Falsk Tele2 side?
Fra : Thomas H.

Dato : 03-10-06 05:50

I disse tider hvor man er ved at lære folk, at f.eks. banker, Hotmail, MSN
og andre IKKE sender uopfordrede mails ud til folk, at de skal trykke her og
der for at komme ind på falske sider der snyder dem, synes at det er flot at
Tele2 sender en mail fra @tele2.com at man skal trykke på et link der fører
en ind på http://www.tele2mail.com//?portal_countlang=DK-DA !!

Min mor ringede, fordi hun huskede ikke bare at trykke på den slags, prøvede
at videresende den, og jeg må erkende at jeg ikke med 100% sikkerhed kan
afgøre om det er tele2 når det er to forskellige domæner.
Jeg tror nu ikke der er fare på færde, men synes I det er en ok måde at gøre
det på?

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : John

Dato : 03-10-06 06:46

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en
meddelelse

> jeg må erkende at jeg ikke med 100% sikkerhed kan afgøre om det
> er tele2 når det er to forskellige domæner.

Et par værktøjer:

http://www.download.com/CallingID/3000-12771_4-10566002.html?tag=lst-0-1

http://www.download.com/McAfee-SiteAdvisor-for-Internet-Explorer/3000-2144_4-10566380.html

http://www.download.com/McAfee-SiteAdvisor-for-Firefox/3000-11745_4-10566381.html

Mvh John

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-10-06 09:45

On Tue, 3 Oct 2006 06:50:08 +0200, "Thomas H."
<thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> wrote:

> [...]
>der for at komme ind på falske sider der snyder dem, synes at det er flot at

Tele2 anbefalede i en flyer sidste år, der blev udsendt med regninger,
at man ikke skulle åbne vedhæftede filer, medmindre de kom fra nogen,
man kendte.

Den anbefaling blev vist lagt i graven i 2000 med ILoveYou.

--
- Peter Brodersen
Kendt fra Internet

Fra : Kent Friis

Dato : 03-10-06 15:38

Den Tue, 3 Oct 2006 06:50:08 +0200 skrev Thomas H.:

> [...]
> afgøre om det er tele2 når det er to forskellige domæner.
> Jeg tror nu ikke der er fare på færde, men synes I det er en ok måde at gøre

* Åbn ikke vedhæftede filer du ikke har bedt om.

* Indtast ikke nogen personlige oplysninger på sider du er kommet ind
på ved at clicke på i et link hos utroværdig kilde, specielt e-mails.

* Et eller andet om at lade være med at bruge internet explorer til
andet end troværdige sites, men så får jeg nok hug for at være anti-ms.

Mvh
Kent

Fra : Kent Friis

Dato : 03-10-06 16:14

> [...]
> afgøre om det er tele2 når det er to forskellige domæner.
> Jeg tror nu ikke der er fare på færde, men synes I det er en ok måde at gøre

Hov, jeg læste det som at du spurgte om mail'en så ægte ud... Jeg har
fået samme mail, temmeligt uprofessionelt lavet iøvrigt, man ændrer
port og kræver smtp auth, men det er kun brugere af bestemte programmer
der skal ændre i deres opsætning. Der er ingen steder der står hvad
man skal ændre, kun en liste over hvor man skal clicke i en række
mail-programmer. Jeg kender mit eget mailprogram, og kan godt finde
ud af at ændre indstillingerne, men jeg kender ikke fx Eudora godt nok
til at vide hvad der sker ved at sætte kryds i et eller andet felt...

Nå, men det var det spam-mæssige du spurgte om... For det første, så
kan man vel godt forvente at ens ISP sender e-mails, men så sender de
naturligvis fra tele2.dk, hvorimod en spammer ville bruge tele2.com.
Første dumpekarakter. For det andet så fik mail'en en score på 2.9
i SpamAssassin (med instant delete ved 3.0), og DERUDOVER står jeg
slet ikke som modtager af mail'en. Det sidste var indtil for et års
tid siden den mest effektive måde at genkende spam på.

Så, kort sagt: Alt tyder på at det er spam. Hvis ikke det var fordi
dansk er en så sjælden kundskab hos spammere, og mail'en ser præcis
lige så tåbelig ud som den sidste "nu kan du opgradere din 2MBit
forbindelse til 2MBit for samme pris", så ville jeg have troet der
var tale om SPAM.

Mvh
Kent

Fra : Thomas H.

Dato : 03-10-06 16:23

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> lige så tåbelig ud som den sidste "nu kan du opgradere din 2MBit
> forbindelse til 2MBit for samme pris", så ville jeg have troet der

Med andre ord, du giver mig lidt ret

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 03-10-06 20:34

> [...]

> slet ikke som modtager af mail'en. Det sidste var indtil for et års
> tid siden den mest effektive måde at genkende spam på.

Det kan vel skyldes, at modtagernavne står i Bcc-feltet.

--
Henning
Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail

Fra : Kent Friis

Dato : 03-10-06 21:03

Den Tue, 3 Oct 2006 21:34:13 +0200 skrev Henning Rasmussen:

> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Det kan vel skyldes, at modtagernavne står i Bcc-feltet.

BCC-feltet findes reelt ikke, der er blot tale om at pute modtageren
i RCPT TO: men ikke i To: - præcis som spammere gjorde indtil folk
fandt ud af at filtrere mails hvor man ikke selv var modtager.

Når Tele2 så vælger at bruge en feature, som ellers er forbeholdt
spammere, med deraf følgende risiko for at mail'en bliver slettet af
spam-filtre - foruden ved en række andre ting, der gav mail'en en
score på 2.9 i spamassasin, så kan man kun konkludere at de er
nogle inkompetente spader. Man skulle tro de intet anede om spam
(eller phishing for den sags skyld).

Mvh
Kent

Fra : John Doe

Dato : 16-10-06 19:52

Efter al denne kritik af Tele2 vil jeg komme med ros for at man nu indfører
obligatorisk SMTP autorisation. Det er ikke ofte man kan sige noget positivt
om Tele2