Trojaner skjult i Web-reklamer
Fra : Thomas Jespersen

Dato : 24-09-06 17:51

Hej, jeg spiller online-rollespillet "World of Warcraft" ret meget. I den
senere tid er der kommet en del cracker-angreb på fansites til spillet. I
de fleste tilfælde (faktisk alle tilfælde jeg har hørt om) bliver der
skjult en trojan/keylogger i banner-reklamerne. Meningen er nu at crackerne
kan få min kontooplysninger til spillet og stjæle de ting og det guld jeg
har i spillet.

Hvad er den bedste måde jeg kan sikre mig mod disse trojaner? Jeg bruger
Firefox og det bliver der foreslået på diverse World of Warcraft forummer.
Men Firefox er jo ikke i sig selv ufejlbarlig. Så hvad skal jeg ellers gøre
for at det bliver mere sikkert at færdes på disse sites?

--
np: (Foobar 2000 is not active

Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-06 18:17

Den Sun, 24 Sep 2006 18:50:36 +0200 skrev Thomas Jespersen:
> [...]
> Men Firefox er jo ikke i sig selv ufejlbarlig. Så hvad skal jeg ellers gøre
> for at det bliver mere sikkert at færdes på disse sites?

Lade være med at køre som Administrator - eller hvis det ikke er en
mulighed, så sørge for at Firefox ikke kører som Administrator. Jo
mindre rettigheder Firefox har, jo mindre rettigheder vil et program
der angriber Firefox ende op med at få.

Mvh
Kent

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-09-06 23:56

Kent Friis wrote:

> Lade være med at køre som Administrator

I princippet må rådet i det aktuelle tilfælde være:
Lad være med at køre som Administrator eller som den bruger, du logger
på WoW med.

--
Allan Olesen

Fra : Alex Holst

Dato : 24-09-06 22:42

Thomas Jespersen wrote:
> [...]
> kan få min kontooplysninger til spillet og stjæle de ting og det guld jeg

Har du flere detaljer om ovenstående? Hvordan skulle disse angreb finde sted?
Hvis korrupte images (eller shochwave film) kan misbruges til at udføre kode på
dit system, skal det naturligvis fixes.

Jeg har typisk hørt om situationer hvor brugeren lokkes til at downloade en
add-on, der viser sig ikke at være en add-on.

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-09-06 23:53

Alex Holst wrote:
> Har du flere detaljer om ovenstående? Hvordan skulle disse angreb finde
> sted? Hvis korrupte images (eller shochwave film) kan misbruges til at
> udføre kode på dit system, skal det naturligvis fixes.

Har du været uden forbindelse til omverdenen den sidste uges tid?

Der er et upatchet hul i IE, som nu i flere dage har været udnyttet på
hundredevis af websites til at køre kode på de besøgendes computere.

Søg på "vml exploit" og "vml vulnerability".

Om den kan bruges i lige akkurat en bannerreklame, skal jeg dog ikke
kunne sige.

Microsoft planlægger et have en patch klar om godt et par uger...

Nej, MS er vistnok begyndt at tage hullet mere alvorligt nu, hvis man
skal tro de sidste 6 ord i dette citat fra
http://www.microsoft.com/technet/security/advisory/925568.mspx:
"Microsoft’s goal is to release the update on Tuesday, October 10, 2006,
or sooner depending on customer needs".

--
Allan Olesen

Fra : Alex Holst

Dato : 25-09-06 02:51

Allan Olesen wrote:

> Har du været uden forbindelse til omverdenen den sidste uges tid?
>
> Der er et upatchet hul i IE, som nu i flere dage har været udnyttet på
> hundredevis af websites til at køre kode på de besøgendes computere.

Jo, men nu skrev han jo, at han brugte Firefox, og jeg er ikke bekendt med at
Firefox skulle være udsat for noget tilsvarende i skrivende stund.

Fra : Allan Olesen

Dato : 25-09-06 06:14

Alex Holst wrote:
> Jo, men nu skrev han jo, at han brugte Firefox, og jeg er ikke bekendt
> med at Firefox skulle være udsat for noget tilsvarende i skrivende stund.

Han skrev, at han brugte Firefox, underforstået: For at beskytte sig mod
det omtalte angreb mod IE.

--
Allan Olesen

Fra : Peter Kruse

Dato : 26-09-06 18:22

"Allan Olesen" <usenet.02.2006.allan@spamcheck.dk> skrev i en meddelelse
> Alex Holst wrote:

Hej,

> [...]

Firefox og Opera behandler ikke VML på samme måde som IE, ja faktisk slet
ikke, så sårbarheden kan ikke udnyttes igennem dem.

> Han skrev, at han brugte Firefox, underforstået: For at beskytte sig mod
> det omtalte angreb mod IE.

Det ville nu være rart med et link til det pågældende script der leveres med
det banner. Hvordan ved man at der er tale om en keylogger før scriptet er
afviklet og koden blevet droppet? Jeg vil gerne se et link eller kode stump
(whatever), da denne vektor naturligvis skal lukkes hvis det reelt er et
problem.

Venligst
Peter Kruse

Fra : N_B_DK

Dato : 26-09-06 19:22

Allan Olesen wrote:
> Han skrev, at han brugte Firefox, underforstået: For at beskytte sig
> mod det omtalte angreb mod IE.

