Verdens kedeligste film
Fra : Per Vadmand

Dato : 24-09-06 22:01

Jeg troede, det var Alan Resnais' "I fjor i Marienbad", indtil jeg i aften
så "Kill Bill 1" på tv. Hold kæft, hvor jeg kedede mig. Er der ikke nogen,
der kan fortælle Tarantino, at en film bliver bedre, hvis den har et plot?

Per V.

--
Det er med diskussioner som med jernbaner: Det sjove sker ude ad
sidesporene.

Fra : PerX ...

Dato : 24-09-06 22:08

In article <4516f21d$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
perve@post.tele.dk says...
> [...]
> der kan fortælle Tarantino, at en film bliver bedre, hvis den har et plot?

Det kommer i del 2, gør det ikke? ;)

Fra : Peter Heide

Dato : 24-09-06 22:47

"PerX ..." <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> skrev i en meddelelse
> In article <4516f21d$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> perve@post.tele.dk says...
>
> Det kommer i del 2, gør det ikke? ;)

Vadmand. Hvordan kan du kede dig ? Du må simpelthen
haft snablen for langt ned i bunden af nr. 2 flaske rødvin eller
spist forkerte svampe på famileudflugten i Hareskoven.

Ikke engang i sådan en situation er filmen kedelig; nærmere
skærper det sanserne(jeg ved) og filmen viser sig, med eller uden
stimulanser, hvilken gennemført perle den film er.

Hvis du har reservationer mod etteren; glem ALT om nr. 2

Jeg glæder mig til Kill Bill directors SUPER cut, hvor
1 og 2 er samlet til det mesterværk det er.

Der findes forøvrigt et japansk cut af filmen, hvor det ikke bliver
s/h + et par ekstra scener. Det er måske den udgave du skal have fat i.

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-09-06 00:01

Peter Heide wrote:

> Der findes forøvrigt et japansk cut af filmen, hvor det ikke
> bliver s/h + et par ekstra scener. Det er måske den udgave du
> skal have fat i.

Svarede TV2s udgave til biograf cuttet, altså med s/h kampscene?

--
Jesper Lund

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-09-06 19:25

Peter Heide wrote:

> Vadmand. Hvordan kan du kede dig ? Du må simpelthen
> haft snablen for langt ned i bunden af nr. 2 flaske rødvin eller
> spist forkerte svampe på famileudflugten i Hareskoven.

Filmen virkede på mig som en masse sjusket sammenklippede fraklip fra de
sidste tyve års C- og D-actionfilm fra Hong Kong. Ingen handling, intet
skuespil, kun en masse personer, der fløj rundt i luften og sprøjtede blod.
"Underholdning" for hjernedøde og sadister.

Det fungerede ikke engang som voldspornografi.

Per V.

Fra : Kim2000

Dato : 25-09-06 19:53

> [...]
> skuespil, kun en masse personer, der fløj rundt i luften og sprøjtede
> blod. "Underholdning" for hjernedøde og sadister.

Det er fordi du så den som actionfilm, det er en actionkomedie, den er netop
fyldt med klicher, det er sådan set hele denne fremragende films pointe. Og
toeren er endnu bedre, men det er klart at går man ind for at se
spændingsdramaactionfilm, så misser man hele filmens genialitet.

mvh
Kim

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-09-06 21:44

Kim2000 wrote:

> Det er fordi du så den som actionfilm, det er en actionkomedie, den
> er netop fyldt med klicher, det er sådan set hele denne fremragende
> films pointe.

Altsaå det er pointen, at den er kedelig? Det er sgu for subtilt for mig.

Per V.

Fra : Kim2000

Dato : 25-09-06 22:04

> Altsaå det er pointen, at den er kedelig? Det er sgu for subtilt for mig.

Det er pointen den er klichefyldt og dermed i vid udstræk en parodi på
actionfilm og i særdelshed Hong Kong film, det udtalte han ved premieren,
jeg synes også det fremgår særdeles tydeligt (fremragende soundtrack
iøvrigt, men det kendetegner jo ligeledes hans film). Alene det at der står
4. Trantinofilm burde have gjort det klart, og det at der er svusj svusj
hver gang de svinger kniven osv osv.

mvh
Kim'

Fra : Michael

Dato : 24-09-06 23:23

PerX ... skrev:

>In article <4516f21d$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
>perve@post.tele.dk says...
>
>Det kommer i del 2, gør det ikke? ;)

Jo.. men sig det ikke til nogen

--
I believe that, as quickly as possible, young cows
ought to be allowed to go across our border

George W. Bush

Fra : kurt

Dato : 01-10-06 20:09

del 2 er kedelig, del 1 er god :)
kunne nemt klippet sammen til en film.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 02-10-06 06:33

> del 2 er kedelig, del 1 er god :)
> kunne nemt klippet sammen til en film.

Nu er det én film, der er delt i to, så ja.

Mark

http://mark.gazel.dk/

Fra : Trist

Dato : 24-09-06 22:39

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in

> [...]
> så "Kill Bill 1" på tv. Hold kæft, hvor jeg kedede mig. Er der ikke
> nogen, der kan fortælle Tarantino, at en film bliver bedre, hvis den

OMG. Jeg er enig med Per igen.

Fra : Per Vadmand

Dato : 24-09-06 22:48

Trist wrote:
> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in

> OMG. Jeg er enig med Per igen.

Så burde jeg måske tænke mig om en gang til, og dog nej. Mit liv er for kort
til en til af slagsen.

Per V.

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 25-09-06 09:54

Trist wrote:
> OMG. Jeg er enig med Per igen.

Jeg er til gengæld lettet over at være uenig med kammerat Vadmand, og
særdeles lettet over at være uenig med dig.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Dan

Dato : 24-09-06 23:16

Atter engang blev man forulempet under creditsene af en idiotisk voice-over
for Klovn. Er det hende der eks- nyhedsoplæseren (har desværre glemt hendes
navn) som har 2 ansigter afhængig af indslaget, glad eller sørgelig? Er det
TwoFace, der huserer under alle credits? Hvem kan man skrive til, så der
bliver sat en stopper for bitchen?

Fra : PerX ...

Dato : 27-09-06 16:44

In article <45170384$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
no@spam.thankyou.com says...
> [...]
> TwoFace, der huserer under alle credits? Hvem kan man skrive til, så der

En hitman for sådan er kommercielt tv.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 25-09-06 07:25

Per Vadmand wrote:
> Jeg troede, det var Alan Resnais' "I fjor i Marienbad", indtil jeg i aften
> så "Kill Bill 1" på tv. Hold kæft, hvor jeg kedede mig.

Hvis du syntes Kill Bill 1 var kedelig så hold dig langt vñk fra KB2.
Det er ligesom at se melrose place mad sporadisk vold blandet ind. De
sidste 20-30 minutter er uudholdeligt kedelige og ligegyldige.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-09-06 08:26

Den 24-09-06 23.01 skrev Per Vadmand følgende:
> [...]
> der kan fortælle Tarantino, at en film bliver bedre, hvis den har et plot?

Fortæl ham hellere lidt om at sætte musik til en film.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hotdog: Pølse opfundet af en kinesisk jernbanekok...

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 25-09-06 08:29

> [...]
> der kan fortælle Tarantino, at en film bliver bedre, hvis den har et plot?

Det er godt vi har forskellig smag som mennesker.

Jeg ville nok nærmere udråbe en eller anden fransk film noir til at være
noget af det kedeligste øjet opfatte på et TV. Kill Bill 1 og 2 underholder
mig samlet i stor stil. Min kæreste der ikke har set filmen før, var også
klar på at se 2'eren direkte bagefter.

Mvh. Martin

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-09-06 19:26

Martin Ohlsson wrote:
> [...]
> underholder mig samlet i stor stil. Min kæreste der ikke har set
> filmen før, var også klar på at se 2'eren direkte bagefter.

Jeg ville søge læge, hvis jeg følte mig underholdt af såden en samling
usammenhængende, fantasiløst slagteri.

Per V.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 26-09-06 08:14

> Jeg ville søge læge, hvis jeg følte mig underholdt af såden en samling
> usammenhængende, fantasiløst slagteri.

Kan du slet ikke se at det er fordi at vi finder den morsom at den er
underholdende?
Usammenhængende finder du den kun fordi du endnu ikke har set vol. 2. Lidt
ligesom hvis du mangler slutningen på Ringenes Herre Trilogien og aldrig så
eller læste den.

