[DVD] "Rome"
Fra : Martin

Dato : 06-10-06 14:09

DVD-boxen med 1st sæson af TV-serien "Rome" koster kr. 579.- + forsendelse
på DVDOO.dk. Hos TP-Musik er prisen kr. 499.-, hvilket overrasker mig for
det plejer ellers at være omvendt. Forleden var jeg tæt på at bestille boxen
på dvdoo.dk, men besluttede (heldigvis) at tjekke hos TP først. Net-priserne
på nye udgivelser er altså ikke altid billigere som jeg ellers gik og troede
de var

Iøvrigt synes jeg at serien er rigtig godt lavet. Det er spændende at få et
mere realistisk billede af livet i Rom dengang, end de romantiserede og
til tider overfladiske storfilm fra 60'erne. Dog synes jeg, at "Rome"
mangler et par storslåede kampscener fra nogle af de store historiske slag -
som feks. mellem Caesar og Pompeius i Pharsalus for at være fuldendt, men
mon ikke det er for dyrt at hyre 50.000 statister idag end det var tilbage i
60'erne ?

Hilsen Martin

P.S. Hvis TV-serien skulle fremme en interesse for Romerriget hos nogle af
jer, kan jeg virkelig godt anbefale den underholdende og lærerige 6 binds
bogserie "Den Romerske Familie" af forfatteren Colleen McCullough. Bøgerne
er så vidt mulig skrevet udfra historiske fakta og kendsgerninger, og
handler om Romerriget's overgang fra republik til kejserdømme med de store
personligheder og statsmænd som Marius, Sulla, Pompeius, Cicero, Caesar o.a.
i fokus. Virkelig fremragende læsning!

Fra : Per Vadmand

Dato : 06-10-06 16:00

Martin wrote:

> [...]
> republik til kejserdømme med de store personligheder og statsmænd som
> Marius, Sulla, Pompeius, Cicero, Caesar o.a. i fokus. Virkelig

Og ikke at forglemme klassikeren over dem alle, Robert Graves' "Jeg
Claudius" (både bøgerne og tv-serien).

Og så findes der to glimrende krimiserier, der foregår i det gamle Rom,
Steven Saylors bøger om "Gordianus the Finder" og Falco-bøgerne, der endda
er oversat til dansk (husker ikke forfatteren).

Per V.

--
Det er med diskussioner som med jernbaner: Det sjove sker ude ad
sidesporene.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 07-10-06 05:59

Per Vadmand wrote:
> [...]
> Steven Saylors bøger om "Gordianus the Finder" og Falco-bøgerne, der endda
> er oversat til dansk (husker ikke forfatteren).

En af mine yndlingsforfattere, Gillian Bradshaw, har også skrevet en del
historisk fiktion der foregår i klassisk tid.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jan Bøgh

Dato : 21-10-06 16:03

Per Vadmand skrev i 45266f6a$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk dette:

> [...]

Absolut.

> Og ikke at forglemme klassikeren over dem alle, Robert Graves' "Jeg
> Claudius" (både bøgerne og tv-serien).

TVserien findes som box-set (199 kr. i Læsehesten i Aalborg).

> Og så findes der to glimrende krimiserier, der foregår i det gamle
> Rom, Steven Saylors bøger om "Gordianus the Finder" og Falco-bøgerne,
> der endda er oversat til dansk (husker ikke forfatteren).

Hun hedder Lindsey Davis.

Og har man stadigvæk ikke fået nok, kan Neropolis af Hubert Monteilhet også
anbefales

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : ASKF

Dato : 07-10-06 09:14

Martin ytrede sig i <4526561c$0$146$157c6196@dreader2.cybercity.dk> med
dette:

> [...]
>på nye udgivelser er altså ikke altid billigere som jeg ellers gik og troede

Mener jeg så den til kr. 569 hos Stereostudio i Aalborg. Min erfaring
med sådanne box-sets er at det gerne kan betale sig at se sig godt for

> [...]
>mon ikke det er for dyrt at hyre 50.000 statister idag end det var tilbage i

Mine venner og jeg har nøjagtig samme kritik, de kom alle til mig med en
beklagelse over de manglende kampscener. Det havde ikke været nødvendigt
at hyre så mange statister, hvad der heller ikke blev gjort i filmene
fra 60'erne, da man i stedet brugte spejlteknik.

