128 Kb kvalitet på iTunes music store?
Fra : Johs32

Dato : 29-09-06 19:39

Kan man ikke købe musik der er bedre kvalitet end 128 Kbit igennem iTunes
Music store?

Mvh
Johs

Fra : Steen

Dato : 01-10-06 20:56

Johs32 skrev:
> Kan man ikke købe musik der er bedre kvalitet end 128 Kbit igennem iTunes
> Music store?

Næ!
Det er godtnok ikke wma - og skulle vist derfor være i en bedre
kvalitet, men CD-kvalitet er det nu ikke (og det er der heller ikke
andre downloads der er).

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-06 07:59

Steen wrote:

> Næ!
> Det er godtnok ikke wma - og skulle vist derfor være i en bedre
> kvalitet, men CD-kvalitet er det nu ikke (og det er der heller ikke
> andre downloads der er).

Er det ikke 'bare' at man henter/betaler for sit musik på itunes (eller
sin foretrukne service) og så efterfølgende bruger en fildelingstjeneste
hvor numrene tit ligger i 320mbps mp3 (og medmindre man har ører som en
ugle kan der ikke høres forskel derfra og til cd) eller bedre.

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-10-06 12:34

Den 02-10-06 08.59 skrev Claus Albæk (Kbh.) følgende:

> [...]
> hvor numrene tit ligger i 320mbps mp3 (og medmindre man har ører som en
> ugle kan der ikke høres forskel derfra og til cd) eller bedre.

Hvis man alligevel vil bryde loven, hvorfor så betale for nummeret først?
- eller sagt på en anden måde: Det bliver ikke mere lovligt at hente
nummeret hos en fildelingstjeneste, bare fordi man først har betalt for
det hos iTunes.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Kildeskat: Skat på vand...

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-06 21:13

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> - eller sagt på en anden måde: Det bliver ikke mere lovligt at hente
> nummeret hos en fildelingstjeneste, bare fordi man først har betalt for

Fordi det er uhæderligt og smadrer musikken?

Hvad ved itunes er ikke en fildelings service?

Når man har betalt for licensen så kan jeg ikke se hvorfor der skulle
være et problem. eller er det fordi man betaler for... filen? formatet?
for det kunne vel ikke tænkes at være musikken som det burde være?

--
Claus Albæk (kbh.)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-10-06 23:41

Den 03-10-06 22.13 skrev Claus Albæk (Kbh.) følgende:

> Fordi det er uhæderligt og smadrer musikken?

Man kan selvfølgelig gå rundt med lidt bedre samvittighed over for
kunstneren/pladeselskabet, men det er stadig ulovligt at hente nummeret
hos en fildelingstjeneste. Bliver man nuppet af APG, slipper man ikke
billigere, fordi man har købt en 128 kbps-udgave af nummeret.

> Hvad ved itunes er ikke en fildelings service?

Man deler ikke, man køber.

> Når man har betalt for licensen så kan jeg ikke se hvorfor der skulle
> være et problem. eller er det fordi man betaler for... filen? formatet?
> for det kunne vel ikke tænkes at være musikken som det burde være?

Man betaler netop ikke for musikken som sådan, men for musikken i lige
netop den fil og med de begrænsninger, filen indeholder. Begrænsningerne
skal forhindre de lovlydige kunder i at bruge musikken som de gerne vil.
Begrænsningerne generer ikke piraterne, de kopierer og bruger musikken,
ganske som de lyster.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Rette smed for bager: En dårlig vane med fatale følger...

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-06 08:24

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> Man betaler netop ikke for musikken som sådan, men for musikken i lige
> netop den fil og med de begrænsninger, filen indeholder. Begrænsningerne
> skal forhindre de lovlydige kunder i at bruge musikken som de gerne vil.

Det kan godt være det forholder sig sådan med musik der er købt via nettet,
men hvad med musik man har på CD eller LP?
Jeg har hidtil ikke haft nogen skrupler over at hente musik via
fildelingstjenester, som jeg i forvejen har stående i min reol enten på CD
elle vinyl. Speielt på vinyl er det noget lettere end at rippe det selv.
Jeg har jo betalt for musikken én gang, og om det er mig der ripper det til
mp3, eller en anden, gør absolut ingen forskel. I hvert tilfælde er de
resulterende mp3-filer fuldstændig ens.

/Alex

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-10-06 13:05

Den 04-10-06 09.24 skrev Alex Linaa følgende:

> Det kan godt være det forholder sig sådan med musik der er købt via nettet,
> men hvad med musik man har på CD eller LP?

Det er sådan set det samme. Er der ingen kopispærre på cd'en, kan man
kopiere og rippe den, som man lyster, blot man er opmærksom på ikke at
overtræde Ophavsretsloven (fx ikke sælge eller videregive kopien).

Er skiven forsynet med kopispærre, må man kun kopiere i det omfang,
spærren tillader.

I begge tilfælde er det ulovligt at hente den selvsamme musik i form af
en piratkopi via en fildelingstjeneste.

> Jeg har hidtil ikke haft nogen skrupler over at hente musik via
> fildelingstjenester, som jeg i forvejen har stående i min reol enten på CD
> elle vinyl.

Forståeligt, men det er stadig ulovligt.

> Speielt på vinyl er det noget lettere end at rippe det selv.

Absolut! Jeg har kæmpet i meget lang tid med at overspille min
pladesamling, og det selvom jeg egentlig var villig til at købe numrene
via nettet. Men enten kan jeg ikke få lov at købe numrene, eller de
bliver leveret i låste formater. I mit tilfælde er det en del tusinde
kroner, pladeselskaberne har sagt nej til.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Impotent: Matematisk begreb...