Går og venter- på Sherlock Holmes...
Fra : GB

Dato : 24-09-06 19:12

Jeg har købt "The Ultimate Sherlock Holmes Collection" indeholdene alle
Sherlock-episoderne med the One And Only - Basil Rathbone - som Sherlock.
Via Amazon. Får den en af de nærmeste dage, og glæder mig som et lille barn
til Juleaften.

Ham idioten, som de på det seneste har bragt som Sherlock-impersonator på
"Hallmark", burde efter min mening hænges op i nærmeste lygtepæl ved
klokkeværket (hvis han da har et). Det bliver nærmest kokain for sjælen at
se den "rigtige" Sherlock igen!

GB

Fra : Rene Schnoor

Dato : 24-09-06 19:25

"GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> "Hallmark", burde efter min mening hænges op i nærmeste lygtepæl ved
> klokkeværket (hvis han da har et). Det bliver nærmest kokain for sjælen at

Du mener vel ikke... Jeremy Brett??

Fra : Peter Heide

Dato : 24-09-06 19:38

"Rene Schnoor" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> "GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Du mener vel ikke... Jeremy Brett??

Sikkert ikke ; Hallmark er ikke BBC

Fra : Rene Schnoor

Dato : 24-09-06 20:12

"Peter Heide" <pheide@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "Rene Schnoor" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Sikkert ikke ; Hallmark er ikke BBC

Ok.. ved ikke så meget om kanalen da jeg aldrig ser den, troede det måske
var genudsendelser.

Jeg er selv ret glad for serien med Brett, den holder sig tæt op af bøgerne,
som jeg alle har læst. Basil Rathbone på film har jeg aldrig set, men kunne
være jeg skulle give ham en chance engang.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-09-06 20:30

Den 24-09-06 21.11 skrev Rene Schnoor følgende:

> Jeg er selv ret glad for serien med Brett, den holder sig tæt op af bøgerne,
> som jeg alle har læst. Basil Rathbone på film har jeg aldrig set, men kunne
> være jeg skulle give ham en chance engang.

Hold du bare fast i Jeremy Brett, der er ingen grund til at spilde tid
med at se Basil Rathbone. Der er ingen over og ingen ved siden af Brett,
når det gælder Sherlock Holmes. Han /er/ simpelthen Sherlock Holmes. De
andre nøjes med at spille den kendte detektiv, nogle betydeligt værre
end andre - Rathbone dog i den bedre ende, så vidt jeg husker.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Bjørnetjeneste: Når man siger tak for en tjeneste med en anden tjeneste...

Fra : Per Vadmand

Dato : 24-09-06 21:59

Rene Schnoor wrote:
> [...]
> bøgerne, som jeg alle har læst. Basil Rathbone på film har jeg aldrig
> set, men kunne være jeg skulle give ham en chance engang.

Det værste ved Rathbone-filmene er faktisk Nigel Bruce som en ualmindelig
tumpet dr. Watson, som ville få den rigtige Holmes til at løbe skrigende
bort efter to minutter.

Bøgernes Watson er en begavet og snarrådig mand. At gøre han til sådan et fæ
ødelægger enhver troværdighed.

Per V

--
Det er med diskussioner som med jernbaner: Det sjove sker ude ad
sidesporene.

Fra : Doctor Tennant

Dato : 25-09-06 13:50

> Sikkert ikke ; Hallmark er ikke BBC

Det er Jeremy Brett's serie skam heller ikke. Den blev lavet af Granada og
kørte på iTV.

BBC's Sherlock Holmes serie(r) har aldrig interesseret mig, da jeg altid har
opfattet dem som en tynd kop thé.

HC

Fra : GB

Dato : 27-09-06 21:05

"Doctor Tennant" <buggeroff@bloodyspammers.net> wrote in

> BBC's Sherlock Holmes serie(r) har aldrig interesseret mig, da jeg
> altid har opfattet dem som en tynd kop thé.

Så vil jeg tillade mig at påstå, min herre, at De aldrig har læst det
literære forlæg. Fi fi donc!

GB

Fra : Morten Bowman

Dato : 24-09-06 21:03

On Sun, 24 Sep 2006 20:25:27 +0200, "Rene Schnoor" <nospam@nospam.invalid>
wrote:

>"GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

>Du mener vel ikke... Jeremy Brett??

