Thunderbird deler afsendernavn ved svar
Fra : Brian Elmegaard

Dato : 26-09-06 07:58

Hej

Jeg modtager en del mail med afsender a la:
From: =?iso-8859-1?Q?foo=2C_b=F8h_b=E5r?= <baz@boo.dk>

Det vælger thunderbird når jeg trykker svar at dele i to og prøver at svare:
foo
bøh_bår <baz@boo.dk>

Er det en thunderbird-fejl, en OE-fejl, en Microsoft exchange-fejl,
eller en opsætning hos mig eller afsenderen? Jeg vil helst undgå at
skulle gå til afsenderen og bede dem rette hele opsætningen.

Kan I hjælpe?

pft,
--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.web.mek.dtu.dk/Staff/be/be.html

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-09-06 21:57

Den 26-09-06 08.58 skrev Brian Elmegaard følgende:

> Er det en thunderbird-fejl, en OE-fejl, en Microsoft exchange-fejl,
> eller en opsætning hos mig eller afsenderen?

Jeg kan ikke forestille mig, at fejlen kan ligge hos dig, så jeg vil
gætte på, at det er en fejl hos afsenderen. Måske fordi afsenderen
prøver at bruge en afsenderadresse med "ø" og "å" - den slags går ikke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hotdog: Pølse opfundet af en kinesisk jernbanekok...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-09-06 22:19

Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg kan ikke forestille mig, at fejlen kan ligge hos dig, så jeg vil
> gætte på, at det er en fejl hos afsenderen. Måske fordi afsenderen
> prøver at bruge en afsenderadresse med "ø" og "å" - den slags går ikke.

=2C er kode for komma. Jeg kan godt skrive æ, ø og å i et
afsendernavn, men med et komma kan jeg ikke engang sende en mail
(i Dialog).

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-09-06 22:50

Den 26-09-06 23.19 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> =2C er kode for komma.

Så er det ikke så underligt, at adressen deles i to. Man bruger jo komma
til at adskille flere modtagere i Til-feltet. Men selv hvis adressen
ikke blev delt, vil det ikke virke med "ø" og "å" i den.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Rette smed for bager: En dårlig vane med fatale følger...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-09-06 12:33

Den 26-09-06 23.49 skrev Kim Ludvigsen følgende:

> Så er det ikke så underligt, at adressen deles i to. Man bruger jo komma
> til at adskille flere modtagere i Til-feltet. Men selv hvis adressen
> ikke blev delt, vil det ikke virke med "ø" og "å" i den.

Og jeg var for hurtig med hensyn til "ø" og "å". Bertel sendte mig en
prøvemail, og først da gik det op for mig, at de to bogstaver ikke er en
del af mailadressen, men en del af afsendernavnet.

Problemet med adressen skyldes sikkert udelukkende, at der er et komma i
den.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Liden Tue kan vælte stort læs: Dansk verdensmester i brydning...

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 27-09-06 13:15

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

> Så er det ikke så underligt, at adressen deles i to. Man bruger jo
> komma til at adskille flere modtagere i Til-feltet. Men selv hvis
> adressen ikke blev delt, vil det ikke virke med "ø" og "å" i den.

Jeg tror ikke det er det alene.
Hvis afsendernavnet ikke indeholder æøå fungerer det fint, så hedder
from bare:
"boo, baz" <baz@boo.dk>

Er det så en bug eller en standard der omgås?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-06 14:25

Brian Elmegaard skrev:

> Hvis afsendernavnet ikke indeholder æøå fungerer det fint, så hedder
> from bare:
> "boo, baz" <baz@boo.dk>

> Er det så en bug eller en standard der omgås?

Jeg vil kalde det en bug. En mail fra to afsendere? Det giver
ikke mening.

--
Bertel

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 29-09-06 10:28

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> Jeg vil kalde det en bug.

En bug i thunderbird eller hos afsenderen?

> En mail fra to afsendere? Det giver ikke mening.

RFC822 tillader "quoted-strings" i hvilke der vel gerne må være komma.
http://www.w3.org/Protocols/rfc822/

Men jeg kan ikke helt se om det er tilladt i en adresse.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-09-06 17:27

Brian Elmegaard wrote:
> [...]
> eller en opsætning hos mig eller afsenderen? Jeg vil helst undgå at
> skulle gå til afsenderen og bede dem rette hele opsætningen.

Det vil vel kræve grundig nærlæsning af smtp-rfc'en at svare på. Men jeg
vil umiddelbart ikke mene, at det er rimeligt at thunderbird opfatter
"=2C" som adskillelsestegn mellem to emailadresser, hvis
adskillelsestegnet i rfc'en er defineret som ",". QP-kodning er jo netop
noget man bruger for at omgå de begrænsninger, der er i rfc'en.

Prøv at spørge på en thunderbird-mailing-liste.

--
Mvh. Lars Kongshøj