Sikke da noget sludder, jeg har nu brugt FF i 1.5år ca, og ganske enkelt
fordi den meget bedre lever op til de ønsker og krav jeg har en browser, og
det omtalte angreb var såvidt jeg ved ikke kendt for 1.5 år siden

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Allan Olesen

Dato : 26-09-06 23:12

N_B_DK wrote:
> Sikke da noget sludder, jeg har nu brugt FF i 1.5år ca, og ganske enkelt
> fordi den meget bedre lever op til de ønsker og krav jeg har en browser, og
> det omtalte angreb var såvidt jeg ved ikke kendt for 1.5 år siden

Er du Thomas Jespersen (den person, der startede tråden)?

Hvis du er, vil jeg anbefale dig at skrive under samme navn hver gang,
da det ellers bliver for forvirrende.

Hvis du ikke er, forstår jeg ikke lige, hvad dine bevæggrunde for at
bruge FireFox har at gøre med diskussionen.

--
Allan Olesen

Fra : N_B_DK

Dato : 27-09-06 04:02

Allan Olesen wrote:
> Er du Thomas Jespersen (den person, der startede tråden)?

Nej det er jeg ikke.

> Hvis du ikke er, forstår jeg ikke lige, hvad dine bevæggrunde for at
> bruge FireFox har at gøre med diskussionen.

Det var såmænd for at du skulle se at det ikke er underforstået hvorfor folk
benytter FF...

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-09-06 17:26

N_B_DK wrote:
> Det var såmænd for at du skulle se at det ikke er underforstået hvorfor folk
> benytter FF...

Beklager, men jeg fatter ikke, hvad du taler om. Mener du, at jeg har
generaliseret på alle Firefox-brugeres vegne, eller er der noget andet,
der trykker dig?

--
Allan Olesen

Fra : N_B_DK

Dato : 28-09-06 06:36

Allan Olesen wrote:

> Han skrev, at han brugte Firefox, underforstået: For at beskytte sig
> mod det omtalte angreb mod IE.

Hvordan kan det være underforstået ?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Jesper Thoestesen

Dato : 28-09-06 08:59

N_B_DK <N_B_DKSPAM@hotmail.com> wrote:

> Hvordan kan det v?re underforst?et ?

"Hvad er den bedste m?de jeg kan sikre mig mod disse trojaner? Jeg bruger
Firefox og det bliver der foresl?et p? diverse World of Warcraft forummer.
Men Firefox er jo ikke i sig selv ufejlbarlig."

- S?dan!

--
Th?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-09-06 09:58

N_B_DK skrev:

> Hvordan kan det være underforstået ?

Det kan det for dem der kan læse mellem linjerne. Men det er ikke
alle beskåret at kunne det.

--
Bertel

Fra : N_B_DK

Dato : 28-09-06 11:46

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det kan det for dem der kan læse mellem linjerne. Men det er ikke
> alle beskåret at kunne det.

Du er så skide klog at du kunne undvære hovedet, fuck hvor er du dog altid
bedrevidende, det er sq til at brække sig over! (du alene har altid ret ikke
Bertel ? )

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Martin Clemmensen

Dato : 25-09-06 00:50

Alex Holst wrote:
> Har du flere detaljer om ovenstående? Hvordan skulle disse angreb finde
> sted? Hvis korrupte images (eller shochwave film) kan misbruges til at
> udføre kode på dit system, skal det naturligvis fixes.

Fik et link til en af disse sites den anden dag, wowljm. 44 . 72sky .com
(fjern selv mellemrum hvis du vil besøge siden).

Ved ikke hvilket exploit siden bruger, det er noget vbscript halløj der
prøver at eksekvere filen 1.exe fra rodmappen på samme server. Hentede
filen manuelt og prøvede at køre den i wine for at se om jeg kunne finde
ud af lidt mere, men den kører ikke i wine ;)

> Jeg har typisk hørt om situationer hvor brugeren lokkes til at downloade
> en add-on, der viser sig ikke at være en add-on.

Jep, det sker ret ofte i Worlf of Warcraft sammenhænge. Sider reklamerer
med snyd til programmet, videoer af nyt indhold osv, som så viser sig at
være keyloggers.

--
Martin

Fra : John Hinge

Dato : 25-09-06 10:02

On 25 sep 2006 Martin Clemmensen was heard to say:

> Jep, det sker ret ofte i Worlf of Warcraft sammenhænge. Sider
> reklamerer med snyd til programmet, videoer af nyt indhold osv,
> som så viser sig at være keyloggers.

I det aktuelle tilfælde har det også ramt mere, hvad skal man sige,
almene, WoW sider. f.eks worldofwar.net en side som i høj grad
anvendes for deres fine kort over spillets områder og ganske mange
lovlige addons til spillet.
Men det er som sagt angreb via reklamesystemet, så det er ikke
folkene bag worldofwar.net selv der er skurkene andet end de har
taget imod penge for at vise noget indhold som så har vist sig
at være noget andet end der forventedes.
Der er selvfølgelig dem som vil sige at så ku de, f.eks worldofwar.net
jo bare lade være med at ha reklamer, men så ku siden jo ikke løbe
rundt. De store World of Warcraft sider har rigtig rigtig mange
besøgende med tung trafik.

Personligt ser jeg ikke disse trojanere, bland andet fordi jeg
anvender Firefox, og angrebene, ihvertfald indtil nu, har været
rettet imod fejl/svagheder i Internet Explorer

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"You're basing your Pixie Faerie on Vin Diesel ? I'll say it again..

Fra : Kasper Lindberg

Dato : 30-09-06 17:11

"Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> gøre
> for at det bliver mere sikkert at færdes på disse sites?

så vidt jeg har forstået så er koden skrevet i vbscript, som firefox ikke
understøtter, men ellers vil jeg anbefale firefox-extensions så som

Noscript:
https://addons.mozilla.org/firefox/722/

Adblock:
https://addons.mozilla.org/firefox/10/