Han er også min favorit. Men der har jo været mange. Et par af de sidste er
Tim McInnerny og Rupert Everett. Der var også en Edward Woodward tilbage i
90'erne. Christopher Plummer og Christopher Lee har sågar også spille
figuren - ikke videre heldigt

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 25-09-06 02:30

"Morten Bowman" <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> skrev i en meddelelse

> Christopher Plummer og Christopher Lee har sågar også spille
> figuren - ikke videre heldigt

Christopher Lee aner jeg ikke, men Christopher Plummer synes jeg er
uretfærdigt, hvis du tænker på Murder by Decree (Jack the Ripper tingen).
Jeg var helt med på Plummer som Holmes og James Mason som Watson, de klarede
det ganske udmærket i denne atypiske, konspirationsteoritiske Sherlock
Holmes røverhistorie.

Og i øvrigt foretrækker jeg også klart Jeremy Brett som en naturalistisk
Holmes, end den en anelse mere pjattede Basil Rathbone (skal ikke hakke for
meget på ham, han var offer for sin tid...).

Hvil i fred, Jeremy. Det er sgu i orden at drikke sig selv ihjel når konen
dør fra en...

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 25-09-06 18:37

"Morten Bowman" skrev i en meddelelse

> [...]
> Tim McInnerny og Rupert Everett. Der var også en >Edward Woodward tilbage
> 90'erne. Christopher Plummer og Christopher Lee har >sågar også spille

Peter Cushing har også spillet Holmes.
mener der var en TV serie i 60'erne også med Cushing
http://www.imdb.com/name/nm0001088/

Hvis man eliminere det umulige, må det resterende være,
hvor usandsynligt det end er , sandheden

Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Lars Jensen

Dato : 27-09-06 17:20

Michael Meidahl Jensen skrev:

> Peter Cushing har også spillet Holmes.
> mener der var en TV serie i 60'erne også med Cushing
> http://www.imdb.com/name/nm0001088/

Matt Frewer har også spiller Holmes - og imho ikke så dårligt endda...

http://www.imdb.com/name/nm0001242/

> Venlig Hilsen
> Michael Meidahl Jensen

Lars B

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 27-09-06 20:55

Lars Jensen skrev:

> Matt Frewer har også spiller Holmes - og imho ikke så dårligt endda...

Når vi nu er i gang med en runde namedropping, har Roger Moore jo også
spillet Holmes (http://www.imdb.com/title/tt0075208). Der er nok en grund
til, at han kun optrådte i den rolle en enkelt gang.

Nå, ja, og så har Data også spillet Sherlock Holmes ved flere lejligheder.
Men han ødelagde plottet ved at udpege morderen i de første minutter.

--
Mvh. Peter

Fra : Trist

Dato : 27-09-06 22:38

"Peter Bjerre Rosa" <usenet@filmsvar.dk> wrote in

> Nå, ja, og så har Data også spillet Sherlock Holmes ved flere
> lejligheder. Men han ødelagde plottet ved at udpege morderen i de
> første minutter.

Hehe. Nu får jeg helt lyst til at se mine TNG DVD'er igen.

Fra : Per Vadmand

Dato : 24-09-06 21:58

Rene Schnoor wrote:
> "GB" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> Du mener vel ikke... Jeremy Brett??

Jeremy Brett er den rigtige Sherlock Holmes. Alle, der mener noget andet,
har simpelthen uret.

Per V.

Fra : Max

Dato : 24-09-06 22:10

Hej Per

> Jeremy Brett er den rigtige Sherlock Holmes. Alle, der mener noget
> andet, har simpelthen uret.

Jeg har så uret, for jeg gider ikke disse moderne TV serier med
deres papfigurer, giv mig folk som Basil Rathbone.

Mvh Max

Fra : Doctor Tennant

Dato : 25-09-06 13:53

> Jeg har så uret, for jeg gider ikke disse moderne TV serier med
> deres papfigurer, giv mig folk som Basil Rathbone.
>
> Mvh Max

Sikke noget sludder. Jeremy Brett's Sherlock Holmes er den eneste, der er
værd at bruge tid på. Og den tid vil være ovenud godt brugt. Her er nemlig
tale om kvalitet og respekt for forlægget. Desværre nåede de ikke alle
historierne, da han døde før tid (hvis man kan sige det?).