Når jeg ser Kill Bill 1 og 2 ser jeg hele tiden Tarantinos excentiske store
glade drenge smil foran mig. Når jeg ser ham i interviews, hvor han livligt
fortæller med sine store ansigtstræk, og sine armbevægelser, om hvor
voldsomt cool han finder hans egne ideer i filmen - så får jeg også et smil
på læben over at folk stadigvæk idag laver film for deres egen nydelse. Det
er deri jeg ser kunsten.

Eksempelvis fortæller Tarantino med et stort smil om en gammel serie han så
som lille der hedder Kage no Gundan (Shadow Warrior). I denne serie har vi
helten Hattori Hanzo, men når sæson 1 slutter så dør Hanzo også. Hans
efterkommer vender dog tilbage i sæson 2 - Hattori Hanzo d. 2.!
Dette fortsætter så indtil op imod 5 eller 7 sæsonner hvor vi møder Hattori
Hanzo d. 5 osv. Denne tradition har Tarantino så ført videre i en hyldest
til den serie han så som barn - og i Kill Bill møder vi så Hattori Hanzo d.
13 (!)

Andre små træk, er bare eksempler som filmens start; det gamle film logo fra
film fra hong kong eller japan eller hvor det nu er, træder frem i et brag
af en 70'er hymne. Filmene er en stor hyldest til alt det som Tarantino og
hans venner og bekendte samt andre folk i branchen har elsket som drenge -
og nu selv får lov til at lave.

Samurai-filmen, Yakuza-filmen, Western-filmen - og ellers generelt, de nu
anset som clichefyldte, 70'er og 80'er grindhouse produktioner.

At sige man er sadistisk, fordi man underholdes og griner, af den
meningsløse vold som vi blandt andet ser da samtlige crazy 88's nedslagtes -
er efter min mening overfladisk eller direkte forkert. Det underholdende
ligger i kærligheden til mediet.

Mvh. Martin

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-09-06 09:01

Martin Ohlsson wrote:

> Kan du slet ikke se at det er fordi at vi finder den morsom at den er
> underholdende?

Jo, og jeg finder det dybt foruroligende, at der findes mennesker, der
synes, den slags er morsomt.

Per V.

> Usammenhængende finder du den kun fordi du endnu ikke har set vol. 2.
> Lidt ligesom hvis du mangler slutningen på Ringenes Herre Trilogien
> og aldrig så eller læste den.

Forskellen er, at 1. del af LOTR giver smag for mere, Kill Bill 1 giver
afsmag.

Per V.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 26-09-06 09:20

> Jo, og jeg finder det dybt foruroligende, at der findes mennesker, der
> synes, den slags er morsomt.

Du må gerne læse min forklarring på 'hvorfor' - i resten af mit indlæg

> Forskellen er, at 1. del af LOTR giver smag for mere, Kill Bill 1 giver
> afsmag.

Det afhænger jo så af øjet der ser - kan vi vel konkludere.

Mvh. Martin

Fra : Martin

Dato : 26-09-06 16:38

> Jo, og jeg finder det dybt foruroligende, at der findes mennesker, der
> synes, den slags er morsomt.

I så fald er det måske dig der er noget i vejen med. Måske er du simpelthen
bare blevet for gammel til at leve dig ind i nutidens filmtrend's ?

Hilsen Martin

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 27-09-06 14:48

Per Vadmand wrote:

> Jo, og jeg finder det dybt foruroligende, at der findes mennesker, der
> synes, den slags er morsomt.

Jeg tror, vi er ude i en god, gammeldags alderskløft her. Jeg tvivler
stærkt på, der findes folk på Pers alder, der bryder sig om Kill Bill.
Og så er vi mange på min alder, der finder den vældig god.

Det underlige er, at Per tilsyneladende ikke i sin skarpe hjerne kan
finde forståelse for, at mennesker, der er 40-50 år yngre end ham selv
kan have en anderledes filmsmag, end han selv har. Den slags sandheder
hører til de banale.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Per Vadmand

Dato : 27-09-06 15:46

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> [...]
> finde forståelse for, at mennesker, der er 40-50 år yngre end ham selv
> kan have en anderledes filmsmag, end han selv har. Den slags sandheder

Det har (heldigvis) ikke noget med alder at gøre. Jeg kender mange unge, der
deler min smag, og folk på min egen alder, der godt kan lide Kill Bill - så
din alderschauvinisme kan du putte skråt op. Men du har ret i, at det
handler om smag - eller mangel på samme.

Og jeg vil stadig mene, at der er noget galt med et samfund, hvor man kan
betragte to timers uafbrudt, bldsprøjtende lemlæstelse og død uden nogen
forklarende handling - eller holdning - som underholdning.

Per V.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 27-09-06 17:52

> Og jeg vil stadig mene, at der er noget galt med et samfund, hvor man kan
> betragte to timers uafbrudt, bldsprøjtende lemlæstelse og død uden nogen
> forklarende handling - eller holdning - som underholdning.

Der er intet galt for sådan forholder det sig jo ikke.
Du forenkler jo filmen og Tarantino helt vildt.
--
sniper_Nolight

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 27-09-06 20:35

Per Vadmand wrote:

> Det har (heldigvis) ikke noget med alder at gøre. Jeg kender mange unge, der
> deler min smag, og folk på min egen alder, der godt kan lide Kill Bill - så
> din alderschauvinisme kan du putte skråt op.

Sikke et svar. Og jeg vil nu alligevel fastholde mit synspunkt. Jeg tror
i høj grad, der ligger en alderskløft hér.

> Men du har ret i, at det
> handler om smag - eller mangel på samme.

De gustibus non est disputandum...

> Og jeg vil stadig mene, at der er noget galt med et samfund, hvor man kan
> betragte to timers uafbrudt, bldsprøjtende lemlæstelse og død uden nogen
> forklarende handling - eller holdning - som underholdning.

Din småborgerlige, neopuritanske forargelse kan *du* til gengæld "putte
skråt op", for nu at bruge dit eget, raffinerede udtryk.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 27-09-06 20:58

"Kevin Borbye Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message

> Din småborgerlige, neopuritanske forargelse kan *du* til gengæld "putte
> skråt op", for nu at bruge dit eget, raffinerede udtryk.

Haha det var vist 1-0 til Kevin.

Fra : Per Vadmand

Dato : 27-09-06 22:57

Kevin Borbye Edelvang wrote:

> De gustibus non est disputandum...

Hvis du mener det, hvad laver du så i en nyhedsgruppe, hvor 90% af
indlæggene går ud på at diskutere smag?

Per V.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 27-09-06 21:44

> Og jeg vil stadig mene, at der er noget galt med et samfund, hvor man kan
> betragte to timers uafbrudt, bldsprøjtende lemlæstelse og død uden nogen
> forklarende handling - eller holdning - som underholdning.

Jeg ved godt vi bare burde lade den ligge her - for der er jo andre film som
vi begge syntes vældigt godt om Per. Det drejer sig tydeligvis bare om
forskellige smag.

Men du beskriver filmen som noget den slet ikke er.
Jeg ved ikke hvad det er du har set, men det er kun slaget med Crazy 88' der
er uafbrudt blodsprøjt. Hvad med charmen omkring et Hanzo sværd, og The
Lonesheppard der spiller i baggrunden - for at nævne eksempler?

Ak men alligevel er alt dette kun det overfladiske, og du har ikke engang
forsøgt at gå dybere ned - eller prøve at se det filmen har.

Dine argumenter nærmer sig bare det troll-agtige, og er næsten Bo Warming'sk
i sin argumentation, dog uden væld af citater

At kalde den for Verdens kedeligste film, er der bare ikke noget hold i.

Mvh. Martin

Fra : Holst

Dato : 27-09-06 16:29

> [...]

> finde forståelse for, at mennesker, der er 40-50 år yngre end ham selv
> kan have en anderledes filmsmag, end han selv har.

Ikke alle mennesker er jo lige tolerante.

Fra : ASKF

Dato : 25-09-06 11:20

Per Vadmand ytrede sig i <4516f21d$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>
med dette:

> [...]
>der kan fortælle Tarantino, at en film bliver bedre, hvis den har et plot?

Du har vist aldrig set Andy Warhols film "Sleep"
<http://www.imdb.com/title/tt0187513/>

5 timer lang, og man ser kun en der sover, hvis du kan finde på at
erklære andre film for mere kedlige må der være noget galt med dig.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-09-06 19:27

ASKF wrote:
> [...]
>
> 5 timer lang, og man ser kun en der sover, hvis du kan finde på at
> erklære andre film for mere kedlige må der være noget galt med dig.

