World Trade Center - følelsesporno af værs~
Fra : Andrew

Dato : 17-09-06 20:07

Hej

Jeg har ikke set filmen, men agter at se den når den kommer.

Oliver Stone har instrueret filmen, ikke at det automatisk gør den god, men
manden har immervæk lavet et par ret gode film gennem tiden, så man må
forvente en film af høj kvalitet.

Men jeg kan ikke gøre op med mig selv om dette blot er en vulgær måde at
score kassen på, ved at spille på, især amerikanernes, tilknytning og
tiltrækning til emnet "nine-eleven". Ingen tvivl om at størstedelen af den
amerikanske befolkning vil se denne film, og at det nok bliver en
blockbuster i biografen, men er her tale om regulær følelsesporno af værste
skuffe, udelukkende med henblik på at benytte lejligheden til at score
kassen, eller er her tale om et flot og ikke mindst værdigt filmisk
mindesmærke her på 5-årsdagen for den forfærdelige katastrofe?

Jeg har kun set trailers, og skal da love for at den får på alle tangenter
på følelsesklaveret - det ser ud til at være flot udført rent filmisk og
fortællemæssigt...men, men, men...

Er det iorden at smøre denne katastrofe ind i candyfloss og peanutbutter? Er
det i orden at en så stor historisk og tragisk hændelse, der trods alt kun
skete for 5 år siden, bliver pakket ind i melankolske strygere og storslået
slowmotion, og nydt i mørket med popcorn og cola?
Er det ikke NETOP sådan at vi glemmer realiteterne og hvad der skete af
frygtelige ting den dag i 2001? - og er amerikanernes slogan ikke: "NEVER
FORGET!"

Hvad er det egentligt for noget, det her?!

Anders

Fra : Pipeline

Dato : 17-09-06 23:41

"Andrew" <andersvalenFjErN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> FORGET!"
>
> Hvad er det egentligt for noget, det her?!

Det er vel ikke så meget anderledes end alle de andre film der handler om
død og ulykke?
Der er jo trods alt også lavet en del film om f.eks. 2. Verdenskrig, så
selvfølgelig skal der også laves film om 9/11.
Det undrer mig blot at det ikke er sket før, i samme målestok som den
kommende film.

Fra : jesper outzen

Dato : 18-09-06 15:25

Andrew wrote:
> [...]

> skuffe
>
> Hvad er det egentligt for noget, det her?!

Jeg synes du tar stilling til nogle ting i en film inden du overhovedt
har set den. Men med din argumentation så skulle vi ikke lave film om
historiske katastrofer (2.verdenskrig holocost osv.) Det bliver man da
nødt til. Men det vil da sikkert påvirke os at begivenheden har været så
tæt på.
jesper

Fra : Andrew

Dato : 18-09-06 19:10

> [...]
> historiske katastrofer (2.verdenskrig holocost osv.) Det bliver man da
> nødt til. Men det vil da sikkert påvirke os at begivenheden har været så

Så misforstår du. Det jeg mener er om denne film er lavet udelukkende, koldt
og kynisk med henblik på at tjene penge og udnytte 9-11?

Selvfølgelig skal der laves film om katastrofer, skandaler, snigmord, etc,
men der er forskel på måden det gøres på. Der er forskel på om filmen vil et
sted hen eller om det bare er en flad gang følelsesporno...

Jeg udtrykte mig selv lidt uklart, sorry...

/anders

Fra : jesper outzen

Dato : 19-09-06 08:51

Andrew wrote:

> Så misforstår du. Det jeg mener er om denne film er lavet udelukkende, koldt
> og kynisk med henblik på at tjene penge og udnytte 9-11?

Det kan du vel ikke vide før du har set filmen. Det kan da godt være at
traileren er vammel, men derfor behøver filmen ikke at være det.
jesper

Fra : Per

Dato : 18-09-06 21:39

Se dog filmen og udtal dig bagefter!

Fra : Andrew

Dato : 19-09-06 12:31

> Se dog filmen og udtal dig bagefter!

Slap dog af!

Fra : PerX ...

Dato : 19-09-06 23:25

In article <450fd504$0$13972$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
andersvalenFjErN@mail.dk says...

> Slap dog af!

Husk at tage dine piller ;)

Fra : PerX ...

Dato : 19-09-06 23:22

In article <450d9ced$0$14024$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
> [...]
> manden har immervæk lavet et par ret gode film gennem tiden, så man må

Nogen af hans fjender der ovre har sagt at med denne vil har han vist
sig som en rigtig amerikaner - hvis man kan bruge det til noget *g*

Fra : jakobn

Dato : 20-09-06 18:20

jeg har set traileren, og den var godt nok vammel. Masser af
helteamerikansk cliche-bræk af værste skuffe. Garanteret i samme
fesne kategori som day after tomorrow, armageddon, deep impact etc..

nå, men man kan jo stadig håbe ...