Basil Rathbone er skidegod, men hans Holmes er mig uendelig ligegyldig. Ikke
alene er han helt kold, mekanisk og ensartet, men Watson er en overvægtig
tåbe, der kun lader til at være med for at byde seerne 'comic relief'. Og så
var der s'gu ikke den udspredning af biler i 1880'erne, som der er i
Rathbone's sherlock holmes filmserie.. Den er på alle måder u-autentisk og
fuldstændig ligegyldig.

HC

Fra : Trist

Dato : 24-09-06 22:38

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in

> Jeremy Brett er den rigtige Sherlock Holmes. Alle, der mener noget
> andet, har simpelthen uret.

Jeg er enig.

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 25-09-06 09:53

Per Vadmand wrote:
> Jeremy Brett er den rigtige Sherlock Holmes. Alle, der mener noget andet,
> har simpelthen uret.

114% enig!

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : GB

Dato : 27-09-06 21:13

"Peter Knutsen (usenet)" <peter@sagatafl.invalid> wrote in

> 114% enig!

Jeg vil ikke desto mindre afsætte en weekend, stocke op med nogen gode
bøffer, lidt rødvin og hvad dertil hører, og nyde samtlige sekvenser med BR
med god samvittighed.

Nogle fordele er der jo ved at være selvvalgt ungkarl! Hædr!

GB

Fra : Doctor Tennant

Dato : 25-09-06 13:49

> Jeremy Brett er den rigtige Sherlock Holmes. Alle, der mener noget andet,
> har simpelthen uret.
>
> Per V.

Dét er der absolut ingen vej udenom. 234% enig.

HC

Fra : GB

Dato : 27-09-06 21:03

"Rene Schnoor" <nospam@nospam.invalid> wrote in

> Du mener vel ikke... Jeremy Brett??

Nejforhelvededamenneske. Jeg mener ham den overspillede bøsseka'l.

GB

Fra : gb

Dato : 27-10-06 23:21

"Rene Schnoor" <nospam@nospam.invalid> wrote in

> Du mener vel ikke... Jeremy Brett??

Har skam hans samlede værker på DvD! Men OK, den HELT ægte er vel egentlig
Douglas Fairbanks.

--
GB

Fra : Kim2000

Dato : 25-09-06 05:23

> [...]
> "Hallmark", burde efter min mening hænges op i nærmeste lygtepæl ved
> klokkeværket (hvis han da har et). Det bliver nærmest kokain for sjælen at

Det var tæt på at jeg blev lidt skræmt, da vi læste Sherlock Holmes i
engelsk, der var 6-7 stykker der ikke andede hvem han var. Jeg har ikke set
Holmes på Hallmark, hvornår sendes serien?

mvh
Kim

Fra : Brian P

Dato : 25-09-06 16:25

Per Vadmand wrote:

> Jeremy Brett er den rigtige Sherlock Holmes. Alle, der mener noget andet,
> har simpelthen uret.

Var der ikke nogen som engang sagde at Sherlock Holmes er udødelig for
han har aldrig levet.

Hvis man er purist bør man holde sig til Conan Doyle.

Hvis man derimod sætter pris på Sherlock Holmes-figuren, er de mange
forskellige gendigtninger og fortolninger uendeligt mere interessante
og skuespillerne ret underordnede.

Blandt mine egne favoritter er "The Adventure of Sherlock Holmes'
Smarter Brother" med Gene Wilder som Holmes ukendte bror, Sigerson
(http://imdb.com/title/tt0072608/), "The Seven-Per-Cent-Solution", hvor
Holmes kommer i psykoanalyse hos Freud
(http://imdb.com/title/tt0075194/) og "The Private Life of Sherlock
Holmes", hvor han opklarer Loch Ness-mysteriet
(http://imdb.com/title/tt0066249/). Og Holmes på sporene af Jack the
Ripper i "Murder by Decree" er sgu også udmærket
(http://imdb.com/title/tt0079592/).

Det er "The Return of the World's Greatest Detective" med J.R. som
slår hovedet og tror han er Holmes også
(http://imdb.com/title/tt0075134/). Og George C. Scott er morsom i
"They Might Be Giants", som en psykiatrisk patient, der er overbevist
om at han er Holmes, og som finder en Watson i sin psykiater, spillet
af Joanne Woodward (http://imdb.com/title/tt0067848/).

Som serie-Holmes foretrækker jeg Jeremy Brett, omend den serie gik hen
og blev meget dårlig til sidst.

