Mel Gibson's Apocalypto
Fra : Morten Bowman

Dato : 14-09-06 21:31

Så er traileren her.
http://www.apple.com/trailers/touchstone/apocalypto/

Ved ikke rigtig hvad jeg synes. Flotte billeder, men lidt halvdårlig
trailer. Men mon ikke den bliver værd at se

Fra : Zeki

Dato : 14-09-06 21:52

Den skal ses... hvis det da bliver muligt. For Disney har vist nægtet at
publicere filmen, idet Gibson i fuldskab har udtalt sig negativt om jøder.

Mvh
Zeki

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 14-09-06 22:49

> Den skal ses... hvis det da bliver muligt. For Disney har vist nægtet
> at publicere filmen, idet Gibson i fuldskab har udtalt sig negativt
> om jøder.

Lever den historie stadig?

Mark

http://mark.gazel.dk/

Fra : Zeki

Dato : 14-09-06 23:04

"Mark Thomas Gazel" <markgazel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Lever den historie stadig?

Øhm... mit informationsniveau er lige blevet opdateret:

"Disney is sticking by Mel Gibson despite the recent publicity surrounding
the actor's controversial arrest"
http://film.guardian.co.uk/news/story/0,,1844259,00.html

Fra : Per

Dato : 15-09-06 13:18

"Zeki" <Zeki@nope.dk> wrote in message
> [...]
> publicere filmen, idet Gibson i fuldskab har udtalt sig negativt om jøder.

LoL, hvis man tror på den så er man naiv. Selvom Disney er nok så PC, så
smider de nok ikke lige flere hundrede millioner dollars ud af vinduet på
baggrund af en hvad Mel har sagt i en brandert. Han har jo ikke sagt noget
værre end vi alle andre kunne finde på. Problemet er så bare at han er
kendt.

Fra : Martin Ohlsson

Dato : 15-09-06 10:39

"Morten Bowman" <newsFJERN@bowmanNOSPAM.invalid> skrev i en meddelelse
> Så er traileren her.
> http://www.apple.com/trailers/touchstone/apocalypto/
>
> Ved ikke rigtig hvad jeg synes. Flotte billeder, men lidt halvdårlig
> trailer. Men mon ikke den bliver værd at se

Historisk spørgsmål, tilhørende filmen. Har Spanierne nogen rolle i denne
historie?

Ps. Hvilket sprog taler Maya'erne i filmen? I Passion var det jo aramæisk og
street-latin. Har man forsøgt sig med "mayask?" eller bliver det denne gang
Engelsk?

Mvh. Martin

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 15-09-06 16:06

Martin Ohlsson wrote:

> Ps. Hvilket sprog taler Maya'erne i filmen? I Passion var det jo aramæisk og
> street-latin. Har man forsøgt sig med "mayask?" eller bliver det denne gang
> Engelsk?

Ved Yucatan og lign. steder tales stdig sprog der formodes at minde
om Mayaernes sprog. Det samme gør sig gældende for tøj etc.

Den ser da ganske interessant ud. Men med hans hang til at alt skal
være korrekt; burde det så ikke have været nogle væsentligt lavere
skuespillere?

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Morten Bowman

Dato : 15-09-06 20:37

On Fri, 15 Sep 2006 17:06:13 +0200, Lars Gjerløw Jørgensen
<dotlars.g.j@mail.dk> wrote:

>Ved Yucatan og lign. steder tales stdig sprog der formodes at minde
>om Mayaernes sprog. Det samme gør sig gældende for tøj etc.

Ifølge info om filmen så skulle hele filmen foregå på maya.

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 17-09-06 21:04

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Den ser da ganske interessant ud. Men med hans hang til at alt skal
> være korrekt; burde det så ikke have været nogle væsentligt lavere
> skuespillere?

Nu har Gibson aldrig været superkorrekt i hans historiske projekter. I
Braveheart råber og skriger skotterne om det amerikanske 'freedom' (som
altså først er et udtryk fra oplysningstiden og frem). I Passion bliver der
talt moderne aramæisk, moderne hebræisk og moderne kirkelatin. Skulle alt
have været fuldstændig korrekt, skulle det have været hhv. klassisk
aramæisk, klassisk hebræisk og højklassisk latin (samt oldgræsk til
soldaterne i filmen). Nu skal jeg ikke forlange mere end rimeligt er, for
Gibson tog en helvedes stor chance med sprogene i Passion (og igen med
Apocalypto), min pointe er bare at Gibson lige mangler en snert eller to til
for alvor at kunne tages alvorlig som filminstruktør. Men nu er stodderen
også religiøs, hvilket ikke gavner ham i den sammenhæng (sådan nogle tænker
gerne med røven), og det er faeme synd med hans iver og gennemslagskraft.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 18-09-06 20:17

Martin Ohlsson skrev:

> Historisk spørgsmål, tilhørende filmen. Har Spanierne nogen rolle i denne
> historie?

Nej, historien foregår hundrede år før mayaerne blev "opdaget"
(massakreret).

> Ps. Hvilket sprog taler Maya'erne i filmen? I Passion var det jo aramæisk og
> street-latin. Har man forsøgt sig med "mayask?" eller bliver det denne gang
> Engelsk?

Jeg er glad for at du stiller netop dette spørgsmål
<http://lakjer.dk/mikkel/blog/2005/11/mel-gibson-lfter-slret.html>

Mikkel