Wallstreet >< Lombard ?!
Fra : Jacob Gunst

Dato : 20-01-01 14:47

Hej!

Idet jeg står i valget mellem en Wallstreet G3 300Mhz m. 192 Mb SD-ram,
14.1" skærm, 8 Gb harddisk og en Lombard G3 400Mhz m. 192 Mb SD-ram, 14.1"
skærm, 6 Gb harddisk til henholdsivs 9000 kr. og 11000 kr. ønsker jeg et
godt råd som kan afgøre mit svære valg!
Til mine behov (tekstbehandling, regneark og internet) er det så værd at
ofre 2000 ekstra på en Lombard? Hvor meget hurtigere er denne maskine
egentligt?
På forhånd tak!

Jacob

Fra : Jesper

Dato : 20-01-01 14:59

Jacob Gunst <fam.gunst@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> Til mine behov (tekstbehandling, regneark og internet) er det så værd at
> ofre 2000 ekstra på en Lombard? Hvor meget hurtigere er denne maskine

Prøv at tjekke disse sider:
Wallstreet: http://www.lowendmac.com/pb2/g3series2.shtml
Lombard: http://www.lowendmac.com/pb2/lombard.shtml

Til dine behov vil Wallstreet være mere end god. Jeg tror dog hurtigt at
dine behov kan ændre sig til mere krævende ... det er svært når man har
mac ikke at skulle prøve alt muligt f.eks. billedbehandling,
videoredigerin, spil etc. - og så vil Lombard'en måske være en fordel...

Held og lykke

PS. Du kan også vente og se hvad den nye iBook har at byde på (hvornår
den så kommer)...

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-01-01 19:00

> [...]

> Til mine behov (tekstbehandling, regneark og internet) er det så værd at
> ofre 2000 ekstra på en Lombard? Hvor meget hurtigere er denne maskine

Måske er det lettere afgøre hvis jeg opsumerer forskellene:

Ydelse:
Bus hastigheden på de to er identisk (66Mhz)
Forskellen på CPU hastigheden burde du ikke kunne mærke til dit brug -
Jeg kan i al fald ikke rigtig mærke forskel på min iBook mellem 366MHz
og 466MHz i Office programmerne og IE (Photoshop, 3D-spil osv er en helt
anden sag). Desuden kører L2 cachen i Wallsteet'en ved 150Mhz mod
Lombardens 133MHz. Wallsteet har gammeldags RAM-i-ROM, hvilket er
marginalt langsommere, men til gængæld bruger lidt mindre hukommelse
(ca.4MB).

- Lombarden er marginalt hurtigere, men for de fleste brugere af bærbare
computere er det _ikke_ den vigtigste faktor.

Størrelse:
Mht til størrelse er Wallstreeeten en del tungere og tykkere end
Lombard. Jeg er ikke sikker men jeg vil tro at batterilevetiden er bedre
på Lombard. Wallstreet er mere solid end Lombard.

- Hvis du kostant skal have computeren med dig betyder det noget; hvis
du en sjælden gang skal kunne medbringe den og ellers vil have en bærbar
pga pladshensyn, og fordi du frit vil kunne flytte den rundt til
forskellige arbejdspladser i din bolig betyder størrelse og vægt mindre.

Porte:
Begge har ekstern SCSI. Harddisk interfacet på begge er ATA. Lombard har
100Mbit ethernet mod Wallstreets 10Mbit. Begge har 56K modem. Begge har
PMCIA. Begge har ATI RagePro grafikkort med S-VHS og VGA porte; Lombard
har dog 8MB mod Wallstreets 4MB, ingen af grafikkortene er dog egnet til
at spille 3D spil, så den større mængde RAM kan _kun_ bruges til at øge
farvedybden på to skærmsløsninger. Sidst men ikke mindst, hvis Lombarden
er købt i Danmark har den DVD-drev og "onboard" DVD hardware decodning.
Den nok vigtigste forskel, er at Wallstreet har gammeldags
localtalk/serielle + ADB porte, mens Lombard har USB.

- Hvis ikke du har noget gammelt mac-seriel/localtalk/ADB udstyr vil du
have meget mere glæde af USB, idet udstyr til de gamle porte er _svært_
(og dyrt) at opdrive sammenlignet med den store mængde billigt USB
udstyr der findes i dag. USB PMCIA kort kan monteres i Wallstreet men
det koster ca 1000kr Desuden vil de gamle porte _ikke_ være
understøttet i Mac OS X.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Rigtige mænd tager ikke backup!

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 21-01-01 11:02

> [...]

> Til mine behov (tekstbehandling, regneark og internet) er det så værd at
> ofre 2000 ekstra på en Lombard? Hvor meget hurtigere er denne maskine

Hvis dine behov kun er hvad du siger, så kan du ligesågodt tager
Wallstreet'en.

Begge computere har SCSI og modem om en laber skærm. Men Lombarden har
hurtigere Ethernet indbygget, den har USB, er tyndere og lettere, og så
har den gennemsigtigt tastatur - kort sagt, meget mere sexet! Og alt det
for 2000 kr...

Jeg ville tage Lombarden! :)

--
- Peter
root (at) titancity (dot) com

titancity.com - the Mac portal

Fra : Peter Gersmann

Dato : 21-01-01 12:03

In article <1enjipn.1kpsnhi1bnwb7cN@118.ppp1-4.worldonline.dk>,
root@NOSPAM.com (DJ Supreme / Peter Perlsø) wrote:

> [...]
> hurtigere Ethernet indbygget, den har USB, er tyndere og lettere, og så
> har den gennemsigtigt tastatur - kort sagt, meget mere sexet! Og alt det

Har den ikke også DVD i 400 MHz udgaven?

//Peter

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-01 18:19

fPeter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Har den ikke også DVD i 400 MHz udgaven?

jo.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 21-01-01 22:27

Peter Gersmann <moof.immerfreundlich@mail.tele.dk> wrote:

> Har den ikke også DVD i 400 MHz udgaven?

Right - den fedeste måde at se en film på et fly! :)

Fra : Henrik Münster

Dato : 21-01-01 21:33

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> [...]
> hurtigere Ethernet indbygget, den har USB, er tyndere og lettere, og så
> har den gennemsigtigt tastatur - kort sagt, meget mere sexet! Og alt det

Der er bare lige det der med parallel- kontra USB-porten. Hvis
man f.eks. vil printe ud fra den bærbare, er der så vidt jeg har
forstået allerede nu problemer med at finde printere til den gamle Mac
printerport. Det problem bliver vel kun større de næste par år. Har man
USB-port, kan man altid skaffe tilbehør. Men skal den bærbare kun være
en ekstra computer, og man printer ud fra en stationær, er det ikke
noget problem. Det samme gælder, hvis man allerede har en printer, der
passer, og den ikke går i stykker i computerens levetid.
Henrik Münster
Esbjerg