Fra : Jørgen

Dato : 26-09-06 22:28

On Sun, 24 Sep 2006 18:12:08 GMT, GB <nospam@nospam.invalid> wrote:

> [...]
>"Hallmark", burde efter min mening hænges op i nærmeste lygtepæl ved
>klokkeværket (hvis han da har et). Det bliver nærmest kokain for sjælen at

Rathbone er/var god, jeg husker ham fra min barndoms tv i 50'ernes S/H
hvor filmene virkede meget uhyggelige. Jeg har nu købt serien på dvd
og synes stadig at de er gode men ikke så gode som de nyere med Jeremy
Bratt. Da jeg var knægt vidste jeg ikke at Watson var en ret kapabel
læge og derfor syntes jeg at figuren var ret sjov i de gamle film.
Efter at ha' læst bøgerne og set den nyeste serie kan jeg godt se at
den gamle Watson var ualmindelig tåbelig, en senil gammel tosse, hvis
eneste opgave har været at få Holmes til at virke endnu mere begavet.

Mvh

Jørgen

Fra : Trist

Dato : 27-09-06 13:58

Jørgen <jabber@stofanet.dk> wrote in

> Efter at ha' læst bøgerne og set den nyeste serie kan jeg godt se at
> den gamle Watson var ualmindelig tåbelig, en senil gammel tosse, hvis
> eneste opgave har været at få Holmes til at virke endnu mere begavet.

Jeg har læst, at mange tror, at Watson er en kvinde.

Fra : MI84

Dato : 27-09-06 21:09

Trist <@> wrote in news:451a7572$0$2109$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Jeg har læst, at mange tror, at Watson er en kvinde.

Of course! Are you daft? Mrs. Watson a homosexual?

We tracked down your data, scum! The black heli's gonna land in seconds!

--
Yours Truly
MI84

Fra : GB

Dato : 27-09-06 21:07

Jørgen <jabber@stofanet.dk> wrote in

> og synes stadig at de er gode men ikke så gode som de nyere med Jeremy
> Bratt. Da jeg var knægt vidste jeg ikke at Watson var en ret kapabel

Jeg skal da lige have indkøbt Bratt også. Men Rathbone er Den Ægte Vare!!!

GB

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 28-09-06 15:07

> Jeg skal da lige have indkøbt Bratt også. Men Rathbone er Den Ægte Vare!!!

Ok, det er en arbitrær diskussion, hvem der er bedst. For mange er Erroll
Flynn den bedste Robin Hood, nogen siger Kevin Costner, nogen mener det er
Jason Connery, og enkelte nørder mener det er Cary Elwes (!). Det afhænger
selvfølgelig af smag. Jeg voksede selv op med Basil Rathbone som en
karismatisk og dybt underholdende Sherlock Holmes, der dog sagtens kunne
indgå i krigspropaganda under 2. verdenskrig. Alene derfor foretrækker jeg i
dag en mere naturalistisk Jeremy Brett med nørdet respekt for det litterære
ophav. Rathbone kom selvfølgelig ud af samme lala-tradition som Erroll
Flynn, hvor man gik langt mere på kompromis med sit publikum end i dag (med
undtagelse af Jerry Bruckheimer, tilsyneladende). Under de forhold var han
en fremragende Holmes, og alt andet lige er filmene stadig fremragende
underholdning den dag i dag, ligesom Robin Hood fra '33.

Kan det passe at Jeremy Brett ikke indspillede Et Studie i Rødt? Kan ikke
finde den på IMDB.

> Nogle fordele er der jo ved at være selvvalgt ungkarl! Hædr!

Sådan noget vælger man ikke. Der findes ikke fri vilje. Hædr, hædr...

Fra : Rene Schnoor

Dato : 28-09-06 19:11

"C. H. Engelbrecht" <chris@bitfrost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fremragende underholdning den dag i dag, ligesom Robin Hood fra '33.
>
> Kan det passe at Jeremy Brett ikke indspillede Et Studie i Rødt? Kan ikke

Ja det kan godt passe, her er de SH-historier med Jeremy Brett, der blev
indspillet (og ikke indspillet):
The series's episodes are:

THE ADVENTURES OF SHERLOCK HOLMES
* A Scandal in Bohemia
* The Dancing Men (from "Return")
* The Naval Treaty (from "Memoirs")
* The Solitary Cyclist (from "Return")
* The Crooked Man (from "Memoirs")
* The Speckled Band
* The Blue Carbuncle
* The Copper Beeches
* The Greek Interpreter (from "Memoirs")
* The Norwood Builder (from "Return")
* The Resident Patient (from "Memoirs")
* The Red-Headed League
* The Final Problem (from "Memoirs")