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 20-09-06 23:10

"jakobn" <jakobnygren@gmail.com> skrev i en meddelelse

> jeg har set traileren, og den var godt nok vammel. Masser af
> helteamerikansk cliche-bræk af værste skuffe. Garanteret i samme
> fesne kategori som day after tomorrow, armageddon, deep impact etc..

Jeg frygter det samme, men samtidig syntes jeg traileren til Flight 93 var
vammel og at selve filmen var fremragende (emnet taget i betragtning).

Fra : Morten Bowman

Dato : 21-09-06 00:34

On Thu, 21 Sep 2006 00:09:33 +0200, "C. H. Engelbrecht" <chris@bitfrost.dk>
wrote:

>"jakobn" <jakobnygren@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Jeg frygter det samme, men samtidig syntes jeg traileren til Flight 93 var
>vammel og at selve filmen var fremragende (emnet taget i betragtning).

Flight 93 er dårlig imo, United 93 er ok.
Men de er for og til det amerikanske folk og det lader sig ikke fornægte! De
er kort sagt for meget for mig.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 22-09-06 23:25

"Morten Bowman" <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> skrev i en meddelelse

> Flight 93 er dårlig imo, United 93 er ok.
> Men de er for og til det amerikanske folk og det lader sig ikke fornægte!
> De
> er kort sagt for meget for mig.

Øhh... Jeg tror jeg mente United 93, den om flyet der skvattede ned, i hvert
fald. Er der en helt tredje 9/11 film der hedder Flight 93?

Fra : No Humor Man

Dato : 23-09-06 23:14

C. H. Engelbrecht wrote:
> "Morten Bowman" <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> skrev i en meddelelse

> Øhh... Jeg tror jeg mente United 93, den om flyet der skvattede ned, i hvert
> fald. Er der en helt tredje 9/11 film der hedder Flight 93?

Flight 93 (tv): http://www.imdb.com/title/tt0481522/
United 93: http://www.imdb.com/title/tt0475276/

Begge om flyet hvor pssagererne gjorde oprør mod flykaprerne 11. september.

--
No Humor Man - Corporation for Bad Swimmers

Fra : Morten Bowman

Dato : 23-09-06 23:41

>Flight 93 (tv): http://www.imdb.com/title/tt0481522/
>United 93: http://www.imdb.com/title/tt0475276/
>
>Begge om flyet hvor pssagererne gjorde oprør mod flykaprerne 11. september.

U93 og noget bedre end F93, men ingen af dem er min kop te.

Fra : No Humor Man

Dato : 24-09-06 00:20

Morten Bowman wrote:

> U93 og noget bedre end F93, men ingen af dem er min kop te.

Jeg har ingen planer om at se nogen af dem. Sådanne film plejer alt for
tit at være selvhøjtidelige, selvretfærdige og præsenteret fra et meget
snævertsynet perspektiv.

--
No Humor Man - Corporation for Bad Swimmers

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 25-09-06 02:38

"No Humor Man" <no.humor.man@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ingen planer om at se nogen af dem. Sådanne film plejer alt for
> tit at være selvhøjtidelige, selvretfærdige og præsenteret fra et meget
> snævertsynet perspektiv.

Ok, lige United 93 (må det så være) lever ikke op til en eneste af de ting
du nævner. Det var i hvert fald ikke hvad jeg havde med ud af biffen. Den er
så dejligt (?) nøgtern og lige ud af landevejen. Ikke sentimental eller
andet pis. Terroristerne er ikke monstre, passagererne er ikke lalleglade
patrioter. Hvis man endelig skal lave film om lige det emne, så er det sgu
sådan det skal skæres! Det er uretfærdigt at du afskriver den helt, hvis det
kun er fordi det er så faens nemt at lave lort om et sådant emne, for her er
de faeme styret flot udenom!

Det... det synes jeg.

Fra : Brian P

Dato : 25-09-06 16:46

Andrew wrote:

> [...]
> Er det ikke NETOP sådan at vi glemmer realiteterne og hvad der skete af
> frygtelige ting den dag i 2001? - og er amerikanernes slogan ikke: "NEVER

Nej, der er tværtimod en meget lang tradition for, at det er i kraft
af sådanne populærkulturelle fortolkninger af historiske
begivenheder, at vi kollektivt husker dem. Eksemplerne er legio.

WTC er i mine øjne ikke nogen god film, men den gør ikke noget den
må og i og for sig heroiserer den heller ikke ret meget.

..... de betjente det går ud over i filmen når faktisk slet ikke at
foretage sig noget heroisk inden de ender blandt murbrokkerne. De skal
bare reddes, og det er sådan set det eneste, filmen handler om.