Forskellen er måske, at Warhols film (som jeg ikke gar set) SKAL være
kedelig, mens Tarantino uden tvivl tror, at Kill Bill er spændende og måske
endda >gys!< kunst!

Per V.

Fra : Zeki

Dato : 25-09-06 14:25

> Jeg troede, det var Alan Resnais' "I fjor i Marienbad", indtil jeg i aften
> så "Kill Bill 1" på tv.

Tjae...den ligger på top 250 på IMDB, så din smag må afvige markant fra de
fleste andres.

Jeg synes selv begge er aldeles fremragende. Fantastiske hyldestfilm til
japanske samuraifilm, De Palma, westerns osv, og Tarantino viser sig endnu
engang som en mesterinstruktør med det univers han formår at skabe.

Mvh
Zeki

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-09-06 19:28

Zeki wrote:

> Jeg synes selv begge er aldeles fremragende. Fantastiske hyldestfilm
> til japanske samuraifilm,

Toshiro Mifune kan formidle mere action ved at hæve det ene øjenbryn, end
Tarantino formår med 100 højtryksspulepumper fulde af tomatketchup.

Per V.

Fra : Zeki

Dato : 25-09-06 21:00

> Toshiro Mifune kan formidle mere action ved at hæve det ene øjenbryn, end
> Tarantino formår med 100 højtryksspulepumper fulde af tomatketchup.

Nej tak. Jeg synes generelt at sort/hvid film er "verdens kedeligste film"

Desuden tror jeg du har misforstået præmisset for Kill Bill filmene. De er
ikke ment som action-film. Hvis det var din forventning, kan jeg godt forstå
du blev skuffet.

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-09-06 21:41

Zeki wrote:
> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Nej tak. Jeg synes generelt at sort/hvid film er "verdens kedeligste
> film"

Det var dog det mest lamme kvalitetskriterium, jeg har mødt endnu.

Per V.

> Desuden tror jeg du har misforstået præmisset for Kill Bill filmene.
> De er ikke ment som action-film. Hvis det var din forventning, kan
> jeg godt forstå du blev skuffet.

Hvad er de så ment som? I betragtning af at etteren består af 99% action og
1 % andet, forstår jeg ikke rigtigt, hvad du mener.

Per V.

Fra : Zeki

Dato : 25-09-06 22:40

> Hvad er de så ment som? I betragtning af at etteren består af 99% action
> og 1 % andet, forstår jeg ikke rigtigt, hvad du mener.

Se 2'eren. Her er der stort set ingen action. Alene Michael Madsens rolle er
hele oplevelsen værd.

Fra : Peter T.

Dato : 29-09-06 09:00

Zeki udviste en rettidig omhu og skrev:

> Tjae...den ligger på top 250 på IMDB, så din smag må afvige markant
> fra de fleste andres.

Hitlisten på IMDB er imho ikke en dyt værd, når jeg ser, at både Star Wars,
Indiana Jones og Lord of the Rings er i top20. De er glimrende som
tidsfordriv, men så er det også det.

--
Mvh. Peter T.

FreeCell-statistik pr. 5. august 2006 (opdateres vilkårligt):
Total: won/lost 165/50 (77%). Streaks: wins/losses/current 18/4/1 win

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 29-09-06 12:32

> Hitlisten på IMDB er imho ikke en dyt værd, når jeg ser, at både Star
> Wars, Indiana Jones og Lord of the Rings er i top20. De er glimrende
> som tidsfordriv, men så er det også det.

Det er jo en smagssag, men alle tre film har haft en enorm indflydelse på
filmmediet inden for deres genre og den slags tæller i min bog.

Mark

http://mark.gazel.dk/

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-09-06 13:59

Mark Thomas Gazel wrote:

> Det er jo en smagssag, men alle tre film har haft en enorm
> indflydelse på filmmediet inden for deres genre og den slags tæller i
> min bog.

Hvis I vil se MORSOM action, så husk Shanghai Knights på tv i aften.

Jackie Chan kan alt det, Tarantino sovser ind i pseudoseriøsitet og tom
patos.

Per V.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 29-09-06 15:42

> Hvis I vil se MORSOM action, så husk Shanghai Knights på tv i aften.
>
> Jackie Chan kan alt det, Tarantino sovser ind i pseudoseriøsitet og tom
> patos.

Lol nu må det holde inde. Når jeg læser i gruppen af Kill Bill, Star Wars,
Indianna Jones og Lord of the Rings er tidsfordriv - og vi så skal se Jackie
Chan. Så stopper showet her for mig.

Mvh. Martin

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-09-06 16:33

Martin Ohlsson wrote:

> Lol nu må det holde inde. Når jeg læser i gruppen af Kill Bill, Star
> Wars, Indianna Jones og Lord of the Rings er tidsfordriv - og vi så
> skal se Jackie Chan. Så stopper showet her for mig.

Chan er SJOVT tidsfordriv. Tarantino er tidsSPILDE.

Per V.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 29-09-06 15:48

> Hitlisten på IMDB er imho ikke en dyt værd, når jeg ser, at både Star
> Wars,
> Indiana Jones og Lord of the Rings er i top20. De er glimrende som
> tidsfordriv, men så er det også det.

Hvad er det så for film du finder gode? Lad mig høre hvad alle disse "sure
gamle mænd", uanset alder, som syntes at have negativ holdning til alt -
syntes er godt?

Mvh. Martin

Fra : Trist

Dato : 29-09-06 16:22

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> wrote in

> Hvad er det så for film du finder gode? Lad mig høre hvad alle disse
> "sure gamle mænd", uanset alder, som syntes at have negativ holdning
> til alt - syntes er godt?

Shadowlands.

Jeg holder dog alligevel også meget af Star Wars og Indiana Jones. Lord of
the Rings filmene er flotte film, men jeg finder dem lidt for lange og
kedelige.

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-09-06 16:38

Trist wrote:
> "Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> wrote in

> Shadowlands.

Shadowlands er en fin film. Resten af dagen er en fin film. Rødt Chok og
1900 er fine film. De syv samurajer er en fin film. Festen er en fin film.
Diktatoren og Duck Soup er fine film. Casablanca og Citizen Kane er fine
film. All that Jazz og Cabaret er fine film. For nu at komme lidt rundt i
genrerne med eksempler på film, der ikke KUN er underholdende tidsfordriv.
(Det er de OGSÅ, men ikke KUN).

Per V.

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-09-06 16:35

Martin Ohlsson wrote:

> Hvad er det så for film du finder gode? Lad mig høre hvad alle disse
> "sure gamle mænd", uanset alder, som syntes at have negativ holdning
> til alt - syntes er godt?

Du misforstår vist. Kunst og underholdning har hver deres berettigelse. Jeg
går ud fra, at (hvem det nu var - du har slettet navnet) mener, at LOTR og
SW er god, gedigen underholdning, men ikke høj kunst, der flytter noget hos
tilskueren. Den slags film er fine nok, men det var fattigt, hvis der kun
fandtes dem.

Per V.

Fra : Claus

Dato : 29-09-06 17:56

> [...]
> LOTR og SW er god, gedigen underholdning, men ikke høj kunst, der flytter
> noget hos tilskueren. Den slags film er fine nok, men det var fattigt,

Det viser jo bare at dine personlige idiosynkrasier blokerer så meget, at du
ikke kan se, at Kill Bill også er stor filmkunst! Du ser og hæfter dig bare
ved et lag i filmen og kasserer den på baggrund af det!

Fra : Per Vadmand

Dato : 29-09-06 21:56

Claus wrote:

> [...]
> meget, at du ikke kan se, at Kill Bill også er stor filmkunst! Du ser
> og hæfter dig bare ved et lag i filmen og kasserer den på baggrund af

Har du overvejet den mulighed, at folk, dere har dårlig samvittighed over at
nyde, at de svælger i blod og vold, bilder sig selv og andre ind, at der er
flere "lag" i en film, der i virkeligheden kun er plat spekulation?

Som sagt: ligesom folk, der påstår, de køber Playboy for de gode, litterære
artikler.

Per V.

Fra : Claus

Dato : 30-09-06 09:07

> [...]
> der er flere "lag" i en film, der i virkeligheden kun er plat spekulation?
>
> Som sagt: ligesom folk, der påstår, de køber Playboy for de gode,

Jeg tror ikke vi kan komme længere ad det her spor. Du har din mening, og
skal have lov til det, men træk den ikke ned over hovedet på andre, så de
skal gå rundt med samme moralske skyklapper. Jeg har tidligere skrevet at
masser af god film bygger på vold (krimier) og at Tarantino trækker nogle
tendenser op og overdriver dem vildt. Det er en del af hans visuelle sprog.

