OS X 10.0.4 tilgængelig
Fra : Ulrik Mailand

Dato : 22-06-01 08:16

Hvis der er nogle i gruppen der ikke har opdaget det, så er OS X 10.0.4
update tilgængelig i software update kontrolpanelet.

Men stadig ingen DVD-playback og Data-cdbrænding tilgængelig.

Lidt skuffende....men en mindre hastighedsforøgelse blev det da til.

Ulrik

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 22-06-01 15:45

Ulrik Mailand <umailand@tribalddb.dk> wrote:

> [...]
>
> Men stadig ingen DVD-playback og Data-cdbrænding tilgængelig.
>
> Lidt skuffende....men en mindre hastighedsforøgelse blev det da til.

MacOS X er /for/ ufærdig til at blive betragtet som en final release,
navigationen er et mareridt, ingen grafisk brugerflade til udpakning af
..sh filer.

Jeg gætter på at MacOS X kan muligvis blive tålelig om et årstid, men
det vil sikkert tage mange år før den kan blive rigtigt god.

Indtil da må vi prøve at hygge os med MacOS X Public Beta 2
--
Jesper Oersted.
"Beware what you wish for, especially if it's 13-and-a-half

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-06-01 17:05

Jesper Ørsted <triton@titancity.com> wrote:

> ingen grafisk brugerflade til udpakning af
> .sh filer

hvorfor vil du pakke et shell script ud?

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 22-06-01 18:49

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mac.com> wrote:

> hvorfor vil du pakke et shell script ud?

Fordi der distribueres programmer til MacOS X på den måde, f.eks.
LimeWire 1.4. Jeg kender ikke nogen måde at få det til at køre på uden
at pakke det ud.

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 24-06-01 18:54

Jesper Ørsted <triton@titancity.com> wrote:

> Fordi der distribueres programmer til MacOS X på den måde, f.eks.
> LimeWire 1.4. Jeg kender ikke nogen måde at få det til at køre på uden
> at pakke det ud.

Der er noget du har misforstået. LimeWire er hverken pakket eller et
shell script, det er et standard java program, der ligesom stort set
alle af sine artsfæller bliver distribueret som .jar filer. Jar er
nogenlunde det samme som .tar (fantastisk ikke (-:) men komprimere også
filer, så det minder mest af alt om zip. Til sagen Jan. Det eneste din
LimeWire.sh fil gør, er at sammensætte den kommando der skal til for at
starte java programmet LimeWire, det er noget nemmere end at skrive en
alen lang kommando i Terminal hver gang. Folkene bag LimeWire burde
kigge på MRJAppBuilder, så kunne de lave en 2xklik udgave. På den anden
side mener jeg heller ikke at huske, at det bliver promoveret som et mac
program, men derimod blot et OS X kompatibelt program, hvilket blot er
muligt pga. sin kodebase.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 25-06-01 10:20

Jan Oksfeldt Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Folkene bag LimeWire burde
> kigge på MRJAppBuilder, så kunne de lave en 2xklik udgave.

Og opskriften findes her:
http://homepage.mac.com/gfxjedi/limewireicon.html

--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Michael Florentin Ni~

Dato : 25-06-01 13:04

In article <1evitj4.1i20a41o3pibvN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Oksfeldt Jonasen) wrote:

> [...]
> huske, at det bliver promoveret som et mac program, men derimod blot
> et OS X kompatibelt program, hvilket blot er muligt pga. sin

Et lille tip mht. Limeware: Sæt programmet, Limeware åbnes med, til
Terminal-programmet i vis info vinduet. Herefter kan Limeware startes
ved at dobbeltklikke.

-mf

--
-mf = Michael Florentin Nielsen = erik@itu.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 25-06-01 19:41

Michael Florentin Nielsen <erik@itu.dk> wrote:

> Et lille tip mht. Limeware: Sæt programmet, Limeware åbnes med, til
> Terminal-programmet i vis info vinduet. Herefter kan Limeware startes
> ved at dobbeltklikke.

Møg smart

Fra : Karl Antz

Dato : 22-06-01 21:08

> [...]

> Jeg gætter på at MacOS X kan muligvis blive tålelig om et årstid, men
> det vil sikkert tage mange år før den kan blive rigtigt god.

Navigationen er _anderledes_ end i de gamle systemer - jeg har vænnet
mig til den. Da VirtualPC stadig ikke findes for OS X må jeg jævnligt
vende tilbage til 9.1 - og finder at navigationen her går væsentligt
langsommere end i OS X.

Jeg klarer mig aldeles glimrende med et browservindue i Finder og et
_meget_ personaliseret shelf (værktøjslinien øverst i Browservinduet.
Her kan man deponere alle de mapper man vil. De fire-fem mapper jeg
bruger jævnligt har deres faste plads her. Og vil jeg kopiere eller
flytte noget til en anden mappe, går også det meget hurtigt: jeg lægger
først målmappen oppe i shelf'et, finder så i browseren det emne jeg vil
kopiere/flytte og trækker det ind i mappen. Væsentligt hurtigere end i
gamle dage, hvor jeg enten skulle åbne begge vinduer samtidig eller
bruge springloaded folders med den til tider sjuskede og fejlbehæftede
navigation gennem disse.

