Oct 2006 16:27:47 +0200, "Johs32" <dfgdg@dsf.com> wrote:

> [...]
>fra land at fisken når at rådne
>op før han kommer hjem...er der nogen som kender titlen på denne film?

Det er et trick-question, ikke?
Skal bare lige være sikker eftersom du har 3 af titlens ord i dit
subjekt.
Ellers vil jeg da bare sige Hemingway & Tracy.

--
Jan

Remove 'FOS' from emailaddress.

Fra : Holst

Dato : 08-10-06 15:43

Johs32 wrote:

> [...]
> fra land at fisken når at rådne
> op før han kommer hjem...er der nogen som kender titlen på denne film?

Umiddelbart lyder det lidt som en filmatisering af Hemmingways roman
"The Old Man and the Sea", så mon ikke titlen på filmen har været den
samme IMDb er dig nok til hjælp desangående.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 08-10-06 16:22

"Holst" skrev i en meddelelse

film?

Jo, det kan næsten kun være "Den gamle mand og havet", som den blev
kendt på dansk. Spencer Tracey blev enormt rost for sin storslåede
rolle. Jeg så den sammen med min far. En uforglemmelig filmoplevelse.

> Umiddelbart lyder det lidt som en filmatisering af Hemmingways roman
> "The Old Man and the Sea", så mon ikke titlen på filmen har været den
> samme IMDb er dig nok til hjælp desangående.

Ja, bogen var også fin.

Ruth

Fra : Holst

Dato : 08-10-06 16:33

Ruth Nielsen wrote:

> Ja, bogen var også fin.

Men i bogen rådner fisken da ikke, vel? Bliver den ikke spist af andre
fisk, der flokkes omkring båden?

Det er sikkert ligedan i filmen, men blot spørgeren, der ikke husker
rigtigt. For det er helt sikkert ikke mig, der husker forkert

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 08-10-06 18:59

"Holst" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er sikkert ligedan i filmen, men blot spørgeren, der ikke husker
> rigtigt. For det er helt sikkert ikke mig, der husker forkert

Det tror jeg godt du kan ave ret i. Det er meget længe siden jeg har set
filmen og endnu længere siden, jeg læste bogen. Men jeg synes, jeg
erindrer noget med at den gamle mand - så godt han kunne - slog med
årene efter de halvstore fisk, som sprang op og forsøgte at nappe af
hans fisk, som var surret fast på siden af båden.

Det er også meget svagt jeg husker, da han langt om længe kunne gå i
land - gik han ikke med resterne af den store fisk, og var det ikke en
meget sølle rest,der var tilbage, netop fordi der var blivet bidt og
bidt af den?

Ruth

Fra : Holst

Dato : 08-10-06 19:24

Ruth Nielsen wrote:

> [...]
> land - gik han ikke med resterne af den store fisk, og var det ikke en
> meget sølle rest,der var tilbage, netop fordi der var blivet bidt og

Jeg har aldrig set filmen, og bogen er også mange, mange år siden. Jeg
husker det som blot skelettet af fisken, han bragte i land. Man kunne jo
læse den igen

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 08-10-06 22:30

"Holst" skrev i en meddelelse

> Jeg har aldrig set filmen, og bogen er også mange, mange år siden. Jeg
> husker det som blot skelettet af fisken, han bragte i land. Man kunne
jo
> læse den igen

Ja, det kunne måske være ret interessant at se, hvordan man ville opleve
den nu efter alle de bøger man har læst i mellemtiden. Og det er nok
rigtigt, at der kun var skelettet tilbage, for jeg husker at man ligesom
gispede eller sukkede dybt, da man for alvor så, hvor sørgeligt lidt han
havde tilbage af den store fisk.

Det er da også synd, at tingene mange gange går netop sådan her i livet.

Ruth

Fra : Holst

Dato : 08-10-06 22:42

Ruth Nielsen wrote:

> Ja, det kunne måske være ret interessant at se, hvordan man ville opleve
> den nu efter alle de bøger man har læst i mellemtiden.

Indimellem er det ikke godt at genlæse/gense tidligere tiders bøger og
film. Man kan have de bedste minder om bogen fra dengang, hvor man læste
den for første gang. Og når man så tyve år senere genlæser den, ak ja,
så er den slet, slet ikke så god længere.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 10-10-06 21:39

"Holst" skrev i en meddelelse

> [...]
> den for første gang. Og når man så tyve år senere genlæser den, ak ja,
> så er den slet, slet ikke så god længere.

Næh, det kan være en forvirrende oplevelse. Og som du siger sker det vel
også med film, men jeg har nu også været ude for at en film, som jeg
syntes var enormt god blev endnu bedre, da jeg genså den et år efter.
Der var fine detaljer, som man ikke havde haft tid at lægge mærke til,
nu kom de frem og gjorde, at man forstod filmen endnu bedre, derfor var
oplevelsen også endnu bedre, sjovere, mere spændende.

Men på den anden side set - jeg ville også ønske at jeg stod nu og
skulle se visse film for allerførste gang. Og det kan man aldrig gøre
om. Men mange er heldigvis gode alligevel.

Ruth