Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Udlån af penge privat <>Privat
Fra : Peter Jensen

Dato : 21-09-06 14:22

Hejsa NG...

Håber denne er den rigtige nyhedsgruppe at stille mit spørgsmål.

Er det muligt at lave et lånedokumment som privat person som er retsgyldig?

Jeg ønsker at låne et mindre beløb til en af mine venner (20.000)
- ønsker ikke at tjene på lånet, men ville meget gerne have noget på skrift,
Bla. 'løbetid' og konsekvser ved evt. misvelligholdsen af aftalen

Skal der en advokat eller anden indstans 'ind over' også

---
Mvh
Peter Jensen

Fra : Kim

Dato : 21-09-06 15:04

On Thu, 21 Sep 2006 15:22:25 +0200, "Peter Jensen" <mail@icedesign.dk>
wrote:

>Håber denne er den rigtige nyhedsgruppe at stille mit spørgsmål.

>Er det muligt at lave et lånedokumment som privat person som er retsgyldig?

Ja.

> [...]
>Bla. 'løbetid' og konsekvser ved evt. misvelligholdsen af aftalen

>Skal der en advokat eller anden indstans 'ind over' også

Ikke nødvendigvis.

Hvis du ønsker et mere uddybende svar,
vil jeg foreslå dig at spørge i : news:dk.videnskab.jura .

--
Kim

Fra : Peter Jensen

Dato : 22-09-06 00:48

> Hvis du ønsker et mere uddybende svar,
> vil jeg foreslå dig at spørge i : news:dk.videnskab.jura .

Tak for svaret - jeg prøver at poste mit indlæg der

Peter

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-09-06 07:52

In article <12h69922io1fp19@corp.supernews.com>, Peter Jensen wrote:

> Tak for svaret - jeg prøver at poste mit indlæg der

Gør det. Der er ingen formkrav i danmark, så en skriftlig og mundtlig
aftale er lige gode.

Men lige med lån er det vist vigtigt at aftale indløsning, eksempelvis
at du kan forlange lånet indløst med 8 dgae ved misligehold af afdrag
eller lign.
Povl H. Pedersen - nospam @ my.terminal.dk (Ja - adressen virker)