THE RETURN OF SHERLOCK HOLMES
* The Empty House
* The Abbey Grange
* The Second Stain
* The Six Napoleons
* The Priory School
* Wisteria Lodge (from "Last Bow")
* The Devil's Foot (from "Last Bow")
* Silver Blaze (from "Memoirs")
* The Bruce-Partington Plans (from "Last Bow")
* The Musgrave Ritual (from "Memoirs")
* The Man With the Twisted Lip (from "Adventures")

THE CASEBOOK OF SHERLOCK HOLMES
* The Disappearance of Lady Frances Carfax (from "Last Bow")
* The Problem of Thor Bridge
* The Boscombe Valley Mystery (from "Adventures")
* The Illustrious Client
* Shouscombe Old Place
* The Creeping Man

THE MEMOIRS OF SHERLOCK HOLMES
* The Three Gables (from "Casebook")
* The Dying Detective (from "Last Bow")
* The Golden Pince-Nez (from "Return")
* The Red Circle (from "Last Bow")
* The Mazarin Stone (from "Casebook")
* The Cardboard Box (from "Last Bow")

THE FEATURE FILMS
* The Sign of Four (adaptation of the 1890 novel)
* The Hound of the Baskervilles (adaptation of the 1901 novel)
* The Last Vampyre (adaptation of the short story "The Sussex Vampyre" from
"Casebook")
* The Eligible Bachelor (adaptation of the short story "The Noble Bachelor"
from "Adventures")
* The Master Blackmailer (adaptation of the short story "The Adventure of
Charles Augustus Milverton" from "Memoirs")

All in all, this leaves only the very first Holmes mystery ("A Study In
Scarlet," 1887) as well as the following short stories unrepresented in this
series:

From THE ADVENTURES OF SHERLOCK HOLMES:
* A Case of Identity
* The Five Orange Pips
* The Adventure of the Engineer's Thumb
* The Adventure of the Beryl Coronet

From THE RETURN OF SHERLOCK HOLMES:
* The Adventure of Black Peter
* The Adventure of the Three Students
* The Adventure of the Missing Three-Quarter

From THE CASEBOOK OF SHERLOCK HOLMES:
* The Blanched Soldier
* The Three Garridebs
* The Lion's Mane
* The Veiled Lodger
* The Retired Colourman

FROM THE MEMOIRS OF SHERLOCK HOLMES:
* The Yellow Face
* The Stock-broker's Clerk
* The "Gloria Scott"
* The Reigate Puzzle

From HIS LAST BOW:
* His Last Bow

Fra : Peter Knutsen

Dato : 30-10-06 00:23

C. H. Engelbrecht wrote:
> [...]
> Jason Connery, og enkelte nørder mener det er Cary Elwes (!). Det afhænger

Michael Praed.

> [...]
> underholdning den dag i dag, ligesom Robin Hood fra '33.
>
> Kan det passe at Jeremy Brett ikke indspillede Et Studie i Rødt? Kan ikke

Har du søgt på "Scarlet"?

Det kan eventuelt have noget med budgettet at gøre. Historien kræver jo
et flashback til nogle hændelser i Utah, som TV-selskabet måske har
skønnet ville være for dyre.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 30-10-06 13:41

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> flashback til nogle hændelser i Utah, som TV-selskabet måske har skønnet

Utah kan man vel optage på en mark i Bristol?
Nej, jeg har nu fået det bekræftet. Brett fik desværre aldrig indspillet Et
Studie i Rødt. Lidt pudsigt måske, idet den var den allerførste Sherlock
Holmes udgivelse.
Nå, sådan er livet. Det kan være om halvtreds år at man rent faktisk KAN
indspille Studie i Rødt med Jeremy Brett, man smider ham bare i
computeren...

Fra : Brian P

Dato : 29-10-06 22:04

gb wrote:
> "Rene Schnoor" <nospam@nospam.invalid> wrote in

> Har skam hans samlede værker på DvD! Men OK, den HELT ægte er vel egentlig
> Douglas Fairbanks.

Hvad? Har Fairbanks nogensinde spillet Holmes?

Har i øvrigt lige set Rupert Everett som Holmes, og han var ganske
fin. Ian Hart var Watson.

http://www.imdb.com/title/tt0429032/