afskrivning
Fra : JD

Dato : 22-06-01 00:38

Hæj

Jeg sidder naturligvis i sidste øjeblik og forsøger at stykke årsregnskabet
sammen:)

Men jeg er kommet i tvivl ang. afskrivning af IT udstyr. Jeg er selvstændig
IT konsulent, og havde fra sædvanligvis upålidelig kilde fået at vide, at
jeg dermed kunne straksafskrive mit udstyr. Til min skræk indser jeg nu at
dette er forkert. Men hvordan hænger det så sammen?

Lad mig illustrere:

Første år har jeg indtægter for 21.000,-, så jeg smutter straks ud og køber
en pc til 21.000,- Nu finder jeg så ud af, at jeg kun kan afskrive 1/3 -
altså 7.000,- Dvs. jeg har et overskud på 14.000,-, som jeg skal betale 50%
i skat af.

Hvis jeg ikke vil ud og låne pengene eller tage dem op af min private pung,
så må jeg sørge for at have yderligere 14.000,- i indtægter. Af disse
betaler jeg 50% i skat, og får dermed 7.000,- til at betale det første
skattebeløb.

Dvs. at hvis jeg første år vil købe en pc til 21.000,-, så skal jeg have
indtægter for 35.000,-

DET må jeg simpelthen have misforstået, da det giver elendige
opstartmuligheder for nye virksomheder.

Eller har jeg?

Det er forøvrigt rigtigt rigtigt skidt, idet jeg forsøgt at ramme en balance
på nul, så jeg ikke kom i konflikt med min SU. Hvis mit regneeksempel er
korrekt betyder det så ikke at jeg får lagt 28.000,- til min personlige
indtægt?

hilsen den bekymrede;)

Fra : JD

Dato : 22-06-01 00:42

PS

Kunne jeg evt. løse det ved at lave en hensættelse på 14.000,-, som jeg så
'æder af' de følgende to år?

I så fald: Hvordan klarer jeg det hele i praksis?

Ja, jeg er totalt grøn når det gælder bogføring og ikke mindst
skattelovgivningen;)

Fra : Palle B

Dato : 22-06-01 10:15

Jeg har selv haft denne uheldige opfattelse -suk.
Hovedreglen (gid F***** havde Stavad) er, at såfremt udstyr ikke kan
anvendes selvstændigt, men SKAL kobles til en pc for at kunne benyttes, så
skal det medtages i afskrivningsregnskabet, dvs. 30% om året i tre år.
Citat:"... idet de anses for aktiver, der er bestemt til at fungere sammen
med allerede anskaffet aktiv (PC) jævnfør afskrivningslovens §6, stk. 1 nr.
2."
CD-brændere, printere, netværkskort, scannere, hubs etc. kommer derfor ind
under denne regel.
Måske kan man straksafskrive ting, der kommer ind under
drift/vedligeholdelse (nyt netkort eller nyt motherboard, hvis det gamle
brænder af).Ved nogen om det kan lade sig gøre?
Derimod vil du sikkert kan straksafskrive et digitalkamera, som jo godt kan
fungere uden en pc.

mvh. Palle

Fra : Erik G Christensen

Dato : 22-06-01 18:09

Palle B wrote:

> Måske kan man straksafskrive ting, der kommer ind under
> drift/vedligeholdelse (nyt netkort eller nyt motherboard, hvis det gamle
> brænder af).Ved nogen om det kan lade sig gøre?

Nej, det skal hedde / fratrækkes som driftsudgifter.
Som udgangspunkt kan du prøve at fratrække "rene" udskiftnings-
udgifter som drifts - vedligeholdelses udgifter.
Men der er ingen afgrænsningsafgørelser, og efter de første
sager jeg er igang med nu, -overfortolker skattemyndighederne
lovteksten (måske bevidst), så vi er i god ro og orden ved at
forberede prøvesager.

(og der er en del flere penge i svinestaldsinventar

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Lars Hult

Dato : 22-06-01 10:29

Hvis jeg selv har forstået det korrekt,
(svært at skrive med sin 7 mdr gaml pilfinger på armen)
så er den udgift du har til pc reel nok d.v.s det er en omkostning som
nedbringer
overskuddet.
Ved at du ikke kan straks afskrive den betyder det "bare" at
værdien "stadig" er i firmaet, til den er helt afskrevet.
Ala en bil købt til firmaet.

Men alle eksperterne der læser med, kan jo give deres bidrag.

hilsen Lars

Fra : JD

Dato : 22-06-01 12:18

"Lars Hult" <hult@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ved at du ikke kan straks afskrive den betyder det "bare" at
> værdien "stadig" er i firmaet, til den er helt afskrevet.

hmm har netop talt med T&S, der siger mit regneeksempel er korrekt - bortset
fra at afskrivningen kun er 25% :(

Fra : Michael Harboe

Dato : 22-06-01 19:27

For indkomståret 2000 (den selvangivelse som du bakser med nu) er satsen
altså stadig 30%.

Husk lige at trække dine øvrige driftsomkostninger fra, herunder: andel af
telefon, netadgang, programmel, kontorartikler etc.

Husk endvidere, at beregne dig administrationsgodtgørelse på 1,25% af din
virksomheds overskud før renter.

De venligst hilsener

Michael

Fra : Knud Berggreen

Dato : 23-06-01 09:13

In <RPFY6.1122$MT.129443@news000.worldonline.dk>, on 06/22/2001
at 01:17 PM, "JD" <noname@nospam.dk> said:

>"Lars Hult" <hult@image.dk> skrev i en meddelelse

>hmm har netop talt med T&S, der siger mit regneeksempel er korrekt -
>bortset fra at afskrivningen kun er 25% :(

Er der ikke her tale om en generel procent på driftsmidler? Så vidt jeg
ved så er det da muligt at afskrive edb-udstyr liniært over tre år?

