Cambodia !
Fra : Coppi

Dato : 23-09-06 07:42

Godmorgen

Vi skal til Nord Thailand og Cambodia. I Cambodia er det Siem Reap og Phnom
Pehn det gælder.

Vi har 2 hele dage til Anghkor Wat, nogen forslag til hvordan vi bruger dem
bedst.

Vi har også 2 dage i Phnom Pehn, der skal vi se Sølvpagoden, men ellers ??

coppi

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 23-09-06 08:49

Coppi <annie321@privat.dk> wrote:

: Vi har 2 hele dage til Anghkor Wat, nogen forslag til hvordan vi bruger dem
: bedst.
: Vi har også 2 dage i Phnom Pehn, der skal vi se Sølvpagoden, men ellers ??

Jeg ville heller hatt 3 dager i Angkor og 1 i PP. Sølvpagoden er ikke SÅ
spennende, og heller ikke resten av PP. Dessuten vil dere uansett bruke
det meste av dagen i PP på å krysse gaten. #8D)

Tre dager i Angkor er cirka passe. Stå opp tidlig, selv om det egentlig
ikke er så veldig spennende med soloppgang i Angkor. Ikke begynn med
selve Angkor Wat. Dra heller inn i Angkor Thom og gå i Bayon-templet
mens morgendisen fremdeles ligger mystisk rundt den. Dra også gjerne ut
til østporten, hvor dere antagelig får være helt alene, for å få litt
Indiana Jones-følelse. Litt utenfor porten der er det store termitt-
kolonier og skogen er full av dyr, så sitt bare i ro litt og se hva
som dukker opp.

Ved lunsjtider kan dere dra til Angkor Wat. Da er det ikke mange
mennesker der, for de har blitt fraktet med buss inn til byen for
å spise. Utnytt det!

Ved solnedgang er det trangt, men fint å stå oppe på Phnom Bakheng.
Ikke stirr dere blinde mot Angkor, men se også den andre veien, mot
rismarkene som langsomt blekner og forsvinner i røyken fra tusen
middagsbål.

Andre dag kan dere bruke til templene som ligger litt lenger unna
(blant annet Ta Phrom, som er der jungelen har vokst seg "inn" i
templene), og tredje dag kan dere fint ta en dagstur til de virkelig
fjerne templene, eller, hvis dere har fått nok av templer, kanskje
ta en båttur eller motorsykkeltur eller lignende. Det finnes nok av
de som tilbyr slike aktiviteter. For eksempel Earthwalkers
( www.earthwalkers.no ), hvor de til og med snakker norsk. #8D)

Men Phnom Penh er ikke noe særlig, altså. I hvert fall ikke med
mindre man er dypt interessert i fattigdom og vill trafikk.

Jeg har et lite galleri fra min egen lignende reise, på
http://www.pvv.org/~bct/indokina/
Det fremgår av bildetekstene hvor bildene er tatt, men Kambodsja
er altså bildene fra nummer 8 til 75.

God tur!

Bjørn
www.iposeogsekk.com

Fra : Char Lee

Dato : 23-09-06 09:18

"Coppi" <annie321@privat.dk> wrote in message
> [...]
> Phnom Pehn det gælder.
>
> Vi har 2 hele dage til Anghkor Wat, nogen forslag til hvordan vi bruger

Tjah, I kan på forhånd aftale en pris med nogle tug-tug-chauffører, som så
står til rådighed for jer dagen igennem. Det er en god idé også at aftale,
hvor meget "dagen igennem" vil sige, plus at de er villige til at køre jer
ud til de templer, som ligger noget længere væk. Der kan iøvrigt kun være 2
i en standard Siem Reap tug-tug. Alternativet er motorcykler, men det kræver
is i maven.
Der kan hurtigt blive varmt, så det er en god idé at starte tidligt. Der er
rigtig mange, som starter med at se solen stå op over Angkor... Hvis ellers
det ikke er overskyet. Men når man sådan skal klatre op ad uhyggeligt stejle
trapper, så sætter man pris på, at solen ikke bager ned.
Jeg vil ikke vove mig ud i at fortælle hvordan I bør prioritere tiden, da
det er meget individuelt, hvilket tempel man synes er mest interessant.
Tiggere: I kan komme til at bruge lang tid på at forsøge at forklare for
tiggende børn, at I ikke er interesserede i at købe. Så beslut på forhånd om
I vil købe noget: De kan se, hvis I et øjeblik kigger på deres varer og
overvejer det. Disse børn er utroligt charmerende og dygtige. Et barn på
måske 7 år kom hen til os, og sagde, at vi ikke behøvede at købe noget, med
mindre hun kunne sige hovedstæderne på 3 lande vi valgte... Vi blev nødt til
at købe, selvom vi valgte svære lande.

> Vi har også 2 dage i Phnom Pehn, der skal vi se Sølvpagoden, men ellers ??

Hvis ikke I er blege for at være lidt nedtrykte en halv dags tid, så kan I
tage ud til Killing Fields og S21-fængslet. Her kan man blive vist rundt af
guider, som for nogens vedkommende har haft del i den uhyggelige historie,
enten på den ene eller anden side. Når I har set de her ting, så husk at
kigge på camboierne, og se, at de ser ud til at være glade og
ikke-traumatiserede, det vil hjælpe lidt på humøret.
På det russiske marked kan man finde en masse af de ting, som man kan finde
alle mulige andre steder i den del af Asien. Men priserne her er ikke de
værste.
God tur.

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 15-10-06 09:30

Hej coppi
En vigtig advarsel mod landminer i Combodja fra Udenrigsministeriet
http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/FoerRejsen/Rejsevejledninger/RejsevejledningCambodia
Ha en rigtig god tur.
Mvh. Jesper