Hvilket grafikkort kan anbefales
Fra : PGaard

Dato : 19-09-06 06:37

Hej..

Fotografere en del og bruger derfor computeren til billedredigering.
Fotofilerne i dag er på 6 - 8 mb. men i forbindelse med ny anskafet kamera,
kommer filerne nu op på 10 - 14 mb.
Computeren er en pentium 4, 1024 mb. ram og en radeon grafikkort på 128 mb.
Windows Xp med SP2 er installeret.

Problemet er at allerede i dag er computeren en smule langsom, når jeg
f.eks. konvertere fra RAW til JPEG og da filerne fra næste uge bliver en del
større, bliver computerenm sikkert tilsvarende langsommere..

Så derfor mit spørgsmål..
Hvilket graffikkort (til under 2000,- kr.) kan anbefales når der arbejdes
meget med billeder?

Med venlig hilsen
Palle

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Peter T.

Dato : 19-09-06 08:08

PGaard udviste en rettidig omhu og skrev:

> Problemet er at allerede i dag er computeren en smule langsom, når jeg
> f.eks. konvertere fra RAW til JPEG og da filerne fra næste uge bliver
> en del større, bliver computerenm sikkert tilsvarende langsommere..

Konvertering fra RAW til JPG har intet med grafikkortet at gøre. Det er
udelukkende cpuen, der arbejder her. Så du vil ikke opnå større hastighed
ved at skifte grafikkortet ud.
Jeg tror du bytter lidt rundt på det mht. grafikkort og ydelse. Det er med
3D-funktioner, som primært bruges i spil, at du vil kunne opnå en højere
ydelse. Men det skyldes også, at grafikken skal beregnes påny for hver
vinkel de ses fra.
Så enden er, at du skal ud og investere i en kraftigere cpu + evt.
bundkort.

> --------- Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.

Ellers tak. Jeg bruger ikke programmer, der spammer andre. ;)

--
Mvh. Peter T.

FreeCell-statistik pr. 5. august 2006 (opdateres vilkårligt):
Total: won/lost 165/50 (77%). Streaks: wins/losses/current 18/4/1 win

Fra : Hagar

Dato : 19-09-06 13:31

"PGaard" <p.gaardREMOVE@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Med venlig hilsen
> Palle

> Den har indtil videre sparet mig for at få 407 spam-mails

Du kan gøre som Palle skriver, og når du alligevel er ude at snolde, så tag
og køb noget mere RAM med hjem, 1024 Mb i dag er ikke det store til grafik
programmer.

Hagar

Fra : PGaard

Dato : 20-09-06 19:26

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Du kan gøre som Palle skriver, og når du alligevel er ude at snolde, så
> tag og køb noget mere RAM med hjem, 1024 Mb i dag er ikke det store til

Hej i to..

Hmmm.. ja så har jeg blandet begreberne gevaldigt sammen..
Så det bliver nok til to stk. 1 GB. ramblokke i stedet for ( lige som for at
starte et sted.)

Ny CPU / bundkort, kommer når computerne skiftes ud til foråret..

Tak for jeres tip begge to.
Ha en fortsat herlig aften..

Fra : Bruno

Dato : 21-09-06 21:32

PGaard wrote:

> Ny CPU / bundkort, kommer når computerne skiftes ud til foråret..

Du kunne evt. checke om ikke du kan smide en hurtigere CPU på dit
bundkort, det kan være en overraskende billig upgrade. Bare skiftet fra
en P4 til en P4 med HyperThreading kan gøre meget, især når vi taler
billedbehandling.

http://www.hothardware.com/viewarticle.aspx?articleid=266

Rammen skal selvfølgelig også passe til.

Mvh

Bruno

Fra : PGaard

Dato : 23-09-06 07:49

"Bruno" skrev i en meddelelse

> [...]
> billedbehandling.
>
> http://www.hothardware.com/viewarticle.aspx?articleid=266
>
> Rammen skal selvfølgelig også passe til.

Hej Bruno

Ja tænkte også på det, men tror jeg gør som Bjarne nævner nedenfor.. Sparer
pengene og køber en ny computer til foråret i stedet for..

Der tror jeg de er bedre givet ud (min computer fyldte tre år sidste uge, så
det er ved at være den tid!)
Men tak for tippet alligevel..

Med venlig hilsen og fortsat god weekend til alle.

Fra : Bjarne K.

Dato : 22-09-06 11:25

"PGaard" <p.gaardREMOVE@pc.dk> wrote in message

> [...]
> at starte et sted.)
>
> Ny CPU / bundkort, kommer når computerne skiftes ud til foråret..

Lev med det ram du har nu. Ved godt at det ikke koster så meget. Men brug
hellere alle pengene til en ny computer til foråret.

(mener nu stadig at 1 gb ram er ok til behandling af jpeg og raw filer, også
selv de fylder 14mb)

Hvor hurtig er din cpu forøvrigt ?