/Knud

Fra : Erik G Christensen

Dato : 23-06-01 09:36

Knud Berggreen wrote:

> Er der ikke her tale om en generel procent på driftsmidler? Så vidt jeg
> ved så er det da muligt at afskrive edb-udstyr liniært over tre år?

Skattemæssigt ? Det lyder da interessant, hvor ved du det fra ?

Men du må fratrække restsaldo ved salg af et driftsmiddel,
f.x. hvis PC'en er afskrevet til 5.000, og den sælges - byttes
for en værdi på 2.000, må du trække de 3.000 fra i salgsåret.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 24-06-01 09:49

In <3B3454F7.88468B66@post1.tele.dk>, on 06/23/2001
at 10:36 AM, Erik G Christensen <egc@post1.tele.dk> said:

>Skattemæssigt ? Det lyder da interessant, hvor ved du det fra ?

"ved" = at vide = at være 100% sikker. Hvis man tilføjer "så vidt" og
afslutter med "?" så indikerer man (jeg) tydeligt at jeg ikke er helt
sikker. Jeg mener at jeg har hørt at det skulle være sådan når der er
tale om edb-udstyr, men jeg ved ikke lige hvor jeg skal få det bekræftet,
hvorfor jeg har tilføjet de nævnte indikatorer med det håb at en anden kan
af- eller bekræfte dette.

/Knud

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 25-06-01 01:16

Så vidt jeg ved ;) - Der kan afskrives 30% af den nedskrevne saldo i 2000 -
i 2001 er det 25%. Hvis saldoen kommer ned under grænsen for
straksafskrivning af småanskaffelser (som ikke er en del af en helhed - som
f.eks. en printer til PC) kan restsaldoen fradrages næste år, hvis der ikke
i det år er købt nye afskrivningsberettigede aktiver.

Der er ikke lineær afskrivning for driftsmidler - derimod for
afskrivningsberettigede bygning mv.

Det er korrekt, at det rammer SU, men da du har opsparet i virksomheden, kan
du "hensætte" noget som opsparing i virksomheden, som koster 32% i a'conto
skat, og hvor du betaler resten når du en dag hæver det til forbrug.

Om opsparing i virksomhedsordningen indgår i SU-grundlaget ved jeg ikke, men
jeg vil ikke umiddelbart tro det, da din personlige indkomst bliver
reduceret med opsparingen.

Mvh.

Jørgen Elsted Madsen

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 25-06-01 06:43

"Jørgen Madsen" skrev:
> Om opsparing i virksomhedsordningen indgår i SU-grundlaget ved jeg ikke,
men
> jeg vil ikke umiddelbart tro det, da din personlige indkomst bliver
> reduceret med opsparingen.

Følgende er klippet fra www.su.dk "Har du egen virksomhed eller ejer en
udlejningsejendom tæller overskuddet med i din indkomst, hvis overskuddet
beskattes som personlig indkomst eller kapitalindkomst".

Så din antagelse må siges at være rigtig.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Gør det du er mindst ringe til,
det gør vi - Danske Bank

Fra : Knud Berggreen

Dato : 25-06-01 21:03

In <9h5vsk$d0o$1@news.inet.tele.dk>, on 06/25/2001
at 02:16 AM, "Jørgen Madsen" <elsted@madsen.mail.dk> said:

> [...]
>der ikke i det år er købt nye afskrivningsberettigede aktiver.

>Der er ikke lineær afskrivning for driftsmidler - derimod for

Først... Vil du ikke være rar at citere _under_ det du besvarer?

Denæst, driftsmidler kan vi godt være enige om, men nu var der specifikt
tale om edb-udstyr og der mener jeg at have hørt noget om at det kan
afskrives over tre år. Har jeg ret? eller tager jeg fejl?

/Knud

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 25-06-01 22:33

>Først... Vil du ikke være rar at citere >_under_ det du besvarer?

Jo - beklager, men det er møjbesværligt, og når man så "lige" vil svare, så
glemmer jeg det af og til.

Mvh. Jørgen Elsted Madsen

Fra : Erik G Christensen

Dato : 25-06-01 21:41

Knud Berggreen wrote:
klip
> Denæst, driftsmidler kan vi godt være enige om, men nu var der specifikt
> tale om edb-udstyr og der mener jeg at have hørt noget om at det kan
> afskrives over tre år. Har jeg ret? eller tager jeg fejl?

Du ta'r fejl, sådan en særregel findes ikke.
Der er en særregel for EDB-software, som du kan vælge at fratrække,
eller afskrive over brugs- licens perioden.

Det, der kunne ligne mest, er en tidligere særregel (fra før ca 90 ),
hvor der var ekstra afskrivningsmulighed på driftsmidler, hvis det
kunne dokumenteres, at de havde større værdifald, end standard
afskrivningen. Er vist mest brugt på entrepenør maskiner, men det
blev på et tidspunkt overvejet, om edb-udstyr skulle med.

Nu løses problemet med hurtig afskrivning på maskiner ved leasing,
salg mellem forskellige selskaber eller lign, udfra uafhængig
vurdering af handelsprisen.

NB http://toldskat.dk har gældene love og vejledninger, -men ikke
dem der er besluttet, og ikke er trådt i kraft endnu.