Playboy?? Kvindekroppen har altid været dyrket i kunst, både klassisk og
moderne. Og skulle der være noget forkert i seksualitet??? Vi er altså i
2006... på godt og ondt.

Fra : Peter T.

Dato : 30-09-06 05:54

Martin Ohlsson udviste en rettidig omhu og skrev:

> Hvad er det så for film du finder gode? Lad mig høre hvad alle disse
> "sure gamle mænd", uanset alder, som syntes at have negativ holdning
> til alt - syntes er godt?

Film, der giver mig et stort indtryk ved feks hvordan mediet er brugt,
historien er fortalt eller noget tredje. Og det gør bestemt ikke noget,
hvis de udfordrer mig på den ene eller anden måde.
Blockbusters som de overnævnte, betragter jeg som rigtigt godt
filmhåndværk, der kan give mig 2 timers underholdning, hvor jeg muligvis
endda kan sidde helt ude på kanten af sædet og intet andet (og så er det
bestemt ikke negativt ment). Jeg mener; de er alle skåret over den samme
skabelon og jeg ser ikke at instruktøren har haft noget udfordring
overhovedet. :)

Hvis jeg endelig skal komme med nogle bud på gode film, så er nu film som
Memento genial i fortællemåden! Ikke desto mindre har jeg kun set
memento 1 gang og Fight Club 2 gange, mens jeg har set X-Men 1 & 2 10-15
gange. Det gør bare ikke X-Men filmene bedre end Memento og Fight Club,
for de er mange klasser over X-Men. Det samme gør sig gældende med Yves
Montands superflotte film med Manon og Kilden & Pige fra Provence,
Godfatherfilmene, Solaris osv.. De er så mættede i kvalitet for mit
vedkommende, at der går lang tid inden jeg ser dem igen - hvis du
forstår.

Jeg vil sammenligne det med et restaurantbesøg, hvor alt er i
spitzenklasse og jeg spiser en superlækkert anrettet lillebitte ret, der
fylder 3 gaffelfulde og være supermæt pga. oplevelsen og
helhedsindtrykket. :) Og her sammenligner jeg altså star wars med en tur
på grillen på vej hjem fra byen kl 5 om morgenen. Her vil en durum smage
hammergodt, men oplevelsen er glemt 2 minutter efter den sidste bid,

Fra : Jesper

Dato : 25-09-06 15:13

> [...]

> der kan fortælle Tarantino, at en film bliver bedre, hvis den har et plot?

Jeg synes det er en af de bedste film jeg har set i år, flot flot film
med masser af toppræstationer. Jeg var ikke sikker på hvad jeg skulle
vente mig, men det jeg så var fantastisk, Quintin Tarantino er virkelig
en mand der elsker film.

Nu vil jeg ikke kalde dig for et surt løg, men din filmsmag er da i
hvert fald lettere excentrisk, måske skulle du se nogle flere Eric
Rohmer film, det må da lige være dig
--
Jesper

Der findes ingen smalle film, alle film er 35 mm brede.
- Christian Braad Thomsen

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-09-06 19:29

Jesper wrote:
Quintin Tarantino er
> virkelig en mand der elsker film.

Snarere en mand, der elsker blod, vold og billige effekter.

Per V.

Fra : Jesper

Dato : 25-09-06 21:00

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> Jesper wrote:
> Quintin Tarantino er
>
> Snarere en mand, der elsker blod, vold og billige effekter.
>
> Per V.

Nu lyder du som en gammel sur mand.

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-09-06 21:42

Jesper wrote:

> Nu lyder du som en gammel sur mand.

Det er tit, sansen for kvalitet vokser med alderen, samtidig med at
tålmodigheden med tidsspilde bliver mindre.

Per V.

Fra : Holst

Dato : 25-09-06 21:57

Per Vadmand wrote:

> Det er tit, sansen for kvalitet vokser med alderen, samtidig med at
> tålmodigheden med tidsspilde bliver mindre.

Pudsigt. Samme udtalelse hørte jeg for nylig fremført i en diskussion
omhandlende tv, hvortil en anden jævnaldrende tørt konstaterede, at med
alderen blev man også mere ensporet, intolerant og begyndte at stemme på
Dansk Folkeparti.

I en udstrækning har du sikkert ret, nemlig at man med alderen ændre
sig. Om det ligefrem er sansen for kvalitet, der vokser, tvivler jeg i
en udstrækning på. Men mange bliver nok bedre til at skille skidt fra kanel.

Fair nok, at du ikke kan lide Kill Bill vol. 1. Men jeg synes, at du bør
se Kill Bill vol. 2, inden du rigtig udtaler dig om filmene. Det er to
film, som bør ses som en helhed og ikke to enkeltstående film.

Fra : Michael

Dato : 25-09-06 21:43

Jesper skrev:

>Nu lyder du som en gammel sur mand.

Han er begyndt at lyde som Åge Halldorsson

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-09-06 22:47

Michael wrote:

> Han er begyndt at lyde som Åge Halldorsson

Vil du straks vaske din mund i sæbevand.

Per V.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 26-09-06 16:20

> Vil du straks vaske din mund i sæbevand.

jeg tænker altså lidt det samme i denne tråd Per.. du VIL være på tværs i
denne sag med korte svar... normalt 'har du mere i dig'... jeg tror sgu godt
du kan lide Kill Bill
--
sniper_Nolight

Fra : PerX ...

Dato : 27-09-06 16:55

In article <1hm8qei.14ou6wq1gbjgfdN%spambuster@users.toughguy.net>,
spambuster@users.toughguy.net says...

> Nu lyder du som en gammel sur mand.

Han *er* en gammel sur mand *g*

Fra : Claus

Dato : 25-09-06 22:09

> Jesper wrote:
> Quintin Tarantino er
>
> Snarere en mand, der elsker blod, vold og billige effekter.

Så må du også synes, at Ringenes Herre trilogien er gudsjammerlig kedelig.

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-09-06 22:50

Claus wrote:
> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Så må du også synes, at Ringenes Herre trilogien er gudsjammerlig
> kedelig.

Nej. Og jeg sætter stor pris på fx Yojimbo og De Syv Samurajer. Jeg nyder
ligeledes actionfilm af mange slags såsom "Dødbringende våben" eller "Rush
Hour" (hvorimod jeg synes, James Bond har overlevet sig selv for minst 20 år
siden). Men jeg synes, at Kill Bill mangler stort set alt andet end
blodsprøjt, som til gengæld urtigt bliver trivielt.

Per V.

Fra : PerX ...

Dato : 27-09-06 16:57

In article <45184f14$0$142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
perve@post.tele.dk says...

> [...]
> Hour" (hvorimod jeg synes, James Bond har overlevet sig selv for minst 20 år

Bond blev kedlige da han blev politisk korrekt, men han bliver jo
åbenbart genskabt i den nye film..

Fra : Brian P

Dato : 25-09-06 16:05

Per Vadmand wrote:
> [...]
> der kan fortælle Tarantino, at en film bliver bedre, hvis den har et plot?

Kill Bill har da så rigeligt et plot. Hvad forstår du ved plot?

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-09-06 19:30

Brian P wrote:

> Kill Bill har da så rigeligt et plot. Hvad forstår du ved plot?

Det, Kill Bill mangler. Det er ikke et plot at vise en håndskrevet
navneliste og så slå personerne ihjel en efter en med monotont gentagne
"chok"effekter.

Per V.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 26-09-06 08:19

> Det, Kill Bill mangler. Det er ikke et plot at vise en håndskrevet
> navneliste og så slå personerne ihjel en efter en med monotont gentagne
> "chok"effekter.

Det er så tydeligt at høre (læse) at du ikke har set Vol.2. Og det er synd
og skam.

Mvh. Martin

Fra : Holst

Dato : 25-09-06 16:13

Per Vadmand wrote:

> [...]
> der kan fortælle Tarantino, at en film bliver bedre, hvis den har et plot?

Se også Kill Bill vol. 2.

Fra : PerX ...

Dato : 27-09-06 16:58

In article <4517f218$0$3517$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, newsjul06
@shelter.dk says...

> Se også Kill Bill vol. 2.

En film er pr def dårlig hvis man skal se en anden for at forstå den.

