Ny til MIDI
Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 19-01-01 13:51

Hej,

jeg får et MIDI keyboard + en MIDI USB adapter ind af døren her de næste
par dage, og så vil jeg jo genrne lave lidt musik... jeg har kigger på
forskellige programpakker, men hvad anbefaler ?

ReBirth? CuBase? BandInABox? andre?

--
- Peter
root (at) titancity (dot) com

titancity.com - the Mac portal

Fra : Richard Nees

Dato : 19-01-01 16:00

Jeg har traditionelt brugt Cubase, helt tilbage til Atari ST-dagene.
Men for halvandet år siden gik jeg over til Emagic Logic -
http://www.emagic.de
Mest på grund af stabiliteten og konfigureringsmulighederne.
Jeg har dog smugkigget lidt på den nye Cubase 5.
Den ser meget lækker ud og er forbedret/fået nye features.
Om den er stabil nok, ved jeg ikke.
Disse to har også mulighed for Harddisk Recording.
På min iMac DVSE har jeg fået 18 spor op at køre i Logic og 12 i Cubase, kun
vha. Apples lydkort og den interne HD.
Det kører dog mest optimalt på en Mac med PCI-pladser (hvor der sidder et
lydkort i den ene plads) og en separat HD til lyddata (En hurtig ATA eller
helst UltraWide SCSI).

Af PCI-lydkort kan nævnes:
Emagic Audiowerk 2 og 8 http://www.emagic.de
Digidesign Toolbox XP http://www.digidesign.com
Digidesign Digi001 http://www.digi001.com

Rebirth er forresten en softsynth.
Den kan temposynkroniseres til både Cubase og Logic.

/Richard Nees

Fra : David Blangstrup

Dato : 19-01-01 16:13

On Fri, 19 Jan 2001 15:59:54 +0100, Richard Nees wrote
(in message <949l33$s0a$1@news.inet.tele.dk>):

> Jeg har traditionelt brugt Cubase, helt tilbage til Atari ST-dagene.
> Men for halvandet Âr siden gik jeg over til Emagic Logic -
> http://www.emagic.de
> Mest p grund af stabiliteten og konfigureringsmulighederne.
> Jeg har dog smugkigget lidt p den nye Cubase 5.
<znip>

Hej!
Du kan vel ikke beskrive mindstemålet for at få Cubase (5.0?) op at køre på
en iMac? (233 rev. A, 160 MB RAM). Jeg har et (ikke USB) keyboard (Korg X5D).

- David

http://david.blangstrup.dk

Fra : Richard Kruse Nees

Dato : 19-01-01 18:34

in article 01HW.B68E180F001B22A205ACDE60@news.cybercity.dk, David Blangstrup
at david@blangstrup.dk wrote on 19/01/01 16:13:

> [...]
> en iMac? (233 rev. A, 160 MB RAM). Jeg har et (ikke USB) keyboard (Korg X5D).

Jeg talte med min ven, der bruger Cubase 5.
Han har en Beige G3/300 m/256 MB RAM.
Han siger at man skal min. afsætte 70 MB til den.
Effektivt bruger den mere, til SoundManager, hvis man bruger Apples AV, som
man gør på iMacs.

Jeg har dog set Cubase 4.1 køre på netop en RevA iMac.
Det virkede ihvertfald.
Steinberg (http://www.steinberg.net) sælger nok ikke 4.1 mere, men man kan
måske finde den hos en musikforhandler eller brugt.
Importøren er NewMusik i Århus - http://www.newmusik.dk/index.html

/Richard Nees

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 20-01-01 14:38

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> skrev:

> Du kan vel ikke beskrive mindstemålet for at få Cubase (5.0?) op at køre på
> en iMac? (233 rev. A, 160 MB RAM).
Jeg kører Cubase 4.1 på en G3 233Mhz med 96 Mbyte RAM, og det fungerer
fint for mig. Det er dog sjældent, at jeg laver noget krævende mht.
audio. Jeg bruger den mest til nodeskrivning og til at lytte numre af
med - se evt. http://www.cyrk.dk/musik/transskription/cubase.html

Jeg er meget tilfreds med Cubase, som det kører nu, og den går ret
sjældent ned (specielt i forhold til "gamle dage", hvor Cubase var meget
mere ustabil). Jeg har endda kun afsat 34 Mbyte RAM til Cubase.

Det eneste, jeg rigtigt savner, er muligheden for at lave stiplede
bindebuer...

--
Mvh.
Jesper Juellund Jensen

Fra : David Blangstrup

Dato : 20-01-01 14:46

On Sat, 20 Jan 2001 14:37:40 +0100, Jesper Juellund Jensen wrote
(in message <1enjadm.1njijd4yj1wdwN%jjj@cyrk.dk>):

> [...]
> mere ustabil). Jeg har endda kun afsat 34 Mbyte RAM til Cubase.
>
> Det eneste, jeg rigtigt savner, er muligheden for at lave stiplede

Jeg har nok ikke formuleret mig ordentligt: Hvad skal man have af hardware,
kabler, etcetera som mindstemål for at forbinde Cubase med en mikrofon og et
(ikke-USB) keyboard på en iMac? De få folk, jeg kender, bruger alle Windows
og står lidt uforstående overfor mac. Jeg har blandt andet fået at vide, at
man ikke behøver en mac midibox til 1000 kr. men kan nøjes med et midikabel,
men jeg kunne godt tænke mig at høre om iMac-folks opsætninger.
David

http://david.blangstrup.dk

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 20-01-01 15:44

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> [...]
> man ikke behøver en mac midibox til 1000 kr. men kan nøjes med et midikabel,
> men jeg kunne godt tænke mig at høre om iMac-folks opsætninger.

macStore har pt. et keyboard som du kan koble til mac'en direkt via USB!
Det koster 1500 kr., så du sparer 800 kr til en MIDIbox, omend det er
lidt ufleksiblet hvis du senere bliver seriøs omkring musikproduktion.

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 20-01-01 12:00

Richard Nees <nospam@nospam.absolutelynospam> wrote:

> Rebirth er forresten en softsynth.
> Den kan temposynkroniseres til både Cubase og Logic.
>
> /Richard Nees

Kanon, takker for informationerne!