Program til backup via ftp over internet
Fra : Mogens

Dato : 07-10-06 21:08

Jeg søger et godt freewareprogram der med regelmæssige mellemrum kan
synkronisere udvalgte foldere på min harddisk med et backup område hos
min webudbyder. Har puslet lidt med WS-FTP pro, men jeg føler mig lidt
usikker på hvor stabilt dette program egentlig er.

På forhånd tak for hjælpen.

Mogens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-10-06 22:14

Mogens <mogensnomail@web.dk> wrote:

> [...]
>min webudbyder. Har puslet lidt med WS-FTP pro, men jeg føler mig lidt
>usikker på hvor stabilt dette program egentlig er.

Jeg vil mene at rsync (http://samba.anu.edu.au/rsync/) er en langt bedre
løsning - Men det beror jo på din udbyder: Hvis han kun tilbyder ftp må
du jo klare dig med WS-FTP...

<mlr>

Fra : Mogens

Dato : 08-10-06 10:01

Michael Rasmussen wrote:

> Jeg vil mene at rsync (http://samba.anu.edu.au/rsync/) er en langt bedre
> løsning - Men det beror jo på din udbyder: Hvis han kun tilbyder ftp må
> du jo klare dig med WS-FTP...

Tak for tippet Michael, men det er jo et Linux/Unix program. Glemte helt
at skrive at jeg kører Windows XP-Pro.

Puslede for et års tid siden med MythTV på FC3, men kørte sur i Linux.
Fik godt nok MythTV til at køre, men led et forsmædeligt nederlag da jeg
havde ambitioner om at lave en diskløs frontend, hvilket ifølge nogle
var "let nok". Puha - bare arbejdet med at få konfigureret et Hauppauge
PVR350 tunerkort var nok til at skrive en mindre doktorafhandling!

Det er selvfølgelig en helt anden historie, men Linux/Unix er ikke lige
noget jeg har ressourcer til at kaste mig ud i for nærværende

Mogens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-10-06 10:37

>Tak for tippet Michael, men det er jo et Linux/Unix program. Glemte helt
>at skrive at jeg kører Windows XP-Pro.

Du kan godt finde en rsync executeable der kører under windows, så det
er ikke noget problem -

Men der er alternativer, f.eks SyncToy fra Microsoft Powertoys pakken.
Det er også et eminent godt værktøj til at synkronisere foldere og
computere. Programmet kan frit hentes her:

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

Men alt afhænger af din udbyder, dvs hvilket OS hans server kører og
hvilke faciliteter han tilbyder dig.

Er du rigtig uheldig er der kun FTP. Men tilbyder han f.eks SSH, rsync,
WEBDAV eller lignende, er der basis for meget spændende løsninger

<mlr>

Fra : Kent Friis

Dato : 08-10-06 10:47

Den Sun, 08 Oct 2006 11:37:17 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Du kan godt finde en rsync executeable der kører under windows, så det
> er ikke noget problem -

Nu vi er ved rsync til Windows, er der nogen der har haft held med
at kombinere rsync + putty? De vejledninger jeg har set har brugt
cygwin+openssh, og det virker lidt overkill IMHO.

Mvh
Kent

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 08-10-06 11:00

On 2006-10-08, Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Nu vi er ved rsync til Windows, er der nogen der har haft held med
> at kombinere rsync + putty? De vejledninger jeg har set har brugt
> cygwin+openssh, og det virker lidt overkill IMHO.

Jeg tror blot jeg ville benytte portforwarding til at forwarde
rsyncd-porten i putty, det er vist der gærdet er lavest.

--
Andreas

Fra : Mogens

Dato : 08-10-06 10:56

Michael Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Er du rigtig uheldig er der kun FTP. Men tilbyder han f.eks SSH, rsync,
> WEBDAV eller lignende, er der basis for meget spændende løsninger

Tak endnu engang! Jeg har en managed VPS der kører Redhat, så
principielt kan jeg alt på webserveren. Så jeg glæder mig til at få en
automatiseret backup procedure igang, så man ikke konstant går med en
ubehagelig fornemmelse af at hvis nu....
Kan lige så godt bruge de 50 GB fri plads jeg p.t. har til rådighed.

Mogens

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-10-06 13:01

Mogens <mogensnomail@web.dk> wrote:

>Tak endnu engang! Jeg har en managed VPS der kører Redhat, så
>principielt kan jeg alt på webserveren.

I så fald er der mange muligheder, ja nærmest frit valg

Men jeg ville nok foretrække rsync over en krypteret ssh tunnel.

Det kræver opsætning af rsync og ssh servere på redhat maskinen.

På windows siden ville jeg nok foretrække rsync og ssh klienterne i en
cygwin opsætning (http://www.cygwin.com/), selv om der er andre
muligheder...

<mlr>

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 08-10-06 12:54

Den 07-10-06 22.08 skrev Mogens følgende:

> Jeg søger et godt freewareprogram der med regelmæssige mellemrum kan
> synkronisere udvalgte foldere på min harddisk med et backup område hos
> min webudbyder.

Tag et kig på AllwaySync:
http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-allwaysync.html

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Rustvogn: En bil der er godt angrebet af rust i såvel undervogn som i de

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-10-06 19:17

On Sun, 2006-10-08 at 11:01 +0200, Mogens wrote:
> Tak for tippet Michael, men det er jo et Linux/Unix program. Glemte helt
> at skrive at jeg kører Windows XP-Pro.

Det er også oversat til Windows.

> [...]
> var "let nok". Puha - bare arbejdet med at få konfigureret et Hauppauge
> PVR350 tunerkort var nok til at skrive en mindre doktorafhandling!

Det er nok lige så let som at boote Windows XP uden en disk.

> Det er selvfølgelig en helt anden historie, men Linux/Unix er ikke lige
> noget jeg har ressourcer til at kaste mig ud i for nærværende

Det lyder også lidt overkill at bygge en Linux maskine til at overføre
nogle filer via ftp til en server.

Du kan kikke efter sftp eller scp til windows, de kan kopiere
filer igennem en ssh session. http://winscp.net/eng/docs/protocols for
sammenligningen og en windows klient.

Personligt fortrækker jeg rsync da det kun er ændret filer der
overføres, eller rettere ændringer i filer der overføres.

Fra : hygum

Dato : 15-10-06 09:17

installer et af de gratis backup progs herfra:
http://download-ecke.de/nonags/diskbk.html
mange af dem kan zippe et directory og sende det til en ftp adresse