?: Skal man have hjelm på, når man kører f~
Fra : Michael Svarre Hanse~

Dato : 24-09-06 22:27

Hej

Jeg er faktisk blevet lidt i tvivl, om man skal have hjelm på, når man kører
Velo Solex (eller andre cykler med hjælpemotor fx .Røvskubbere)???
(Jeg diskuterer altså ikke, hvad der er klogest, men hvad der er
lovligt/lovkrav)´

Er def. på cykel med hjælpemotor ikke, at der er inddirekte træk ved, at en
rulle trykker på dækket modsat det direkte træk ved en kæde (= knallert)

Hilsen

Michael

Fra : Hagar

Dato : 24-09-06 23:29

"Michael Svarre Hansen" <micmac01@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en
> rulle trykker på dækket modsat det direkte træk ved en kæde (= knallert)

Jeg mener bestemt, dog uden at være sikker, at alt hvad der drives med motor
på to hjul kræver at du har hjelm på. Der er jo ikke forskel på faldet om
det er en velo eller en Rally.

Hagar

Fra : Hr. Jensen

Dato : 25-09-06 11:04

Den Mon, 25 Sep 2006 00:29:16 +0200 sendte "Hagar"
<nogo31@hotmail.com> følgende røgsignaler:

>Jeg mener bestemt, dog uden at være sikker, at alt hvad der drives med motor
>på to hjul kræver at du har hjelm på. Der er jo ikke forskel på faldet om
>det er en velo eller en Rally.

Hvad så med en ped-elec (cykel med el-hjælpemotor)?
En Velo render vel heller ikke meget over de 24-25 km/t som vel er
grænsen mellem en knallert og en cykel med hjælpemotor
(definitionsmæssigt).

Men uanset hvad, så er det vel typegodkendelsen, der angiver hvilket
køretøj, der er tale om, og dermed også om der skal bruges hjelm eller
ej.

--
Hr. Jensen.
Hvad skulle jeg dog i Himlen efter, når jeg dør?

Fra : Bertel Haarder \(V\)

Dato : 25-09-06 21:48

En Velo er - tro det eller lad være - defineret som en knallert, og derfor
kræves der styrthjelm - ikke cykelhjelm . Loven trådte i kraft, så vidt
jeg husker, 1/1 1977.
Hvad angår den elektriske cykel kræver den ikke hjelm før cykelhjelme
påbydes.

Bertel

Fra : Michael Svarre Hanse~

Dato : 25-09-06 22:02

Hej Bertel

Den lov må du få lavet om, Bertel.

Det er så hyggelig at høre fuglene omkring sig, når jeg suser af sted
på min Velo. Nå ja - suser er så meget sagt. Den går, når den gerne vil hjem
max 25km/t (hvis jeg også roder lidt med chokeren og hjælper til med
pedalerne, så kan jeg måske komme op ad Funder Bakke ved Silkeborg - den har
det hårdt, min Velo fra 1963)

Hilsen Michael

Fra : Hagar

Dato : 25-09-06 23:08

> [...]
> max 25km/t (hvis jeg også roder lidt med chokeren og hjælper til med
> pedalerne, så kan jeg måske komme op ad Funder Bakke ved Silkeborg - den

Jeg kan huske i mine unge dage, der havde min kammerat sådan en fætter, en
Velo, den biksede vi med for at få den til at køre hurtigere. Vi tog en af
de gamle store femøre og lagde oven på stemplet, og det gav da noget ekstra
Jeg husker ikke hvad vi fik den op på, men jeg vil skyde på vilde 30
km/t eller en lille smule mere, det var VILDT

Hagar

Fra : Michael Svarre Hanse~

Dato : 26-09-06 14:55

> [...]
> Jeg husker ikke hvad vi fik den op på, men jeg vil skyde på vilde 30
> km/t eller en lille smule mere, det var VILDT

Det siges, at man faktisk kan få et tunsæt (jeg kender en, der forhandler
et). Det vil give en fart på 40-45.
Personligt vil jeg ikke selv lave det. Det går for stærkt på en Velo.
Bremserne er ikke gode nok til det.
Det sjove er også at kunne se sig omkring, når man kører. Det kan man ikke,
når man skal koncentere sig hele tiden.
.... men jeg kunne godt finde på at hakke den, så den kunne holde "pacen" op
ad bare en lille bakke.

Men det er nu sjovt.

..... og i aften skal jeg have monteret min SCO motor på Budcyklen og det
glæder jeg mig til.

Hilsen Michael

Fra : Hagar

Dato : 26-09-06 15:16

> [...]
> ad bare en lille bakke.
>
> Men det er nu sjovt.
>

> .... og i aften skal jeg have monteret min SCO motor på Budcyklen og det

DET kunne jeg godt tænke mig at se billeder af ROFL

Hagar

Fra : Henrik Madsen

Dato : 25-09-06 22:19

On Mon, 25 Sep 2006 22:47:57 +0200, "Bertel Haarder \(V\)"
<bhaarder@folketinget.dk> wrote:

> [...]
>jeg husker, 1/1 1977.
>Hvad angår den elektriske cykel kræver den ikke hjelm før cykelhjelme

Men er en knallert ikke netop i loven defineret som en cykel med
hjælpemotor ?

I så fremt fald må man da sige at en eldrevet cykel må falde ind under
denne kategori ?

Henrik

Fra : Bertel Haarder \(V\)

Dato : 25-09-06 22:46

Forskellen er, så vidt jeg ved, at elcyklen kun kan køre med hjælp fra
pedalerne. Man kan ikke bare lade elmotoren gøre alt arbejdet, den skal have
hjælp for at holdes i gang...

Bertel

Fra : GK

Dato : 02-10-06 20:49

mig bekent så hedder det et motordrevet køretøj og går så ind under
tte -- alså veloen og man må ikke føre et motordrevet køretøj i beruset
tilstand og man mister også kørekortet ved at køre på en knallert .. og den
med cykel med hjælpe motor dur ikke
mere ..

mvh gk