Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Boligmarked - hvad skal man hvis man er fø~
Fra : Jacob Kristiansen

Dato : 20-09-06 20:16

Hej der ude.

Hvad skal man gøre hvis man er førstegangskøber her i år 2006? Vente
eller blive ved med at bo i sin alt for lille lejlighed til ok penge
eller hvá?

Vi er et par med ca. 40000 kr i brutto løn indkomst, ingen børn....
hvad kan vi få, skal være på sjælland.

//J

Fra : S. Borring

Dato : 20-09-06 22:50

Nu ved jeg jo ikke hvor du vil bo, men jeg så denne perle igår, og den vil
jeg tror kunne være en god starter

http://www.place2live.dk/sag-detalje.asp?up=1&sagsnummer=13-9391

SB

"Jacob Kristiansen (slet 4PMEL)" <j.kristiansen@4PMELprivat.dk> skrev i en
meddelelse news:11587800200.672984478845937@dtext.news.tele.dk...

Fra : Michael

Dato : 21-09-06 06:26

"Jacob Kristiansen (slet 4PMEL)" <j.kristiansen@4PMELprivat.dk> wrote in
message news:11587800200.672984478845937@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> eller hvá?
>

> Vi er et par med ca. 40000 kr i brutto løn indkomst, ingen børn....

En god tommenfingerregel siger, at man kan låne 3X bruttoårsindtægten, dvs.
ca. 1,5 mill. i jeres tilfælde (forudsat at I ingen anden gæld har). Det
rækker som bekendt ikke voldsomt langt i hovedstadsområdet, så I skal noget
væk fra Kbh for at kunne finde noget rimeligt til den pris.

Hvis dit spørgsmål går på om I skal vente til priserne falder, ja så tror
jeg ikke det er realistisk. Priserne ER ganske vist faldet lidt, men
hovedsageligt på de dyre boliger, som I alligevel ikke kan komme i nærheden
af. I den lave/mellemste prisklasse er prisudviklingen blot gået i stå. Jeg
tror næppe, at man skal forvente at en bolig til 2,5 mill. vil falde til 1,5
mill. inden for en overskuelig fremtid, så mit råd er: Køb noget nu hvis I
finder det rigtige.

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-06 14:23

> [...]
> eller hvá?
>

> Vi er et par med ca. 40000 kr i brutto løn indkomst, ingen børn....

Debatten går livligt her

http://www.obligationskurser.dk/debat/debat.aspx?ListNo=74

Du kan følge antallet ejerboliger til salg her

http://www.obligationskurser.dk/bonds/BoligerTilSalg.aspx

Og her er en fyr der har lavet et site der følger udvikling i antallet
emner til salg(fordelt på m2) og udbudspriser på flere specifikke områder
- primært i kbh.

http://www.qf1k.com/boligsiden/

Lidt primitivt, men informativt ;)

Det er svært at spå især om fremtiden, men min situation minder lidt om
din. Noget større husstandindkomst, men tilgengæld et par børn.
Personligt holder jeg krudtet tørt, udbudet stiger for hver dag der går og
priserne er begyndt at falde - sælgers marked er længe slut, men det er
endnu ikke rigtigt et købers marked.

Hvis du falder over boligen du bare må have og vil bo i med en
tidshorrisont på minimum 10 år, ville jeg slå til - men hvor finder du
lige den til max. 1.5 mill ?

Mvh
Jesper

Fra : Jacob Kristiansen

Dato : 23-09-06 20:54

Hej.

Tak for Jeres indlæg, der er lidt at kigge og tænke over.

Det er ikke nemt at være 1. gangskøber i dagens danmark !

/J