Problem med Siamoto Birdie 50
Fra : Ukendt

Dato : 06-10-06 17:32

Hejsa knallert eksperter!

Jeg har fået en 45 scootor
Siamoto Birdie 50

Men har et problem med tændingen..

Nogle gange virker det fint(giver gnist),
men helt tilfældigt stopper det med at virke igen(ingen gnist).

Som jeg ser det er der 3 ting der kan være galt:

1. Tændspole.
(Har prøvet med en anden, ingen forskel!)

2. "Strømgiver" eller "Impulsgiver" nede ved svinghjulet.
(Har haft det skilt ad, og der ser ik ud til at være nogle problemer)
(Strømgiver måler ca 600 Ohm)

3. Ledninger (Tændnøgle ledning)
(Har tjekket ret godt efter for løse forbindelser/kortslutning og fandt
ingen)

4. Tændings styring boks.
(Tror det er dennne, er lige ved at skille den ad..
det er fuldstændigt støbt sammen)

Altså tror jeg det er boksen problemet ligger i,
nogle der ved hvor man kan få en ny/brugt?

Pris?

Findes der nogen std erstatning(Stik er lige meget)?

På boksen står der:
SMC OE (med et slagst propel logo, svært lige at forklare)
Måler 7x3x5cm ca

1 Rød/Hvid - Går til impulsgiver spole(anden ende til stel)

2 Sort/Hvis - Tændnøgle ledning (kortsluttet til stel=kan startes)

3 Orange - Til tændspole (anden ende til stel)

4 Grøn/Hvid - Ene ende af strømgiver spole fra svinghjul (Vekselstrøm)
5 Sort/Rød - Anden ende af strømgiver spole fra svinghjul (Vekselstrøm)

6 Sort - Går til stel.

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-06 20:08

Hej igen,

Gad ikke vente længere, så skilte CDI tændings boksen fra hinanden..
og fandt en dårlig lodning.
(Fuldstændig støbt sammen!)

Hurra nu viker den! ;) :)

Hvis nogen vil ha en guide så er den her:
1. Tag en nedstryer sav og sav boksen i stykker, UDEN at save ind i noget
elektronik!
2. Brug en flad skruetrækker el. til at fjerne "støbemassen" fra
printpladen,
(som heldigvis var lidt gummiagtigt og gennemsigtigt)
3.Omlod alle lodninger, specielt omkring den store kondensator og
Thyristoren!
4. Test!
5. Tætne med varmelim/silikone/gaffa og andet fusk

Og ensretter boksen var også brændt sammen(kortsluttet så sikring springer)!
Men det var straks værre, støbemassen var STEN hårdt.
Sad med et fyrfadslys, skruetrækker, boremaskine! og hobbykniv og brændte
mig igennem det "hårde snask"!

Fandt en kortslutte Thyristor(BT151-500R) og skiftede med en jeg fandt i et
defekt TV..
Og yes, det virker også nu!

Så i skal ikke komme her og sige at man ikke kan lave en elektroniks CDI
tændingsboks

Mvh
Johannes

Fra : Michael Svarre Hanse~

Dato : 08-10-06 18:47

God historie
og penge at spare, hvis man tænker sig lidt om

Hilsen
Michael Svarre Hansen