Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Sprit ny og køb af bil + lån
Fra : Ukendt

Dato : 06-10-06 10:49

Hejsa

Jeg har fået fast job og skal dertil have ny bil. Bilen skal koste ca.
130.000 og jeg har ca. 50.000-70.000 i "frie midler".

Nu er jeg i tvivl om det kan betale sig at smide de penge i bilen eller jeg
bare skal låne fx 100.000.

1. Kan bil lån trækkes fra i skat (Ja jeg er grøn!, men hvis ja hvordan
fungere det så?)
2. Vil det være bedre at beholde mine penge (skal ikke bruge dem i hvert
fald de næste års tid da jeg får en fast indtægt nu) og sætte dem ind på en
bankkonto med fx 2-3% i rente ved at binde dem?
3. Eller er det ALTID bare smartest at lægge kontant hvis man har pengene og
ikke skal bruge dem lige pt?

Håber i vil guide mig lidt i den rigtige retning.

Mvh
Anders

Fra : Claus Agerskov

Dato : 06-10-06 14:54

"news.tele.dk" <anders> wrote:

> 3. Eller er det ALTID bare smartest at lægge kontant hvis man har pengene
> og ikke skal bruge dem lige pt?

Ja, da renten på indskud altid er lavere end renten på lånet.

De herligste hilsner

Fra : Johansen

Dato : 06-10-06 17:40

"news.tele.dk" <anders> skrev i en meddelelse
> [...]
> 130.000 og jeg har ca. 50.000-70.000 i "frie midler".
> 1. Kan bil lån trækkes fra i skat (Ja jeg er grøn!, men hvis ja hvordan

JA, renteudgifter er fradragsberettiget i din kapitalindkomst
Det betyder at 100 kroners renteudgift har en skattemæssig værdi på 32-33kr.
(32-33%)
Har du positiv kapitalindkomst (f.eks. renter af indestående) skal disse dog
modregnes.
Hvis billånet løber under 2år. (næppe sandsynligt) så kan
stiftelsesomkostninger også fratrækkes (maks svarende til 2,5% af
lånetsstørrelse ved start)

> 2. Vil det være bedre at beholde mine penge (skal ikke bruge dem i hvert
> fald de næste års tid da jeg får en fast indtægt nu) og sætte dem ind på
> en bankkonto med fx 2-3% i rente ved at binde dem?

Hvis du får 2-3% i indlån og skal betale måske 6% i udlån, så NEJ
I øvrigt bør biler betales i en "fart"
det er en temmelig ringe investering med "kort" levetid

> 3. Eller er det ALTID bare smartest at lægge kontant hvis man har pengene
> og ikke skal bruge dem lige pt?

JA, det synes jeg, med mindre du kan være i tvivl om dine muligheder til at
kunne låne penge på et senere tidspunkt (om nødvendigt)
Vh. Jens

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-06 11:38

> Hvis billånet løber under 2år. (næppe sandsynligt) så kan
> stiftelsesomkostninger også fratrækkes (maks svarende til 2,5% af
> lånetsstørrelse ved start)

Ok. Det kunne sådan set godt være interessant. vil det sige at hvis jeg
køber en bil til 130.000 og smider 50.000 i udbeatling og dermed låner
80.000 kunne regnestykket se ude som flg (skandibanken)

48 månedlige ydelser á: 1.960,00 kr.

Låntype: Billån 20% udbetaling
Lånebeløb: 83.350,00 kr.
Heraf afgifter: 3.350,00
ÅOP: 8,4

Dette giver et total lån på 83.350,00. Jeg skal så betale 10.728,54 i renter
(i følge deres ovesigt). Men kan jeg så trække 10K + 2,1K (2.5 % af lånet)
fra i skat som vel er ca. ~ 5-6K sparet og lånet koster mig dermed ca. 7.000
kr i sidste ende?

Har jeg misforstået noget fundementalt i ovenstående beregning?

Mvh
Anders

Fra : Henrik Lynggaard Han~

Dato : 08-10-06 17:12

Hejsa

Hmmm

1) Hvis billånet løber under 2år
2) 48 månedlige ydelser

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-06 18:48

> 1) Hvis billånet løber under 2år
> 2) 48 månedlige ydelser

Ja det skulel naturligvis have været

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-06 18:55

> 1) Hvis billånet løber under 2år
> 2) 48 månedlige ydelser

Ja det skulle naturligvis have været:

24 månedlige ydelser á: 3.697,00 kr.

Låntype: Billån 20% udbetaling
Lånebeløb: 83.350,00 kr.
Heraf afgifter: 3.350,00
ÅOP: 10,3

Som så giver lånebeløb på 80.000,00 + 3.350,00 (oprettelse) + 5.300
(renter).

Men som så giver 5,300kr (renter) + 2000kr (2.5%) = 7,300 kr jeg kan trække
fra?

Er det så korrekt?

På forhånd tak for at hjælpen indtil videre. Det er rart lige at få
bekræftet man ikke har misforstået noget når man bevæger sig ud på nye
"græsmarker"

Mvh
Anders

Fra : Johansen

Dato : 08-10-06 21:45

eksempel

Du låner 80.000kr.
Stiftelses omkostninger 3.500kr.
---------------------------------
lån i alt 83.500kr.

Rente 6,1%
Løbetid 24mdr.
Udbetaling 50.000kr.

Rentebetaling i alt 24mdr. ca. 5.320kr.
Fradrag herfor 32-33% af ovenstående - dvs. ca. 1.750kr.

Stiftelsesomkostninger kan fradrages med maksimalt 2,5% af de 80.000kr.
dvs. 2.000 kr. ud af de 3.500kr. kan fradrages.
Fradrag herfor 32-33% af ovenstående - dvs. ca. 650kr.

Udgifterne er derfor
renter (5.320kr.-1.750kr.) = 3.600kr.
omkostninger (3.500kr.-650kr.) = 2.850kr.
omkostninger totalt (netto) = 6.450 kr.

vh. Jens

Fra : K_T

Dato : 06-10-06 17:40

> [...]
> jeg bare skal låne fx 100.000.
>
> 1. Kan bil lån trækkes fra i skat (Ja jeg er grøn!, men hvis ja hvordan

Lånet kan du ikke trække fra - men renterne kan du trække som alle andre
renteudgifter.

> 2. Vil det være bedre at beholde mine penge (skal ikke bruge dem i hvert
> fald de næste års tid da jeg får en fast indtægt nu) og sætte dem ind på
> en bankkonto med fx 2-3% i rente ved at binde dem?

Hvis allternativet er at optage et billån til måske 5-6 % vil det være
vanvid ikke at bruge sine egne først.

> 3. Eller er det ALTID bare smartest at lægge kontant hvis man har pengene
> og ikke skal bruge dem lige pt?

Se svaret på 2.

Knud