Bjarne K.

Fra : PGaard

Dato : 23-09-06 07:45

Subject: Re: Hvilket grafikkort kan anbefales

> [...]
> hellere alle pengene til en ny computer til foråret.
>
> (mener nu stadig at 1 gb ram er ok til behandling af jpeg og raw filer,

Hej Bjarne

Specifikationerne på min computer er følgende:

Bundkort: Soltek SL-85ERV2 bundkort, Via P4x400A Chipset SilverGlacier
Processor: Intel Pentium 4 2,4GHz, In-a-box, 512KB Cache, 533MHz bus
Memory: 2x512 MB Performance Memory PC3200 DDR400 Ram

Ja 1 GB er sikkert egentlig nok, men det går ind imellem noget trægt!! ;0)

Fra : PGaard

Dato : 23-09-06 08:50

> [...]
> Memory: 2x512 MB Performance Memory PC3200 DDR400 Ram
>
> Ja 1 GB er sikkert egentlig nok, men det går ind imellem noget trægt!! ;0)

Øhhh... tænkte lige på, om jeg mon egentlig ikke kunne overclocke en smule..
Bare for en start..
Hvor stabilt er det og hvor højt kan jeg gå op, uden at cpu'en tager
skade???

:0) Palle

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Brian Lund

Dato : 23-09-06 14:57

;0)

Det er helt klart din CPU der sætter hastigheden her! ;)

> [...]
smule..
> Bare for en start..
> Hvor stabilt er det og hvor højt kan jeg gå op, uden at cpu'en tager

Jo det kan du sikkert sagtens, hæv din FSB lidt ad gangen (husk at låse
PCI/AGP hvis du kan), når computeren begynder at blive ustabil så clocker du
ned igen til det sidste stabile niveau! Du er nødt til at teste stabiliteten
ved at køre et program der kræver noget af din CPU, måske kan 10 minutters
RAW konvertering gøre det.

Det eneste du lige skal være opmærksom på er at når CPUen kommer så højt op
at den begynder at blive ustabil kan den måske ødelægge nogen af dine
windows systemfiler under boot (eller andre filer du har aktive), så husk at
tage backup af vigtige ting først!

Din CPU bliver ustabil længe inden den brænder af, så bare rolig chancen for
dét er minimal...

Brian

Fra : PGaard

Dato : 24-09-06 08:43

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at
> tage backup af vigtige ting først!
>
> Din CPU bliver ustabil længe inden den brænder af, så bare rolig chancen

Hej Brian

Og så er det lige vi kommer ind på noget "for mig russisk" .. :0)
findes der nogen god (jeg mener rigtig god) guide på nettet til hvordan jeg
overclocker min Pentium 4??

Overclocking er for mig noget aldeles nyt..
Fortsat god weekend alle sammen.
:0) Palle

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Brian Lund

Dato : 02-10-06 19:14

> [...]
jeg
> overclocker min Pentium 4??
>
> Overclocking er for mig noget aldeles nyt..

Kender desværre ikke lige nogen bestemt side, men du kan prøve at spørge i
dk.edb.hardware.overclocking! :)

Brian

Fra : PGaard

Dato : 02-10-06 22:03

> jeg

> Kender desværre ikke lige nogen bestemt side, men du kan prøve at spørge i
> dk.edb.hardware.overclocking! :)
>

> Brian

Hej Brian

Ok det vil jeg prøve..
Tak skal du ha.
:0) Palle

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Peter T.

Dato : 25-09-06 11:45

> [...]

> smule.. Bare for en start..
> Hvor stabilt er det og hvor højt kan jeg gå op, uden at cpu'en tager

Well. Min P4-2.6 kan maks klar 2.8ghz da jeg sidst prøvede (lille og
lydløs køler). Men den ekstra ydelse er marginalt lille, så jeg lod være
med at risikere dens liv og satte den tilbage til oprindelig hastighed.

Der du nok kan vinde noget, er at rode med photoshops håndtering af ram + 1
GB ram mere. Jeg ved faktisk intet om det, men hør dig ad i gruppen
dk.edb.grafik, hvor der sidder nogle vidende photoshop-folk. Der vil du
kunne få tips til at tweake PS, så den udnytter rammen noget bedre og
snurrer med harddisken noget mindre. Derudover kan du søge på "+photoshop
+ tweaks" osv. i google.

Fra : PGaard

Dato : 25-09-06 18:01

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunne få tips til at tweake PS, så den udnytter rammen noget bedre og
> snurrer med harddisken noget mindre. Derudover kan du søge på "+photoshop

Hej Peter

Mange tak for tippet.. Det vil jeg prøve at finde ud af lidt om i nærmeste
fremtid..

Med venlig hilsen og fortsat herlig aften til alle..