Fra : Holst

Dato : 27-09-06 17:11

PerX ... wrote:

> En film er pr def dårlig hvis man skal se en anden for at forstå den.

Det kan der være noget om. Kill Bill er dog kun én film - i to dele.

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 27-09-06 21:20

PerX ... wrote:
> In article <4517f218$0$3517$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, newsjul06
> @shelter.dk says...

> En film er pr def dårlig hvis man skal se en anden for at forstå den.

Det er sgu da lige omvendt. Hvis en film kan stå 100% alene er det sgu
da sjældent værd at se.

--
Magnus Dreyer dinsdale@diku.dk
Jeg fatter ikke dem, der brokker sig over at man kan høre rumskibene

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 27-09-06 21:45

> In article <4517f218$0$3517$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, newsjul06
> @shelter.dk says...

> En film er pr def dårlig hvis man skal se en anden for at forstå den.

Men Kill Bill er én film. Vol.1 og Vol. 2 har de valgt at kalde den.

Mvh. Martin

Fra : Per

Dato : 25-09-06 17:21

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> der kan fortælle Tarantino, at en film bliver bedre, hvis den har et plot?

Ja den var små-kedelig. Bestemt han ringeste film.

Fra : Berit og Mick

Dato : 25-09-06 17:28

Hej

Da jeg første gang så Kill Bill 1 blev jeg også i den grad skuffet og
begyndte at kede mig over den tilsyneladende meningsløse handling og
samlebånds action derudaf.

Men efter at have givet Kill Bill 2 en chance alligevel så jeg pludseligt
også Kill Bill 1 i et helt andet lys, og den samlede produktion synes jeg nu
er helt fortræffeligt god.
2'eren har al den sorte Tarantino charme og humor man savner noget i 1'eren.

Jeg blev omvendt !
mvh Mick

Fra : Brian, Rikke og Kris~

Dato : 25-09-06 18:00

"Berit og Mick" <bc0083@SPAMAWAYmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nu er helt fortræffeligt god.
> 2'eren har al den sorte Tarantino charme og humor man savner noget i

Havde det omvendt, kedede mig bravt gennem Kill Bill 2 fordi jeg forventede
mere fra samme skuffe som etteren. Men da jeg så genså Kill Bill 2 på dvd,
så steg den mange point i min bog, og synes nu at de to film tilsammen er
noget af det bedste manden har lavet...

Mvh. Brian

Fra : PerX ...

Dato : 01-10-06 18:06

In article <4518038d$0$915$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, bc0083
@SPAMAWAYmail.tele.dk says...
> [...]
> er helt fortræffeligt god.
> 2'eren har al den sorte Tarantino charme og humor man savner noget i 1'eren.

Så i virkeligheden kan de to film klippes sammen til en ordentlig film?
;)

Fra : sniper_Nolight

Dato : 25-09-06 19:25

> [...]
> der kan fortælle Tarantino, at en film bliver bedre, hvis den har et plot?

synes du ikke filmen var visuelt fantastisk? Alene det gør filmen god.
Jeg mener nu plottet er fint nok og sammen med 2'eren er det perfekt. Jeg er
glad for at de trak det over 2 film, så vi fik mere øjeguf i form af
Tarantinos univers

Kun Pulp Fiction er bedre end Kill Bill filmene fra hans hånd
--
sniper_Nolight

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-09-06 21:39

sniper_Nolight wrote:

> synes du ikke filmen var visuelt fantastisk?

Nej.

Alene det gør filmen god.

Nej. Der skal mere til.

> Jeg mener nu plottet er fint nok og sammen med 2'eren er det perfekt.
> Jeg er glad for at de trak det over 2 film, så vi fik mere øjeguf i
> form af Tarantinos univers

Du mener: De solgte billetter ti en kedelig film ved at gemme det gode til
toeren.

> Kun Pulp Fiction er bedre end Kill Bill filmene fra hans hånd

Pulp fiction holdt jeg ud i ti minutter, før jeg havde valget mellem
brækspanden og fjernbetjeningen. Jeg valgte det sidste.

Per V.

Fra : Holst

Dato : 25-09-06 21:59

Per Vadmand wrote:

> Pulp fiction holdt jeg ud i ti minutter, før jeg havde valget mellem
> brækspanden og fjernbetjeningen. Jeg valgte det sidste.

Fik du fjernbetjeningen ren igen?

Fra : sniper_Nolight

Dato : 26-09-06 16:23

> Pulp fiction holdt jeg ud i ti minutter, før jeg havde valget mellem
> brækspanden og fjernbetjeningen. Jeg valgte det sidste.

Nu VED jeg du bare vrøvler.
--
sniper_Nolight

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-09-06 16:43

sniper_Nolight wrote:

> Nu VED jeg du bare vrøvler.

Du kan slet ikke tænke dig, at nogen ikke kan lide voldsfascistiske film?

Per V.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 26-09-06 17:47

> Du kan slet ikke tænke dig, at nogen ikke kan lide voldsfascistiske film?

jo, men pulp fiction er da så meget mere end lige det.
--
sniper_Nolight

Fra : Claus

Dato : 26-09-06 20:39

> Du kan slet ikke tænke dig, at nogen ikke kan lide voldsfascistiske film?
>
> Per V.

Så må film som Saw, Sin City, Hostel også være verdens kedeligste film. Men
hele diskussionen er jo meningsløs, når den baseres på absolutter. De syv
samuraier, som du godt kan lide, kan jo også karakteriseres som
voldsfascistisk og ganske banal ud fra visse synsvinkler.

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-09-06 22:58

Claus wrote:

> [...]
> absolutter. De syv samuraier, som du godt kan lide, kan jo også
> karakteriseres som voldsfascistisk og ganske banal ud fra visse

Tværtimod. De Syv Samurajer problematiserer i høj grad volden.

Per V.

Fra : ML-78

Dato : 27-09-06 07:21

Per Vadmand skrev:

> Tværtimod. De Syv Samurajer problematiserer i høj grad volden.

Og så kan det godt være en god film?

ML-78

Fra : Per Vadmand

Dato : 27-09-06 09:18

ML-78 wrote:

> Og så kan det godt være en god film?

Ikke nødvendigvis. Men en film, der som Kill Bill kun er ét langt
blodsprøjtende voldsorgie, kan ikke være det. Det er lidt ligesom forskellen
på en erotisk film o en pornofilm.

Per V.

Fra : ML-78

Dato : 27-09-06 09:46

Per Vadmand skrev:

> Ikke nødvendigvis. Men en film, der som Kill Bill kun er ét langt
> blodsprøjtende voldsorgie, kan ikke være det.

Jeg må indrømme jeg heller ikke så noget særligt i den film. Men det er
heller ikke lige min genre.

> Det er lidt ligesom forskellen
> på en erotisk film o en pornofilm.

En erotisk film kan da også godt være en god film.

ML-78

Fra : Per Vadmand

Dato : 27-09-06 12:18

ML-78 wrote:

> Jeg må indrømme jeg heller ikke så noget særligt i den film. Men det
> er heller ikke lige min genre.

> En erotisk film kan da også godt være en god film.

Netop.

Per V.

Fra : Claus

Dato : 27-09-06 16:13

> Tværtimod. De Syv Samurajer problematiserer i høj grad volden.
>
> Per V.

Det gør Kill Bill i høj grad også. Både i plottet, ved at hovedpersonen må
sande at man ikke kan løbe fra fortiden blandt andet, og alle dem der dør,
må indse at hvis man lever ved sværdet, så falder man også ved sværdet
(sværdet er tveægget!). På en slags metaplan eller overordnet plan får
Tarantino også tilskueren til at tænke over hvorfor vold er så
underholdende. Vold er jo også et motiv i selv en uskyldig Agatha Christie
filmatisering. Uden et lig, ingen handling. Men skruen er jo blevet vredet
utallige gange siden, også i krigsfilm. Tarantino viser os det groteske i
det hele. Skal der slås en ihjel eller to? Eller hvad med tyve eller
tohundrede? Hvor går grænsen spørger han os indirekte. Det samme med blod.
Skal der være en lille blodplet, eller skal der sprøjte blod ud, så det ser
realistisk ud og vi bliver underholdt. Hvad så med kaskader af blod? Er vi
stadig underholdt? Hvornår bliver vi mætte? Og så gør han det ovenikøbet med
et glimt i øjet og på en meget stilsikker måde.

Jeg respekterer, at mange ikke kan lide filmen, men jeg kan ikke respektere,
at den bliver kaldt verdens kedeligste film.

