krumptap Puch Maxi K ?
Fra : Barrit St

Dato : 18-09-06 13:18

Hej i gruppen

Har to krumtapper. en som er knækket/voldtaget i den ende som vender
imod koblingen samt en hvor plejstangen er beskadiget.. også vold !

Hvis jeg piller/presser de to fra hindanden og laver en fungerende
krummtap burde min lillebrors knallert være kørende men jeg er lidt i
tvivl om hvor meget der kræves.

Skal sådan noget ikke afbalanceres uhyre præcist?

Jeg har adgang til maskiner på en lokal maskinfabrik men er i tvivl om
hvorvidt det overhovedet er realistisk at få det til at fungere.

Reservedele fra T Hansen er selvfølgelig en mulighed men jeg er igennem
årerne kommet frem til at kvaliteten på deres reservedele ligger LANGT
fra orginale dele og vil derfor gerne undgå dette om muligt.

Er der nogen som kan komme med lidt input omkring udskiftning af
plejlstang samt hvor præcist sådan en krumtap bør afbalanceres ?

Venlig Hilsen
Tom Jakobsen
(på vegne af Simon Nilsson)

Fra : KubikH

Dato : 19-09-06 15:34

"Barrit St" <girafjcspb@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Er der nogen som kan komme med lidt input omkring udskiftning af
> plejlstang samt hvor præcist sådan en krumtap bør afbalanceres ?

Hej
Det er ikke afbalanceringen der er problemet, det er opretningen af de to
halvdele.
De 2 akseltappe skal ligge i lige forlængelse af hinanden.
Det måles med et par måleure, og krumtappen lagt op i et par hakklodser
eller lign.
Her måler man hvilken side der er afvigelse til.
Så "drejes" den ene halvdel på plejlstangssølen, med et dask af en hammer,
til det løber nogenlunde fornuftigt.
Du skal ned under 0,1mm. helst 0,05mm.
En anden ting er det sideværts slør der er i plejllejet, det må ikke være
for stort eller lille.
Kort sagt: Køb en ny, det er ikke værd at rode med, med mindre man ligefrem
synes at det er sjovt.
Mvh
Niels

Fra : Barrit St

Dato : 19-09-06 23:17

KubikH wrote:

> Kort sagt: Køb en ny, det er ikke værd at rode med, med mindre man ligefrem
> synes at det er sjovt.

Verden før og efter internetet

Hvade det været engang i den første halvdel af halvfemserne eller
tidligere havde jeg taget de lokale bondrøves kommentarer om at den bare
skal ordnes med en hammer for gode vare.
Projektet havde så fået et negativt udfald som sikkert ville være skyld
i at jeg aldrig ville rode med udskiftning af plejlstang mere.

Tak siger jeg bare !.. Stumperne ligges på fjernlageret til en dag hvor
det passer bedre og tiden ikke er knap.

Havde jeg hørt på de lokale "eksperter" skulle jeg ikke bekymre mig om
at varme emnet op eller afbalancere det... faktisk var det endda kun
nødvendigt med en presse hvis krumtappen var så gammel at den ikke kunne
hamres fra hindanden.

Godt jeg har min kritiske sans... og tcp/ip

Venligst !

Fra : GK

Dato : 19-09-06 21:46

folk er tit kloge på noget som de bare tror de ved noget om fordi de måske
har prøvet at fræse eller dreje lidt ..
det er ikke bare sådan at skifte noget der skal løbe inden for 0.01- 0.02 mm
ellers ryster det og ødelægger lejerne
det er ikke noget man bare lige gør

mvh gk

Fra : Barrit St

Dato : 21-09-06 01:05

GK skrev:
> folk er tit kloge på noget som de bare

Ja det har jeg heldigvis luret for længe siden :)

> noget der skal løbe inden for 0.01- 0.02 mm

> det er ikke noget man bare lige gør

Godt jeg kender folk der med garanti ved hvordan den slags "lige" gøres
men det skal jo så lige planlægges en smule og ikke flækkes sammen i
hast og jag af kloge åger.... men den tid den sorg, har en renoveret
motor liggende på fjernlageret som må ofres på lillebror

Venligst
Tom Jakobsen
(der i løbet af de næste par dage sætter kursen hjemad imod KBH på sin
maxi 2 gear... formentlig årets sidste tur desværre)