Skærme
Fijala 3554
Acer 19 " fladskærm
Fra : Peter Winther

Dato : 30-09-06 15:36

Jeg har lige købt en Acer 19" fladskærm TFT 1280*1024 , men på grund af
læsbarhed(tekststørrelse) på nettet vil jeg hellere køre 1024* 768.
Mit spørgsmål er så : Hvorfor kan jeg med den opløsning ikke få et billede
der ikke forvrænger ? Ansigter bliver for aflange og en cirkel er ikke rund

På en crt skærm, kunne man da justere lægde/breddeforholdet.

Peter

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 30-09-06 16:21

"Peter Winther" <p.w.j@mail.danmark> wrote:

> [...]
>der ikke forvrænger ? Ansigter bliver for aflange og en cirkel er ikke rund
>
>På en crt skærm, kunne man da justere lægde/breddeforholdet.

Der er en del lidt modstridende ting i det du skriver.

Det første er at en fladskærm for at vise det optimalt billede skal køre med den
opløsning den har - her skal det være 1280*1024.

Dernæst har de fleste CRT'er et fysisk bredde/højde forhold på 4*3 og kører så
med 640*480, 800*600, 1024*768 osv. og 17 og 19 tommer fladskærme (ikke
widescreen) har forholdet 5*4 og en opløsning på 1280*1024.

Men skal du ikke bare ind i skærmopsætningen og vælge "stor tekst" og/eller en
højere DPI værdi for at opnå en brugbar teksstørrelse?

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Peter Winther

Dato : 30-09-06 18:48

"Ove Kjeldgaard" <ReadMyEmail@The.Signature> skrev i en meddelelse >
> [...]
>

> --
> Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk

Hej Ove tak for svar

Jeg har lige prøvet at sætte dpi til 125% = 120dpi , men det ændrer kun
tekst i navigationsbar osv, ikke i den alm tekst på en webside.Jeg kan godt
se at jeg ikke kan lave en 5*4 skærm om til 4*3.
Så jeg må leve med de lidt aflange hoveder, hvis jeg vil køre 1024*768 .

Peter

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 30-09-06 19:31

"Peter Winther" <p.w.j@mail.danmark> skrev i en meddelelse

> [...]
> se at jeg ikke kan lave en 5*4 skærm om til 4*3.
> Så jeg må leve med de lidt aflange hoveder, hvis jeg vil køre 1024*768 .

Hvis du kører med Explorer kan du gå i "vis" og "Tekststørrelse" og vælge
stor tekst; dette på en dansk Xp oversæt selv til UK hvis engelsk
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Hans

Dato : 30-09-06 19:33

Peter Winther wrote:

> [...]
> webside.Jeg kan godt se at jeg ikke kan lave en 5*4 skærm om til 4*3.
> Så jeg må leve med de lidt aflange hoveder, hvis jeg vil køre

Har du prøvet at holde control-tasten nede og dreje på scroll-hjulet på din
mus inde på en webside?

Du kan også vælge en større skrift permanent under menupunktet "Vis" i
Internet Explorer.

Hans

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 01-10-06 14:32

Peter Winther wrote:

> [...]
> se at jeg ikke kan lave en 5*4 skærm om til 4*3.
> Så jeg må leve med de lidt aflange hoveder, hvis jeg vil køre 1024*768 .

Du skal også tage med at hvis du kører i en forkert opløsning vil
du få nogle temmelig grumsede billeder som resultat. Har du prøvet
både at gøre teksten større (skrevet andetsteds) og så bruge Clear
Type? http://www.microsoft.com/typography/ClearTypePowerToy.mspx

Det kan gøre tingene noget tydeligere.

| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |
"Blinky Watts is not blind. He suffers from Bozeman's
Simplex. He actually sees 25.62 times as much as we do."

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 08-10-06 19:39

On Sat, 30 Sep 2006 19:48:00 +0200, Peter Winther wrote:

> [...]
> se at jeg ikke kan lave en 5*4 skærm om til 4*3.
> Så jeg må leve med de lidt aflange hoveder, hvis jeg vil køre 1024*768 .

Har du prøvet Opera?

http://www.opera.com/

Det er godt nok et stykke tid siden jeg brugte den, men mener at kunne
huske at den havde en eminent zoom-funktion som kunne gøre alt på
websitene større.

Fra : JK

Dato : 01-10-06 07:06

On Sat, 30 Sep 2006 16:35:43 +0200, "Peter Winther"

> [...]
>der ikke forvrænger ? Ansigter bliver for aflange og en cirkel er ikke rund
>
>På en crt skærm, kunne man da justere lægde/breddeforholdet.

Kan du ikke fortælle hvilken skærm. Det er vel ikke en widescreen ?

1916ws ? 1440x900 pixels, goddaw do

mvh

John

Fra : Peter Winther

Dato : 01-10-06 20:49

Takker for alle svarene, nu er jeg da blevet lidt klogere