Fra : Trist

Dato : 27-09-06 14:00

"Claus" <anonym@xx.xx> wrote in

> Så må film som Saw, Sin City, Hostel også være verdens kedeligste
> film.

Saw er kedelig og er generelt en stor skuffelse.
De andre film du nævner, har jeg ikke set.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 27-09-06 21:53

> Saw er kedelig og er generelt en stor skuffelse.
> De andre film du nævner, har jeg ikke set.

Hostel er faktisk næsten en kandidat til verdens kedeligste film. (!) *Gab*
Filmen er virkelig dårligt udført, i langsomt tempo og næsten uden plot,
tanke eller sjæl. Netop her får en kedelig kedelig start, men et grim vision
af østeruopa. Derfter bliver vi bombarderet med ulækre scener i kedeligt
tempo - alene af den grund at de prøver "at vise de værst tænkelige tortur
scener på film". Men er det grund nok til at lave en film?

Derimod er Saw et underholdende Rip-off at Se7en's atmosfære, og Sin City er
faktisk jævnt kedelig, men utroligt flot lavet efter min mening.

Mvh. Martin

Fra : Claus

Dato : 27-09-06 22:55

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Derimod er Saw et underholdende Rip-off at Se7en's atmosfære, og Sin City
> er faktisk jævnt kedelig, men utroligt flot lavet efter min mening.

Ja det var mig, der bragte Saw, Hostel og Sin City op. Sin City er flot, men
lige på grænsen. De andre har jeg ikke set. Det er ikke min kop the. De er
nærmere noget, jeg ville kalde for spekulation i vold. Kill Bill er derimod
en filmisk, æstetisk nydelse stort set hele vejen.

Fra : sniper_Nolight

Dato : 28-09-06 15:04

Sin City

> [...]
> De er nærmere noget, jeg ville kalde for spekulation i vold. Kill Bill er
> derimod en filmisk, æstetisk nydelse stort set hele vejen.

Sin City er en personlig favorit og hvis i ikke med det samme storhylder den
så sviner jeg hele gruppen til i platte vendinger!

... og på den mere alvorlige side - Sin City er smuk i hele sin udformning
(og tegneserien ligeså) og lige så stor en filmisk æstetisk nydelse som Kill
Bill filmene er.... den er måbende flot og gribende sin egen groteske macho
facon - fatastisk film.... Siden Desperado har Robert Rodriguez ikke kunne
prale af meget, men med Sin City har han godt nok fået Lotto!
--
sniper_Nolight

Fra : Brian P

Dato : 25-09-06 19:53

Per Vadmand wrote:

> Det, Kill Bill mangler. Det er ikke et plot at vise en håndskrevet
> navneliste og så slå personerne ihjel en efter en med monotont gentagne
> "chok"effekter.

Nej, det er tilbageholdelse af viden og forhaling af en slutning. Men
at kunne tilbageholde viden kræver faktisk, at der er en historie
nedenunder. Og det er der.

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-09-06 21:43

Brian P wrote:

> Nej, det er tilbageholdelse af viden og forhaling af en slutning. Men
> at kunne tilbageholde viden kræver faktisk, at der er en historie
> nedenunder. Og det er der.

Nej. Ikke en historie, der er værd at fortælle. Men hvad pokker, der er også
folk, der tror McDonalds er mad.

Per V.

Fra : Holst

Dato : 25-09-06 21:58

Per Vadmand wrote:

> Nej. Ikke en historie, der er værd at fortælle. Men hvad pokker, der er også
> folk, der tror McDonalds er mad.

Tænk er der? Jeg var klar over, at der var folk, som troede, at
McDonald's er en restaurant. Men at der ligefrem er folk, der tror,
McDonald's er mad, vidste jeg ikke.

Fra : Per Vadmand

Dato : 25-09-06 22:46

Holst wrote:

> Tænk er der? Jeg var klar over, at der var folk, som troede, at
> McDonald's er en restaurant. Men at der ligefrem er folk, der tror,
> McDonald's er mad, vidste jeg ikke.

Velkommen i lystpedanternes rækker.

Per V.

Fra : Kenned

Dato : 25-09-06 20:20

> [...]
> der kan fortælle Tarantino, at en film bliver bedre, hvis den har et plot?

Jeg troede aldrig at det skulle ske.... Jeg er enig med Per Vadmand!!!
Kill Bill 1&2 er nok nogle af de mest overvurderede film jeg nogen sinde har
set... Jeg så 2'eren i et spinkelt håb om der ville komme lidt spænding ind,
men nej!
Det er tyndt, forudsigeligt og hvis det er meningen at det skal være en
action komedie rammer den da fuldstændigt ved siden af....
Med fare for at blive kaldt ukulturel, må jeg sige... sikke en gang lort!

Kenned

Fra : Claus

Dato : 25-09-06 22:05

Åge Halldorsson ville sikkert også finde den kedelig. Jeg synes Kill Bill er
fremragende inden for sin genre. Tilpas kitschet og pasticheagtig og
alligevel god underholdning på flere niveauer. Men smag og behag er
heldigvis forskellig.

Fra : Brian P

Dato : 25-09-06 22:33

Per Vadmand wrote:

> Nej. Ikke en historie, der er værd at fortælle. Men hvad pokker, der er også
> folk, der tror McDonalds er mad.

Øh, så er det jeg burde spørge hvad du forstår ved en historie, men
det lader jeg være med. Efter min opfattelse er der både en historie
og et plot til stede i Kill Bill, og begge dele smager godt.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 26-09-06 13:21

> [...]
> aften så "Kill Bill 1" på tv. Hold kæft, hvor jeg kedede mig. Er der
> ikke nogen, der kan fortælle Tarantino, at en film bliver bedre, hvis

I Tarantinos film er plottet sekundært. Hans styrke ligger i dialogen og den
måde han vender op og ned på genrerne. Eller rettere genopdager dem. En road
movie har jo heller rigtig et plot. "Thelma og Louise" fx.

Plottet i Kill Bill er et klassisk offer-søger-hævn motiv. Meget brugt i
Blacksploitation film. Pam Grier byggede sin karriere på den slags roller,
hvor hun søger hævn og bruger/viser sin fabelagtige krop undervejs. Bedre
rack end hendes fås ikke. Puha. For slet ikke at tale om resten.

Tarantino er, sjovt nok, den eneste, der har brugt hende i en ordentlig
rolle siden halvfjerserne.

I Tarantions film, tror man, han laver en ny "Good Fellas" eller lign.
gangsterfilm, men skinnet bedrager, når man ser lidt efter. Det hele er lidt
for karikeret. Ikke meget, men nok til at brodden tages af de voldelige
scener, der så også er så overdrevet, at de ikke kan tages alvorligt. The
Bride mod 88 mænd med sværd er der jo dybest set ingen der tror på, men man
vil alligevel se, hvordan hun klarer den. Hun har jo Bruce Lees gamle dragt
på og den slags forpligter.

Et andet eksempel på at det hele ikke skal tages så alvorligt, er da de
gemmer knivene på ryggen, da den enes datter dukker op i starten. Der er
masser af den slags små herligheder gemt i filmen. Den bil hun "låner" er et
andet eksempel eller at Daryl Hannah dukker op i en sygeplejerske uniform
med matchende øjeklap. Hvor realistisk er det? Meget af tiden er det
vigtigere for figurerne at være cool end at være farlige. I deres egen
selvbevidsthed er det et fedt. Vi andre kan så sidde og smile lidt af deres
coolness. Og sidde ude på kanten og vente på næste gang de bliver farlige.
For der er en underliggende alvor.

Filmene bæres af deres dialog. De lange "dybe" samtaler, samt de seje
oneliners. Det er en hårfin balance at låne fra genrerne uden det ender i
"Mig og Bogart" eller en typisk Mel Brooks film, men den intelligente dialog
holder filmen inde på sin kurs. Det og så at han helt bevidst laver små,
nærmest hyggelige, scener og så tager tilskueren på sengen ved at lave noget
overraskende. Typisk ubehageligt voldeligt.

Man kan så mene det er kedeligt, men så synes man også at Robert Altmans
film er kedelige. "Short Cuts" fx. Denne film har heller ingen decideret
handling, men den rammer middelklasse USA lige i mellemgulvet. Og når man
ved det er det, der er filmens præmis, så er den faktisk ret underholdene.

