Løbende antal i Excel (2003).
Fra : Lars

Dato : 17-09-06 12:55

Har lavet et skema, hvor jeg taster mine køb af DVD'er og CD'er ind.
Kolonnen længst til venstre, bruger jeg som tæller, men opdaterer den
manuelt (ved at markere nogle stykker, og så forlænge den til den sidste
række), hver gang jeg indsætter en ny række. Kan man ikke gøre et eller
andet, så den automatisk opdaterer denne kolonne? Det skal også kunne virke,
når jeg bruger filter, hvis jeg fx kun vil se de film som er fra årgang
2000, således jeg kan se, hvor mange jeg har fra den årgang.
Mvh.

Fra : Joergen Bondesen

Dato : 17-09-06 14:50

Hej Lars.

Det er ikke et problem at lave en tæller, problemet er mere hvordan den skal
virke.
Hvilken celle skal den starte i, A2?
Hvis du nu slætter en række, skal der så være et spring eller skal vi
generer fra A2 til slutrækken.
Hvilken kolonne er ALTID udfyldt så jeg kan finde sidste række?

Jørgen Bondesen

Fra : Joergen Bondesen

Dato : 17-09-06 15:05

Hej Lars.

Højre klik på faneblad - Vis koder og indsæt nedenstående.

(slætter er vist med e)

Option Explicit
Const TestCol As String = "B1"

'----------------------------------------------------------
' Procedure : Worksheet_Change
' Date : 20060917
' Author : Joergen Bondesen
' Modifyed by :
' Purpose : Counter from A2 when Entering data in
' TestCol
' Note :
'----------------------------------------------------------
'
Dim lastrow As Long
Dim cell As Range
Dim counter As Long

If Target.Column = Range(TestCol).Column Then
lastrow = Cells(Rows.Count, Range(TestCol).Column) _
.End(xlUp).Row

If lastrow <> 1 Then
Application.ScreenUpdating = False

For Each cell In Range("A2:A" & lastrow)
counter = counter + 1
cell.Value = counter
Next cell
End If
End If
End Sub

Jørgen Bondesen

Fra : Lars

Dato : 17-09-06 17:07

> [...]
> ' TestCol
> ' Note :
> '----------------------------------------------------------
> '
> Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
> Dim lastrow As Long
> Dim cell As Range
> Dim counter As Long
>
> If Target.Column = Range(TestCol).Column Then
> lastrow = Cells(Rows.Count, Range(TestCol).Column) _
> .End(xlUp).Row
>
> If lastrow <> 1 Then
> Application.ScreenUpdating = False
>
> For Each cell In Range("A2:A" & lastrow)

Hvis mit worksheet hedder DVD, den kolonne/celle jeg ønsker tælleren skal
starte fra hedder A2, A3, A4 osv, hvor skal jeg så rette i ovenstående?
På forhånd tak

Fra : Joergen Bondesen

Dato : 17-09-06 19:08

Hej Lars.

Dette betyder, at der er uden betydning hvad arket hedder og hvor det er
placerer hvis der er flerer ark.
Man kan sige at makroen bliver indbygget i arket.

StartCounterCell = her starter din tæller og kan ændres efter behov.

Du er naturligvis velkommen tilbage om nødvendigt.

Option Explicit
Const TestCol As String = "B1"

'// Start cell for Counter
Const StartCounterCell As String = "A2"

'----------------------------------------------------------
' Procedure : Worksheet_Change
' Date : 20060917r2
' Author : Joergen Bondesen
' Modifyed by :
' Purpose : Counter from StartCounterCell when Entering
' data in TestCol.
' Note :
'----------------------------------------------------------
'
[...]

If lastrow >= Range(StartCounterCell).Row Then
Application.ScreenUpdating = False
Application.EnableEvents = False

For Each cell In Range(StartCounterCell, _
Cells(lastrow, Range(StartCounterCell).Column))
counter = counter + 1
cell.Value = counter
Next cell

Application.EnableEvents = True

Fra : Lars

Dato : 18-09-06 19:18

> [...]
>
> StartCounterCell = her starter din tæller og kan ændres efter behov.
>
> Du er naturligvis velkommen tilbage om nødvendigt.

Takker, kigger på det.
Mvh.

Fra : Joergen Bondesen

Dato : 18-09-06 19:55