Skærme
Fijala 3554
20" Wide 1680*1052 Samsung eller Phillips ~
Fra : Erik W.

Dato : 01-10-06 18:37

Hejsa! Jeg har tidligere været aktiv i gruppen men er gået lidt bag af
dansen siden jeg købte min Acer AL732 for et par år siden.

Da jeg arbejder meget med photoredigering vil jeg gerne have en skærm med
større farvenøjagtighed og kontrast. Jeg vil dog ikke tilbage til CRT igen.
Jeg arbejder meget i photoshop og synes at det vil være smart med en wide
skærm så der er plads til alle de flydende menuer ude til højre. Desuden
flyver jeg en del Flysimulator www.Condorsoaring.com så det skal den også
kunne trække.
Min tanke er at købe en Philips
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=160887 fordi den
hævdes at have sRGB farverum og har et S-IPS panel.
Men flere af mine venner siger jeg skal købe samsung for det duer bare. Så
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=204023 er
selvfølgelig en mulighed også.

Hvad siger I ? - Begge skærme vil sikkert være et skridt fremad iforhold til
min gamle Acer TFT, men derfor vil jeg jo gerne have det bedst mulige til
mine behov. Er der andre forslag?

Skærmen skal køre over DVI porten på mit Nvidia 6800

Mvh Erik W.

Fra : JK

Dato : 01-10-06 19:07

On Sun, 1 Oct 2006 19:37:04 +0200, "Erik W." <Erik.W@surfmail.dk>
wrote:

> [...]
>http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=160887 fordi den
>hævdes at have sRGB farverum og har et S-IPS panel.

Den Philips skærm har jeg selv tænkt på at købe !
http://www.prad.de/guide/screen2029.html

Jeg tror ikke, at du finder meget bedre specifikationer.

>Men flere af mine venner siger jeg skal købe samsung for det duer bare. Så
>http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=204023 er
>selvfølgelig en mulighed også.

Den er jo TN !
http://www.prad.de/guide/screen2972.html

Jeg ville måske overveje en 23" s-ips med 1920x1200.
http://www.prad.de/guide/screen2720.html

mvh

John

Fra : Erik W.

Dato : 05-10-06 08:52

Tusind tak for svaret. Jeg har læst en del negative tests af Philipsen så
den har jeg droppet. Nu havde endelig jeg besluttet mig til Samsung 205 TW -
men så opdager jeg at DELL sælger en 2007FP til 3500 kr. Den opfylder mine
krav bortset fra at den ikke er Wide ... Jeg er ikke sikker på at de 1000
kroner mere for Samsungen kan retfærdiggøres, så derfor peger pilen nu på
Dell... argh hvorfor skal det være så svært? Computeren er iøvrigt en Dell
9150 så de vil matche i designet - kan ikke lige finde ud af om det er en
fordel.

Mvh Erik W

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 02-10-06 14:23

Erik W. wrote:
> Hvad siger I ? - Begge skærme vil sikkert være et skridt fremad iforhold til
> min gamle Acer TFT, men derfor vil jeg jo gerne have det bedst mulige til
> mine behov. Er der andre forslag?

Jeg havde selv kig på 205BW men efter at have læst reviews i laaang tid
og kigge på alle de skærme jeg kunne finde, endte jeg med at købe en
Samsung 215TW. Den er lige en tand dyrere men det er alle pengene værd.
Den er på 21" med S-PVA panel, 8 bit / farve og 1000:1 i kontrast.

Et par reviews:

http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1145524300&archive=&start_from=&

http://www.bit-tech.net/hardware/2006/07/07/samsung_syncmaster_215tw/1.html

/hilsner

--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Erik W.

Dato : 05-10-06 08:17

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Samsung 215TW. Den er lige en tand dyrere men det er alle pengene værd.
> Den er på 21" med S-PVA panel, 8 bit / farve og 1000:1 i kontrast.

Jeg er nu nået til at det nok er denne skærm jeg bør gå efter. Udover at den
får topkarakterer i alle de tests/reviews jeg har læst, så har den en tomme
mere og video indgange ligesom min nuværende skærm. Det eneste problem er at
den koster 1000 kroner mere end jeg havde regnet med at give.
Tak for svaret.

Mvh Erik W.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 05-10-06 15:34

Erik W. wrote:

> [...]
> mere og video indgange ligesom min nuværende skærm. Det eneste problem er at
> den koster 1000 kroner mere end jeg havde regnet med at give.

hehe Nej det er absolut ikke nemt. Jeg begyndte at kigge efter
fladskærme i sommeren 2005. Men ville ikke betale det en der var
god nok kostede. Først nu synes jeg at kvaliteten var så tæt på
min gamle crt (i et prisleje mine almisser kunne tilgodese) at
jeg ville gøre det. Jeg er så absolut tilfreds. Eneste problem
er at jeg nu irriteres over fladskærmene på mit arbejde da de
bare ikke er i samme klasse :D

/hilsner

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-10-06 16:08

Erik W. skrev:

> Da jeg arbejder meget med photoredigering vil jeg gerne have en
> skærm med større farvenøjagtighed og kontrast. Jeg vil dog ikke
> tilbage til CRT igen.

Forståeligt.

> Jeg arbejder meget i photoshop og synes at det vil være smart
> med en wide skærm så der er plads til alle de flydende menuer
> ude til højre.

Det er også en rar ting.

> Min tanke er at købe en Philips
> http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=160887

Køb den! :)

Jeg købte den forleden til en kollega og må sige, at jeg er meget
imponeret over billedet på den skærm. Utrolig klare farver og også
en flot skærm, synes jeg.

> fordi den hævdes at have sRGB farverum og har et S-IPS panel.

Det har den også.

> Men flere af mine venner siger jeg skal købe samsung for det
> [...]

Når vi primært snakker billedbehandling og valget står imellem en
skærm med S-IPS og TN-panel, så ville jeg til hver en tid vælge
S-IPS.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Michaelbs

Dato : 04-10-06 19:47

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse >> Hvad
> [...]
>
> Når vi primært snakker billedbehandling og valget står imellem en
> skærm med S-IPS og TN-panel, så ville jeg til hver en tid vælge

Vil det sige at du ikke foretrækker Eizo s2410w frem for Phillips pendant på
23 tommer men med samme opløsning? til billedbehandling, altså.
Eizo har jo ikke s-ips panel.
Phillips er oven i købet meget billigere.
mvh Michael

Fra : Erik W.

Dato : 05-10-06 08:27

Tusind tak for et godt svar. Desværre har jeg læst en del negative tests af
Phillipsen, - især men hensyn til billedkvalitet/gengivelse af gråtoner og
lignende, og det har top-prioritet for mig. Jeg overvwejer nu en
http://kortlink.dk/prad/32xd istedet. den er bare noget dyrere desværre.

Mvh Erik W.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 05-10-06 16:05

Michaelbs skrev:

> Vil det sige at du ikke foretrækker Eizo s2410w frem for
> Phillips pendant på 23 tommer men med samme opløsning?

Det tør jeg ikke sige, for jeg har ikke set Eizo's i funktion, men
har hørt så meget godt om den, at jeg nok ville være fristet mest
til den. Ikke så meget pga. billedet, men mere pga. dens funktioner.
(2 X DVI f.eks.)

> til billedbehandling, altså. Eizo har jo ikke s-ips panel.

Nej, men den har heller ikke et TN-panel. Den kører som nævnt i
grafikgruppen med et S-PVA-panel fra Samsung, som jeg langt vil
foretrække frem for TN til billedbehandling.

--
Hilsen
Madsen