Mark

http://mark.gazel.dk/

Fra : Per Vadmand

Dato : 26-09-06 13:40

Mark Thomas Gazel wrote:

> Man kan så mene det er kedeligt, men så synes man også at Robert
> Altmans film er kedelige. "Short Cuts" fx.

Det gør man ikke, nej. Short Cuts er ikke kedelig. Det er Kill Bill. Alle de
mange ting, du nævner, hæver den ikke op over, at den er et ulækkert,
monotont voldsorgie. At det skal opfattes "humoristisk" svarer lidt i mine
øjne som at påstå, at man køber "Playboy" for de interessante artiklers
skyld.

Per V.

Fra : Zeki

Dato : 26-09-06 16:02

> Det gør man ikke, nej. Short Cuts er ikke kedelig. Det er Kill Bill.

Synes du.

Jeg har det lige omvendt.

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 26-09-06 15:27

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> wrote in message
> Bedre rack end hendes fås ikke. Puha.

Snakker du om hendes PATTER?

I øvrigt burde dit indlæg nok have en spoilerwarmining

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 26-09-06 15:28

"Peter Wing Larsen" <peterwing@mail.dk> wrote in message
> "Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> wrote in message
>
> Snakker du om hendes PATTER?
>
> I øvrigt burde dit indlæg nok have en spoilerwarmining

Warning. For meget snak om Bo Warming.

Fra : Michael

Dato : 26-09-06 16:37

Peter Wing Larsen skrev:

>"Peter Wing Larsen" <peterwing@mail.dk> wrote in message

>Warning. For meget snak om Bo Warming.

Spoiler"Warming" er da også helst velset, hvis man skal citere BW i
sin fulde længde.

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 26-09-06 18:31

> Snakker du om hendes PATTER?

Nu er ordet patter ikke særligt pænt at bruge, men jo jeg taler om hendes
bryster.

> I øvrigt burde dit indlæg nok have en spoilerwarmining

Ok, jeg spoiler nok en smule. Nok til en spoilerwarmining i hvert fald.

Mark

Fra : Tue Sørensen

Dato : 26-09-06 14:59

Holst skrev:

> Se også Kill Bill vol. 2.

Per, lad for alt i verden være med at se vol. 2. Det er ren tortur for
kvalitetsbevidste mennesker. Jeg har aldrig hørt en mere forfærdelig,
opstyltet, prætentiøs, amatøragtig og 100% UTÅLELIG gang
studentikos dilettant-dialog end i denne film.

- Tue

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 26-09-06 17:30

> [...]

> opstyltet, prætentiøs, amatøragtig og 100% UTÅLELIG gang
> studentikos dilettant-dialog end i denne film.

Så nu er man ophøjet til at være et kvalitetsbevidst menneske, bare fordi
man er en sur gammel mand, der helst vil være på tværs - og indirekte ser
ned på folk med modsat smag?

Jeg forstår godt at I ikke syntes den er underholdende, fordi universet ikke
fænger, og i måske ikke kan leve jer ind i instruktørens kærlighed til
filmgenrene - og i eksempelvis ikke bryder jer om flot koreograferede
sværkampe.

Men så se dog den flotte billedeside istedet.
Eksempelvis i 1'eren syntes jeg netop at kontrasten mellem de blodige farver
og den hvide sne er eminent. Sorthvid-massakren er ikke censur i mine øjne,
men en lille genístreg, og ikke mindst silluét-kampen i det blå/sorte rum er
noget så flotte.

Selv i Mulholland Drive, for at nævne et eksempel, som jeg syntes er en gang
kejserens nye klæder på film - kan jeg da stadig nyde de flotte beskærringer
på billedesiden. Nyde stildheden kontra musikken, og andre visuelle og
auditive gení-streger.
Bevares jeg kan da godt se det er filmkunst, og Lynch lever op til
filmskolens lærebog til det fulde - selvom jeg ikke syntes filmen har et
plot jeg kan se noget i, andet end forvirring.

Mvh. Martin

Fra : Tue Sørensen

Dato : 26-09-06 18:21

Martin Ohlsson skrev:

> Så nu er man ophøjet til at være et kvalitetsbevidst menneske, bare fordi
> man er en sur gammel mand, der helst vil være på tværs - og indirekte ser
> ned på folk med modsat smag?

Hvis du insisterer.

> Jeg forstår godt at I ikke syntes den er underholdende, fordi universet ikke
> fænger, og i måske ikke kan leve jer ind i instruktørens kærlighed til
> filmgenrene

Jeg elsker de samme genrer som Tarantino gør - men hans såkaldte
"hyldester" er det argeste og mest misforståede, semi-sadistiske
pladder jeg nogensinde har set. Umodent drengerøvslir som aldrig var
sluppet gennem filmselskabernes nåleøje hvis ikke det lige var pga.
et par tidligere succeser. Pulp Fiction er da OK underholdning, men
genial kunst, eller bare halvvejs original, er den overhovedet ikke.
Hvor sørgeligt at nogen benoves over sådan noget.

> - og i eksempelvis ikke bryder jer om flot koreograferede
> sværkampe.

I Kill Bill er de ikke specielt flot koreograferede. Det er ret
gennemsnitligt.

> Men så se dog den flotte billedeside istedet.

Jeg kunne godt nyde Uma Thurman og Viveca Fox's kamp i begyndelsen af
1'eren. Og scenerne hvor Uma bliver undervist af Gordon Liu er da
underholdende nok i deres skæve, pseudo-parodiske useriøsitet. Men
dér stopper min interesse for disse film også. Historien kunne være
et acceptabelt standard-hævndrama hvis den var ordentligt disponeret,
men den ødelægges totalt af QT's selvfede mangel på selvbeherskelse,
og han har sat ny verdensrekord for uudholdelig dialog (hvilket jeg
skam mener fuldstændig seriøst). Darryl Hannah i 2'eren er noget af
det mest pinligt dårlige jeg nogensinde har set på film - og jeg har
set en hel del!

Jeg kunne *måske* acceptere Kill Bill som en halvdårlig actionfilm
hvis det bedste action fra begge film var sat sammen til den ene film
som denne idé med nød og næppe kan bære. Men 2'eren er simpelthen
et af de værste toguheld, jeg nogensinde har set på film, og det
siger jeg uden at overdrive.

> Eksempelvis i 1'eren syntes jeg netop at kontrasten mellem de blodige farver
> og den hvide sne er eminent.

Men stjålet *en masse* fra Lady Snowblood og den i øvrigt meget
overlegne Sex & Fury. Men sidstnævnte kender du vel næppe til.

> Sorthvid-massakren er ikke censur i mine øjne,
> men en lille genístreg, og ikke mindst silluét-kampen i det blå/sorte rum er
> noget så flotte.

Der er vist ikke meget fra QT som ikke er en lille genistreg i dine
øjne. Brrr, hvor jeg nødig ville være dig.

> Selv i Mulholland Drive, for at nævne et eksempel, som jeg syntes er en gang
> kejserens nye klæder på film

Nåja, men du kan måske heller ikke leve dig ind i instruktørens
kunstforståelse.

Sådan noget som Kill Bill kan man kun irriteres over fordi det er
dårligt lavet, uanset hvor meget man godt kan lide slige genrer når
de er godt lavet.

- Tue (en gammel bitter mand på 35 år)

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 26-09-06 20:30

> Hvis du insisterer.

Nej jeg spørger

> Pulp Fiction er da OK underholdning, men
> genial kunst, eller bare halvvejs original, er den overhovedet ikke.
> Hvor sørgeligt at nogen benoves over sådan noget.

Det er godt det kun er film vi taler om - men nu mere tid man bruger i denne
gruppe, bliver man klar over hvorfor religionskrige opstår. Jeg kan være
enig med folk, når man siger at hans "Tarantino Action Aproved" mærke nu
står på filmkasetter, og hans "Produced by Tarantino" står med større
skrifter over coveret på film som Hostel end selve titlen. Han har fingre i
for meget, som han hyldes for - og det kan jeg godt brække mig over, men
hans egne instruede film er jeg dog stadig vild med.

> Men stjålet *en masse* fra Lady Snowblood og den i øvrigt meget
> overlegne Sex & Fury. Men sidstnævnte kender du vel næppe til.

Korrekt, det vil jeg ikke lyve om. Men jeg vil meget gerne se den, hvis jeg
kan finde ud af hvor jeg kan købe den? Jeg er villig til at give meget en
chance.

> Der er vist ikke meget fra QT som ikke er en lille genistreg i dine
> øjne. Brrr, hvor jeg nødig ville være dig.

