Aske fra brændeovnen bruges til....
Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 22-06-01 10:16

Fra : Vagn Knudsen

Dato : 22-06-01 16:21

Du kan jo blande det op med lidt vand og bruge til at rengøre glasset i dinm
brændeovn - virker efter sigende ganske fortrinligt

--
Venlig hilsen
Vagn Knudsen

Finn Hybjerg Hansen <fhh@kom.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Pine.GSO.4.33.0106221110530.2805-100000@aleko.kom.auc.dk...

Fra : Susanne

Dato : 22-06-01 18:07

Joh, men vel ikke i de mængder.
Så beskidt er glasset vel ikke.

Mvh
Susanne Andersen
www.dyrefarmen.dk

Vagn Knudsen <hjermbo@fjernworldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:VmJY6.1173$MT.137454@news000.worldonline.dk...

Fra : Vagn Knudsen

Dato : 22-06-01 18:55

Det kommer jo helt an på hvor stor en brændeovn man har - -og da der her er
en meget stor skorsten også - så kan man også rense denne på samme tid

Vagn

Susanne <laurberg@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:pWKY6.1262$lf5.181896@news010.worldonline.dk...

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 22-06-01 20:13

> Hvordan skaffer man asken fra brændeovnen af vejen, nemmes og/eller mest
> miljørigtigt?
> Kan den evt. bruges til noget fornuftigt, blandes i jorden,

Aske er meget næringsrigt, så vi har altid blandet det i køkkenhaven,
drivhuset osv.

men vi har også passet på ikke at brænde f.eks trykimprægneret træ.
reklamer, og hvad der ellers kunne efterlade tungmetaller.

jeg har en analyse et eller andet sted, hvis du er interesseret.

mvh Vibeke

Fra : G&H

Dato : 23-06-01 09:12

Jeg har engang set en som brugte det om vinteren, som en slags strøsalt. Han
havde en stor gårdsplads og en lang indkørsel, det kunne han holde rimeligt
isfrit på den måde.
Jeg har ikke selv afprøvet det, såee......................
Men jeg blander asken i mit haveaffald, hvad jeg også kan se at andre her i
gruppen gør.

Mvh
Thomas

Fra : Per A. Hansen

Dato : 25-06-01 18:19

Finn Hybjerg Hansen <fhh@kom.auc.dk> skrev i en
> Hej
>
> Hvordan skaffer man asken fra brændeovnen af vejen, nemmes og/eller mest
> miljørigtigt?

Den bedste metode er at strø den ud i køkkenhaven.
Aske indeholder en del mineralstoffer som ilter.
Der er derfor en lille gødningsvirkning af kalium, magnesium
calcium o.fl.a.
Den største virkning er imidlertid at den virker som
en kalkning med melkalk.
Det skyldes at metalilterne sammen med vand danner
stærke baser, der neutraliserer sur jord. ( sml. brændt kalk
+ vand bliver til læsket kalk).
Køkkenhaven har gavn af denne kalkvirkning da mange køkkenurter
trives bedst ved et højt pH. ( reaktionstal )

Per A. Hansen

Fra : Christian Andresen

Dato : 26-06-01 07:35

Men da det der neutraliserer sur jord, skal man huske at det
overhovedet ikke egner sig til brug i surbundsbede og ved
rhodrodendroner

mvh

Christian

Fra : Per A. Hansen

Dato : 26-06-01 19:07

Christian Andresen <cbandresen@yorkref.com> skrev i en
> Men da det der neutraliserer sur jord, skal man huske at det
> overhovedet ikke egner sig til brug i surbundsbede og ved
> rhodrodendroner

Helt enig.
Derfor skrev jeg også køkkenhaven - det er her den
gør godt - evt. i kompostbunken.

Per A. Hansen