D-A-D og tuning?
Fra : Koeffe

Dato : 17-09-06 14:46

Skulle lige til at spille Sleeping My Day Away efter pladen.
Men kunne ikke få det til at lyde rigtigt (det lød
piv-falsk), indtil jeg fandt ud af at D-A-D åbenbart må have
stemt efter en A på 438 Hz eller deromkring. Hvad er idéen
med at de har gjort det?

Desuden synes jeg at kunne huske at jeg heller aldrig har
kunnet få Laugh'n'a ½ til at lyde ordentligt. Den er nok
også stemt efter en sænket A.....

Hvorfor spørger jeg bare.....?

--
Koeffe

Fra : Per

Dato : 17-09-06 15:27

"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Desuden synes jeg at kunne huske at jeg heller aldrig har
> kunnet få Laugh'n'a ½ til at lyde ordentligt. Den er nok

Godt spørgsmål

Ja - jeg kan desværre ikke hjælpe dig, men du kan måske skrive direkte til
dem på: http://www.dad.dk/

De ved sikkert bedst selv hvorfor de har stemt den "forkert"

Mvh. Per

Fra : Morten Guldager

Dato : 17-09-06 15:40

2006-09-17 Koeffe wrote
> [...]
> piv-falsk), indtil jeg fandt ud af at D-A-D åbenbart må have
> stemt efter en A på 438 Hz eller deromkring. Hvad er idéen

Jeg har ganske mange optagelser med alle mulige forskellige
bands som er ganske langt ude af stemning.
Nogen gør det fordu det passer bedre med et eller andet der
ikke er let at stemme på. F.eks. gamle orgler, eller en sanger
der lyder dårligt ved en bestemt frekvens.

Men i D-A-D's tilfælde er det bare fordi det ikke betyder noget
i praksis. (eller slet og ret for at drille)
.... hørt i studiet... "kom drenge, jeg skal kun stemme en streng
hvis vi holder den her, og du har jo kun to ialt, så det er vel
lettest sådan"

/Morten

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 17-09-06 20:33

"Koeffe" skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Desuden synes jeg at kunne huske at jeg heller aldrig har
> kunnet få Laugh'n'a ½ til at lyde ordentligt. Den er nok

Prøv en gang at stemme din guitar uden brug af Gitar tuner !
start bare med den dybe E og stem så ned efter på 5 bånd.

nu lyder guitaren rigtig nok ikke også !?

, check så efter med din tuner.
eneste problem er at det ikke lyder rigtig , hvis du spiller sammen med et
andet instrument der ligger nogle Hz over eller under.
så skulle svaret på dit spørgsmål dukke op af sig selv.
prøv så med en åben stemning ( G eks ) og se hvordan det lyder i forhold til
pladen.

--
Med særlig venlig hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Koeffe

Dato : 17-09-06 22:11

skrev i en meddelelse

> [...]
| andet instrument der ligger nogle Hz over eller under.
| så skulle svaret på dit spørgsmål dukke op af sig selv.

Ja, det var egentligt også mit første gæt at de bare havde
stemt efter gehør, men jeg troede egentlig at når man
indspillede noget professionelt som også skal udgives, så
ville man gerne være sikker på at det stemte ordentligt,
uden at ramme en 'skæv' stemning... Det kan ikke være noget
med sangeren, hvordan han er til at ramme tonerne eller
lign?

| prøv så med en åben stemning ( G eks ) og se hvordan det
lyder i forhold til
| pladen.

Jeg forstår ikke helt hvad du mener?

--
Koeffe

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 18-09-06 19:00

> Jeg forstår ikke helt hvad du mener?

du stemmer simpelthen din guitar i en akkord
der er ikke så mange danske internet sider der omhandler
"Open tunning" , her er et par sider på engelsk
håber du kan bruge det til noget .
http://guitar.about.com/library/weekly/aa082201a.htm
http://www.batchconverter.com/Guitar-OnlineTuner-download-19517.shtml

Fra : Thomas Bruun

Dato : 19-09-06 15:33

En mulighed kunne osse være at man ved mixningen af pladen har sænket
eller hævet tempoet med f.eks 3 % - for nogle år siden indspillede
jeg en demo med noget døds-metal hvor vi sænkede tempoet netop 3 %
for at få det til at lyde tungere og det gjorde at et nummer der gik i
E stadig gik i E,men var umulig at spille efter på cd med en velstemt
guitar pga sænknigen af tempoet havde flyttet frekvensen i E-tonen,men
ikke så meget at det blev til en E# - man blev nødt til at stemme
guitaren efter cd´en.

Så mit gæt er at man har indspillet Sleeping My Day Away i A og så
ved mixningen hævet tempoet et par procent så A-tonen ikke passer med
440 Hz - den tone jeg får tættest på når jeg spiller efter sangen
på cd er Bb - live spiller D-A-D sangen i A,så den er nok osse
indspillet der.

Iøvrigt er hele Highway To Hell-albummet med AC/DC indspillet med
guitarerne stemt en halv tone ned.....

Mvh
Thomas B

Fra : Koeffe

Dato : 19-09-06 20:34

"Thomas Bruun" <rockekstra@hotmail.com> skrev i en
meddelelse

[...]
-----

Hmm.... Det er vel ikke et mål i sig selv, eller hvad? Det
må vel være noget man gør når man finder ud af at man gerne
vil have nummeret langsommere EFTER at man har indspillet
hele baduljen, og ikke har tid/penge/overskud til at
indspille det hele igen. Altså en hovsa-løsning. Har jeg
ret?

--
Koeffe

Fra : Thomas Bruun

Dato : 19-09-06 21:12

Koeffe skrev:

> [...]
> hele baduljen, og ikke har tid/penge/overskud til at
> indspille det hele igen. Altså en hovsa-løsning. Har jeg

Det er meget udbredt i metal-genren at anvende det der hedder "digital
sænkning af tempoet",med det formål at få hele skidtet til at lyde
tungere - man kan selvfølgelig osse stemme ned i f.eks H,men det kan
have den bi-virkning at strengene "rasler" for meget....

Men i sagen med Sleeping My Day Away er det nok med baggrund i et
tids-pres,som der opstod da de lavede No Fuel-pladen...

Mvh Thomas

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 20-09-06 00:25

> Desuden synes jeg at kunne huske at jeg heller aldrig har
> kunnet få Laugh'n'a ½ til at lyde ordentligt. Den er nok
> også stemt efter en sænket A.....
>
> Hvorfor spørger jeg bare.....?

Kunne det være fordi den spilles på en twang-guitar eller med twang lyd?

Jeg har ikke en skid forstand på den salgs, men det er da et D-A-D særkende.

Mark

http://mark.gazel.dk/