Det er nu ellers meget rart, jeg har ikke noget at klage over.

Mvh. Martin

Fra : sniper_Nolight

Dato : 26-09-06 21:53

> [...]
> i for meget, som han hyldes for - og det kan jeg godt brække mig over, men
> hans egne instruede film er jeg dog stadig vild med.

enig - hans navn misbruges desværre.

> [...]
> en chance.

> Det er nu ellers meget rart, jeg har ikke noget at klage over.

fjendtligheden i grupperne er ikke til at tage fejl af mere
--
sniper_Nolight

Fra : Tue Sørensen

Dato : 27-09-06 15:20

Martin Ohlsson skrev:
> Det er godt det kun er film vi taler om - men nu mere tid man bruger i denne
> gruppe, bliver man klar over hvorfor religionskrige opstår.

Ja, jeg torterer og dræber alle de Tarantino fans jeg møder på
gaden. Det manglede bare.

> Korrekt, det vil jeg ikke lyve om. Men jeg vil meget gerne se den, hvis jeg
> kan finde ud af hvor jeg kan købe den? Jeg er villig til at give meget en
> chance.

Søg på amazon.com og du skal finde. Den er fra '73.

- Tue

Fra : Tue Sørensen

Dato : 30-09-06 09:40

Martin Ohlsson skrev:

> Hvad er det så for film du finder gode? Lad mig høre hvad alle disse "sure
> gamle mænd", uanset alder, som syntes at have negativ holdning til alt -

Næh, da kun til det dårlige.

> syntes er godt?

Spørg og du skal få svar! Hvis vi tager udgangspunkt i IMDb's
Top-250, så kan jeg for mit vedkommende f.eks. udvælge følgende som
virkelig gode:

#8: De Syv Samuraier - selvfølgelig.

#10 & 11: Star Wars IV & V - storslåede universer som der kan bygges
uendeligt videre på.

#12: Gøgereden - en indlysende klassiker.

#16: Indiana Jones - velproduceret actionbrag beståede af det bedste
fra både pulp-tiden og nyere tid, plus den var stilistisk nyskabende.

#19: Dr. Strangelove - ufattelig morsom og inspireret krigssatire.

#21: Citizen Kane - en analyse af hele menneskeheden kogt ned til én
mands karriere.

#32: Fight Club - et pragteksempel på en samfundskritisk kunstfilm,
hvor vold repræsenterer forandringens kraft.

#34: Matrix - massiv action og symbolik; overgearet men vellykket. Den
nyeste ægte SF-klassisker.

#43: Léon - fed, ekstremt stiliseret film, Besson's næstbedste, efter
The Fifth Element.

#49: Monty Python and the Holy Grail - måske den næstbedste komedie
nogensinde, kun overgået af Life of Brian, som burde være højere
placeret end denne.

#58: Alien - er lidt kedelig som horror-film betragtet, men rent
cinematografisk og instruktionsmæssigt utrolig velproduceret og
realistisk i afbildningen af dens miljø.

#59: A Clockwork Orange - det er baggrundsstemningen af absurd
sindssyge der gør denne film virkelig intens.

#61: Rashomon - både en tankevækkende historie og Mifune's uendelige
karisma...

#69: Moderne Tider - en helt utrolig stilren produktion. Bedste
stumfilm overhovedet.

#71: Aliens - måske den bedste SF-film nogensinde. I hvert fald rent
underholdningsmæssigt.

#78: Livet Er Smukt - en vovet film der opnår alt hvad den forsøger
at opnå.

#79: 2001: A Space Odyssey - storslået klassiker, næsten hypnotisk
smukt lavet.

#80: Amadeus - virkelig inspireret film, med en perfekt
hovedrolleindehaver.

#88: Det Syvende Segl - længe siden jeg har set den, men jeg tror den
holder.

#96: Blade Runner - skoleeksemplet på "en klassiker". Burde være
højere placeret.

#102: Donnie Darko - fed, bizar tænke-film.

#108: The Great Dictator - helt fantastisk Hitler-parodi, lavet mens
Hitler var ved magten!

#121: Tiger På Spring, Drage I Skjul - måske den bedste kung fu film
nogensinde.

#124: Tilbage Til Fremtiden - en af de bedste film nogensinde. Hele
trilogien burde være højere placeret.

#157: V For Vendetta - kraftfuld revolutionsfilm.

#165: Hero - storslået film, både filosofisk og (især) visuelt.

#189: Big Fish - stor kunstfilm.

#195: Twelve Monkeys - god, omend ikke blandt Gilliam's allerbedste.

#220: Arsenik og Gamle Kniplinger - komedieklassikeren over dem alle.

#238: A Man For All Seasons - virkelig velspillet historisk klassiker.

#240: Brazil - Terry Gilliam når han er bedst. Burde være *meget*
højere placeret.

Ovennævnte er de film som efter MIN mening fortjener at være på
Top-250'en. Der mangler så film som f.eks. (deler dem lige lidt op i
genrer):

SCIENCE FICTION:
The Abyss
Apollo 13
Contact
Dark City
The Fifth Element
Forbidden Planet (1956)
Galaxy Quest
Gattaca
Matrix Reloaded
Serenity
Solaris (1972)
Starship Troopers
Star Trek IV: The Voyage Home
Time After Time (1979)
Total Recall

FANTASY:
Azumi
The Butterfly Effect - Director's Cut
Highlander
Last Action Hero
Legend (Ridley Scott)

DRAMA:
Betrayed (1988)
The Big Blue
The Big Chill
Fear and Trembling (2003)
Flesh & Blood (1985)
The Lion In Winter (1968)
Much Ado About Nothing (1993)
Posse (1993)
The Prime of Miss Jean Brodie (1969)
Romeo + Juliet (1996)
Rosens Navn
The Tragedy of Macbeth (Polanski, 1971)

KUNSTFILM:
Being John Malkovich
Cube
The Draughtsman's Contract
Mulholland Dr.
Picnic At Hanging Rock
Pleasantville (1998)

KOMEDIER:
Beverly Hills Cop
Catch-22
De Grønne Slagtere
Ferris Bueller's Day Off
Ghostbusters
Life of Brian
Mystery Men
O Brother Where Art Thou
Shaolin Soccer
Trading Places

POLITISKE FILM:
Bob Roberts
Bowling For Columbine
Bulworth
The Distinguished Gentleman
The Player (1992)
Three Kings

M.fl. Og så har jeg ikke engang inkluderet kung fu film og animerede
film...

- Tue

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 01-10-06 08:49

"Tue Sørensen" <sorensonian@gmail.com> skrev i en meddelelse

Spørg og du skal få svar! Hvis vi tager udgangspunkt i IMDb's
Top-250, så kan jeg for mit vedkommende f.eks. udvælge følgende som
virkelig gode:

Det var egenligt mærkeligt. Hvor skræmmende egenligt. Jeg har lyst til at
skrive "YES! ud for næsten hver tittel du nævner, da det er suverene film.
Når jeg læster listen er jeg 90% enig, og har de fleste nævnte film på DVD.

Sjovt at Kill Bill så falder så meget uden for.

Mvh. Martin

Fra : Brian P

Dato : 30-09-06 22:05

Per Vadmand wrote:

> Netop.

Det kan en pornofilm skisme også være.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 02-10-06 08:28

"Brian P" <kanal@klog.dk> skrev i en meddelelse

Per Vadmand wrote:

> Netop.

> Det kan en pornofilm skisme også være.

Taler vi nu om højkunst eller underholdning?

Mvh. Martin

Fra : ML-78

Dato : 03-10-06 20:29

Martin Ohlsson skrev:

> Taler vi nu om højkunst eller underholdning?

Det er vel en genre, hvor de to begreber smelter sammen.

ML-78

Fra : Tue Sørensen

Dato : 02-10-06 16:44

Brian P skrev:

> Det kan en pornofilm skisme også være.

Nævn én.

- Tue

Fra : Brian P

Dato : 02-10-06 18:49

Tue Sørensen wrote:

> Nævn én.

Jeg sagde pornofilm, ikke én pornofilm.

Fra : Brian P

Dato : 02-10-06 18:50

Per Vadmand wrote:

> Pulp fiction holdt jeg ud i ti minutter, før jeg havde valget mellem
> brækspanden og fjernbetjeningen. Jeg valgte det sidste.

Your loss...

Fra : Brian P

Dato : 02-10-06 19:02

Martin Ohlsson wrote:

> Taler vi nu om højkunst eller underholdning?

Hverken eller, vi taler om porno... ;)