Alt taget i betragtning finder jeg OS X incl. Classic efterhånden både
hurtig nok til mit brug (lige bortset fra størrelsesændringer i vinduer,
hvilket ikke synderligt generer mig) og urokkelig stabil. De programmer
jeg bruger er Word, Excel, Musashi (Mail), suppen, lidt Photoshop,
GoLive, Acrobat plus diverse andre i Classic samt flere browsere,
Interarchy, BBEdit, GraphicConverter, iTunes, AcrobatReader,
NotePadDeluxe plus lidt mere direkte under OS X.

På nuværende tidspunkt opfylder systemet - bortset fra Data-CD-brænding,
DVD-filmvisning, VirtualPC - alle mine behov på bestemt
tilfredsstillende måde. Det kan - og vil - klart blive hurtigere, og de
fleste af de programmer jeg behøver er lovet som native indenfor næste
år, VirtualPC endda til sommer.

Jeg er ikke betalt af Apple, jeg bruger min computer i gennemsnit 8 til
9 timer om dagen, og jeg mener helt uden forbehold at for et tre måneder
gammelt styresystem er det en god præstation.

Hvis der nu er nogen der mener at jeg er blåøjet og naiv, ja så kan jeg
ikke gøre noget ved det. Jeg er tilfreds, og jeg mener at også andre vil
kunne nikke genkendende til mine erfaringer.

Hvis I er utilfredse med systemets præstation, giv tilbagemeldinger både
til Apple og til de softwareproducenter der stadig ikke har ladt høre
fra sig eller som afleverer dårlig (for langsom) OS X-ydelse.

Men giv også os, der er _foreløbig_ tilfredse med systemets ydelse, lov
til at bringe vores mening til torvs.

Kærlig hilsen

ka'l

Fra : Michael

Dato : 22-06-01 22:22

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> [...]

> gamle dage, hvor jeg enten skulle åbne begge vinduer samtidig eller
> bruge springloaded folders med den til tider sjuskede og fejlbehæftede

Det er også smart at de ikoner der ikke er plads til på "shelf" kommer
frem som en slags æblemenu i venstre side, der har jeg f.eks. lagt "lav
ny mappe" og "eject"

> [...]
> 9 timer om dagen, og jeg mener helt uden forbehold at for et tre måneder
> gammelt styresystem er det en god præstation.

Ja, og det bliver bedre og bedre. jo mere man lærer det at kende

> Hvis der nu er nogen der mener at jeg er blåøjet og naiv, ja så kan jeg
> ikke gøre noget ved det. Jeg er tilfreds, og jeg mener at også andre vil
> kunne nikke genkendende til mine erfaringer.

Yeps

> ka'l

Hørt hørt, godt indlæg

--
- Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Nis Sarup

Dato : 23-06-01 10:32

Jeg kan brænde fra med Toast 5.0.1 kørende i classic :) Jeg hørte nogen
rygter om at man kunne det og fandt updaten på Toasts hjemmeside. Dog kan
jeg ikke køre ligeså hurtigt som i 9.1 Jeg har en 4x speed usb brænder der
gir en buffer underun hvis jeg prøver at brænde 4x speed under X.
Men da man kan bruge computeren mens man brænder i toast 5 gør det jo ikke
det store om der går 17 mins eller 30 :)

Nis Sarup
--
http://www.sarup.dk/nis

Fra : Karl Antz

Dato : 23-06-01 11:11

Nis Sarup <tamen@mailme.dk> wrote:

> Jeg kan brænde fra med Toast 5.0.1 kørende i classic :)

.... glæder mig - jeg får opdateringen en af dagene ind ad døren

Iøvrigt fandt jeg fornylig en fremragende artikel om OS X af chefen for
Ambrosia Software - har linken været nævnt før beder jeg om
undskyldning

på den anden side er den virkelig god: den forklarer hvorfor mange ting
i OS X stadig er langsomme, hvorfor nogle ting altid vil være lidt
langsommere end på en tilsvarende OS 9-maskine og hvad der skal til for
at systemet som helhed kan - og vil - blive hurtigere. Du finder den
her:

<http://www.AmbrosiaSW.com/cgi-bin/ubb/forumdisplay.cgi?action=topics&nu
mber=14>

hilsen ka'l

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-06-01 12:16

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Iøvrigt fandt jeg fornylig en fremragende artikel om OS X af chefen for
> Ambrosia Software

Escape Velocety ))

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Juhu, jeg har endelig fået en bolig))))

Fra : Karl Antz

Dato : 25-06-01 17:26

> ... glæder mig - jeg får opdateringen en af dagene ind ad døren

Nu har jeg fået opdateringen - havde 4-versionen før. Med
Firewire-tilslutning kan det ikke lade sig gøre under OS X Classic - med
USB-tilslutning derimod godt, som det ser ud: i al fald ser Toast min
brænder med USB-kabel, men ikke med Firewire-kabel. Så er det jo
praktisk når man har begge dele

Har desværre ikke noigen brænde-CD, har altså endnu ikke afprøvet det -
men når den kan se brænderen kan den givet osse brænde ...

Tak for tipset

ka'l