Skærme
Fijala 3554
bedste 24" til fotoarbejde under 8500kr ?
Fra : Michaelbs

Dato : 07-10-06 10:24

prisniveau: max 8500kr i tyske netbutikker (eller hvor de ellers er
billigst)

Min egen tanke er Eizo s2410w til små 1100 euro.

Nogen der har bedre forslag?

Skal ikke bruges til spil overhovedet. Men til seriøs fotoredigering i
Photoshop.
Har Monaco Optix SR kalibrerings værktøj.

Ville egentlig gerne have Dell 3007wfp men dens opløsning er vist mere end
mit Asus en7800Gtx kan trække.
Det fremgår af mit grafikkorts specs:
http://dk.asus.com/products4.aspx?modelmenu=2&model=546&l1=2&l2=6&l3=198

at det har "DVI output: Dual DVI-I". Er det det samme som dual link? (som
jeg forstår er en nødvendighed for at trække Dell 3007)
Der står desuden at max resolution på grafikkortet er
2048x1536
hvilket vel diskvalificerer det helt og aldeles til Dell 3007, som har noget
højere opløsning. Eller har jeg misforstået noget?

Tillægsspørgsmål: Ville dette grafikkort kunne klare en 24" med 1920*1200
samt som monitor nr. 2: 20 tommers 1680*1050 ??

Kommentarer & forslag modtages med kyshånd!

Fra : Michaelbs

Dato : 07-10-06 10:42

"Michaelbs" <michaelschouFjerndette@privatfjernogsådette.dk> skrev i en
meddelelse news:45277210$0$3454$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Jeg besvarer lige lidt af mit eget indlæg:

> at det har "DVI output: Dual DVI-I". Er det det samme som dual link? (som
> jeg forstår er en nødvendighed for at trække Dell 3007)

Nej, det er ikke det samme.

mvh Michael

Fra : TGJ

Dato : 07-10-06 19:59

"Michaelbs" <michaelschouFjerndette@xn--privatfjernogsdette-exb.dk> skrev i
en meddelelse news:45277210$0$3454$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Hvad med dell's 24 "?

Thomas

Fra : Michaelbs

Dato : 07-10-06 21:54

"TGJ" <tgsj@FJERN-DETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> "Michaelbs" <michaelschouFjerndette@privatfjernogsådette.dk> skrev i en
> meddelelse news:45277210$0$3454$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Hvad med dell's 24 "?
>
> Thomas

Afgjort også en mulighed, ja, men jeg formoder at Eizo er en del bedre til
billedredigerings brug og merprisen værd.
Men jeg ved det selvfølgelig ikke.

mvh Michael

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-06 13:21

"Michaelbs" <michaelschouFjerndette@xn--privatfjernogsdette-exb.dk> skrev i
en meddelelse news:452813da$0$3554$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
>>
> Afgjort også en mulighed, ja, men jeg formoder at Eizo er en del bedre til
> billedredigerings brug og merprisen værd.

Hej
Jeg har Dell 2407, den er god til spil og film, men indtil jeg "lærer" dens
farver at kende så foregår al fotoredigering på min gamle crt. Kan ikke
anbefale den som primær skærm til fotoredigering.

L. T

Fra : michael bs

Dato : 08-10-06 14:33

"L.T" <ff> skrev i en meddelelse

> [...]
> dens farver at kende så foregår al fotoredigering på min gamle crt. Kan
> ikke anbefale den som primær skærm til fotoredigering.

Interessant!!

Men jeg har en Optix SR kalibrerings værktøj. Så jeg regner med at kunne
kalibrere den nogenlunde.
Det skal jeg måpske ikke regne med eller hvad er problemet med den i forhold
til fotoredigering?

mvh Michael

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-06 17:35

> [...]
> kalibrere den nogenlunde.
> Det skal jeg måpske ikke regne med eller hvad er problemet med den i

Den kan ikke kalibreres til at gengive farverne ordentligt (har ikke prøvet
optix, men spyder pro og huey), her er Eizo betydeligt bedre, Lacie skærme
skulle også være gode, men dem har jeg ingen personlig erfaring med.

Det er ikke en dårlig skærm, men den kræver noget tilvænning hvad foto
redigering angår.

L.T

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 09-10-06 17:35

L.T skrev:

> Jeg har Dell 2407, den er god til spil og film, men indtil jeg
> "lærer" dens farver at kende så foregår al fotoredigering på min
> gamle crt. Kan ikke anbefale den som primær skærm til
> fotoredigering.

Gad vide om Dell 2407WFP er ringere end 2405WFP på det punkt.
Jeg ved at 2407WFP har et S-PVA-panel, hvor 2405WFP har et
ældre PVA, men jeg har brugt min 2405WFP til billedbehandling
i ca. et år, og har indtil videre været meget tilfreds.
Kan ikke sige mig helt fri for "banding"-problemer, men man
skal også op i en helt anden prisklasse, hvis man vil være
fri for det.

Jeg bruger en EyeOne 2 til at kalibrere og profilere min med
og ud fra de farver softwaren sender afsted til den, og det
den faktisk viser, når den er kalibreret, har den et deltaE-
gennemsnit på 0.97. Det synes jeg ikke er så ringe endda.
Se evt.: <http://tgm.dyndns.dk/monitor/dell2405wfp/dE2000.txt>.
Den har godt nok nogle farver, med et deltaE i nærheden af
de 2.5, men de fleste målinger ligger under 1.0, og det er
ret godt.

PS. Er godt klar over, at deltaE-målingen ikke siger alt om
skærmen, men det siger da i det mindste noget om, at den er
mulig at få kalibreret til et nogenlunde fornuftigt resultat.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Per B

Dato : 20-10-06 15:10

> [...]
> skærmen, men det siger da i det mindste noget om, at den er
> mulig at få kalibreret til et nogenlunde fornuftigt resultat.

Jeg har også været meget fristet af denne skærm, men jeg finder lidt for
mange
skrækhistorier. Ikke til at kalibrere ordentligt. Banding o.s.v.
Lige nu overvejer jeg om ikke denne BenQ FP241W (skal lige overvinde
fordommende mod navnet)
vil være et bedre valg, har fået kanon andmeldelse her
http://www.trustedreviews.com/article.aspx?art=3425
Tilmed med HDCP compliant HDMI port. Hvilket kun er et plus. Spørgsmålet er
bare om Trusted reviews
er troværdig. Kan ikke umiddelbart finde andre test.

Alternativet er selvfølgelig Eizo CE240WK men den er også næsten dobbelt så
dyr.

Hilsen
Per