Jeg er også lidt utilfreds med at de ikke har sørget for at alle
romernes hårfarve var sort eller blot mørk, da det virker forkert med
blonde "skønheder".
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Trist

Dato : 07-10-06 11:41

ASKF <nospam@askf.dk> wrote in

> Jeg er også lidt utilfreds med at de ikke har sørget for at alle
> romernes hårfarve var sort eller blot mørk, da det virker forkert med
> blonde "skønheder".

Fandtes der ikke blondiner dengang?

Når nu man tænker over det, så er det lidt sørgeligt at se, hvordan det
sidenhen er gået tilbage for Italien og italienerne. Der er ikke meget
herrefolk over dem nu, de er faktisk allesammen lidt nogle tøsedrenge.

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-10-06 12:47

Trist wrote:

> [...]
> det sidenhen er gået tilbage for Italien og italienerne. Der er ikke
> meget herrefolk over dem nu, de er faktisk allesammen lidt nogle

Ih ja, og finnerne har let til kniven.

Per V.

Fra : Trist

Dato : 07-10-06 14:02

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in news:4527939a$0$192
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Ih ja, og finnerne har let til kniven.

Hehe, ja når nu du selv skriver det.

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-10-06 21:42

>Når nu man tænker over det, så er det lidt sørgeligt at se, hvordan det
>sidenhen er gået tilbage for Italien og italienerne. Der er ikke meget
>herrefolk over dem nu, de er faktisk allesammen lidt nogle tøsedrenge.

Fri os for mere herrefolk-mentalitet...Er man bare en smule
historieminded, burde man da efterhånden vide hvor meget l*rt det fører
med sig. Og undergang i den sidste ende, heldigvis da.

De italienske kvinder er til gengæld en helt anden snak

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-10-06 12:46

ASKF wrote:

> Jeg er også lidt utilfreds med at de ikke har sørget for at alle
> romernes hårfarve var sort eller blot mørk, da det virker forkert med
> blonde "skønheder".

Du forveksler romere og italienere. Derimod er det en klar fejl, at Pompejus
er halvskaldet - han havde kraftigt, rødt hår, som det (dog ikke farven) kan
ses på den pragtfulde portrætbuste på biblioteket
www.futura-dtp.dk/.../NavneP/PompejusMagnus.htm

Hvorimod Cæsar havde tyndt hentehår.

De to skuespilleres udstråling stemmer til gengæld fint overens med min
oplevelse af de to persner.

Per V.

Fra : Trist

Dato : 07-10-06 14:00

> Du forveksler romere og italienere.

Hvad var egentlig forskellen?

Fra : ASKF

Dato : 11-10-06 08:05

Per Vadmand ytrede sig i <4527937c$0$157$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>
med dette:

> [...]
>
>Hvorimod Cæsar havde tyndt hentehår.
>
>De to skuespilleres udstråling stemmer til gengæld fint overens med min

På daværende tidspunkt bestod den romerske adel af italienere. En af
konflikterne i serien er netop Julles indførsel af romersk borgerskab
for ikke italienere.

Linket fungerer desværre ikke.

Fra : Per Vadmand

Dato : 11-10-06 09:00

ASKF wrote:

> Linket fungerer desværre ikke.

Hvis du vil se billedet, så google "Pompejus" og tryk på "Billeder", så får
du ham i flere udgaver.

Jeg så originalen på Glyptoteket i går - pragtfuldt billedhuggerarbejde. Jeg
håber ikke, romerne pludselig kommer og vil have den tilbage.

Per V.

Fra : dan

Dato : 07-10-06 14:56

cd-wow fører den til £36 inkl forsendelse (kr 400) hvis du er kan
klare engelske undertekster.

dan

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-06 15:18

cd-wow fører den til £36 inkl forsendelse (kr 400) hvis du er kan
klare engelske undertekster.
-----

Den fås også med danske undertekster hos CD-wow. Dog til £39 incl.
forsendelse.

Sven