Rega Planar 3 pladespiller - kaputski?
Fra : Koeffe

Dato : 14-09-06 21:01

I dag da jeg prøver at tænde min Rega Planar 3 pladespiller
sker der bare nada! Motoren kører ikke. Jeg har sikret mig
at det ikke er stikkontakten den er gal med.

Hvad kan jeg selv gøre for at få den til at virke igen,
inden jeg skal til at aflevere den til en forhandler og
betale en formue for at få den repareret? Selvom jeg intet
har forstand på reparation af teknik, har jeg lige prøvet at
åbne op ind til motoren, og det ser faktisk forholdsvis
simpelt ud der inde :) - Jeg aner bare ikke hvad jeg skal
gøre...?

Hilfe!

--
Koeffe

Fra : Max

Dato : 14-09-06 21:20

Hej

> har forstand på reparation af teknik, har jeg lige prøvet at
> åbne op ind til motoren, og det ser faktisk forholdsvis
> simpelt ud der inde :) - Jeg aner bare ikke hvad jeg skal

Har du prøvet at hjælpe motoren igang, den kan være groet
fast i sin egen smøreolie.

Ellers prøv at spørge i dk.teknik.lyd der er der folk der
ved alt hvad der er værd at vide om Rega spiller.

Mvh Max

Fra : Koeffe

Dato : 14-09-06 21:50

| Har du prøvet at hjælpe motoren igang, den kan være groet
| fast i sin egen smøreolie.

Yeah Max! Du er dagens mand i skysovs! Plejer ellers altid
at hjælpe glaspladen igang, hvilket ikke hjalp her, men
efter at have taget pladen af, og dreje lidt på selve
motoren, så virker den igen. Bare mærkeligt hvis den lige
pludselig er groet fast, for det er ikke så længe siden jeg
brugte den sidst (1 eller 2 dage). Men tak for hjælpen!!

| Ellers prøv at spørge i dk.teknik.lyd der er der folk der
| ved alt hvad der er værd at vide om Rega spiller.

Denne tråd er krydspostet :)

--
Koeffe

Fra : Vittrup

Dato : 14-09-06 22:14

"> simpelt ud der inde :) - Jeg aner bare ikke hvad jeg skal
> gøre...?
>
> Hilfe!
>
> --
> Koeffe

Det kan vel være motor eller resten af "teknikken", måske kontakten?

Jeg ved godt det ikke er en billig reparation, men man kan købe et komplet
nyt motor- og motorstyringssystem til omkring kr. 1000,- og de fleste
forhandlere monterer det til prisen. Ud over at du får spillen til at køre
igen, er den opgradet til nyeste model på førnævnte punkter og du opnår en
ikke ringe forbedring i lyden...

Søren
www.audiocompagniet.dk

Fra : Carsten Petersen

Dato : 15-09-06 22:12

>I dag da jeg prøver at tænde min Rega Planar 3 pladespiller
> sker der bare nada! Motoren kører ikke. Jeg har sikret mig
> at det ikke er stikkontakten den er gal med.

Rart at høre at der er nogen der stadig hører vinylplader
Og nu skammer jeg mig for jeg har lige smidt min thorens ud.
Ja jeg skulle flytte og nålen var defekt. Ud røg også en masse lp'er
Never mind. Men den havde en separat strømforsyning.
måske den er defekt på din?
De har det med at stå af i ny og næ.

mvh fluen

Fra : Carsten Petersen

Dato : 15-09-06 22:29

> [...]
> Ja jeg skulle flytte og nålen var defekt. Ud røg også en masse lp'er
> Never mind. Men den havde en separat strømforsyning.

Så ikke lige at problemet var løst... heldige Koeffe

Fluen er fløjet

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-09-06 22:31

Carsten Petersen wrote:
> Rart at høre at der er nogen der stadig hører vinylplader

Vi er skam da nogle stykker :) jeg har fx. slet ikke en CD-afspiller.

> Og nu skammer jeg mig for jeg har lige smidt min thorens ud.
> Ja jeg skulle flytte og nålen var defekt. Ud røg også en masse lp'er

Det skal du måske skamme dig over, specielt hvis det var nogle af de
gamle metal-plader jeg lige står og mangler ;)

> Never mind. Men den havde en separat strømforsyning.
> måske den er defekt på din?
> De har det med at stå af i ny og næ.

Planar 2 har ikke seperat strømforsyning, ved ikke med Planar 3?

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Carsten Petersen

Dato : 16-09-06 23:51

> Vi er skam da nogle stykker :) jeg har fx. slet ikke en CD-afspiller.

Jeg har også kun en lille-bitte en tilsluttet mit anlæg.
og mon du ikke har en cd-player ved hjælp af din pc?

> Det skal du måske skamme dig over, specielt hvis det var nogle af de
> gamle metal-plader jeg lige står og mangler ;)

Nope de var ikke af metal. selvom det var heavy og metal musik...

> Planar 2 har ikke seperat strømforsyning, ved ikke med Planar 3?

Planar er vel kvalitet så strømforsyningen fejler sikkert ikke noget.

Fluen

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 16-09-06 03:56

> Rart at høre at der er nogen der stadig hører vinylplader
> Og nu skammer jeg mig for jeg har lige smidt min thorens ud.
> Ja jeg skulle flytte og nålen var defekt. Ud røg også en masse lp'er
Ud over at jeg er pisse stiv lige nu vil jeg bare spørge om du er idiot?

Seriøst, en ting er at smide en afspiller ud, der findes som regel bedre
afspillere, men at smide selve pladerne ud... ja hør det for jer selv:
SMIDE MUSIK MAN HAR KØBT UD!!!...

det lyder grotesk og det er det imho også!!!......

sikke en dødssynd

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Max

Dato : 16-09-06 07:39

Hej Esben

> jer selv: SMIDE MUSIK MAN HAR KØBT UD!!!...
>
> det lyder grotesk og det er det imho også!!!......
>
> sikke en dødssynd

Ja, men heldigvis er der nogen (mange) der gør det,
det er på den måde klenodier skabes :)

Mvh Max

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-09-06 10:04

"Esben von Buchwald" <use-net@amokk.spam-DANMARK> skrev i en meddelelse
> [...]
> SMIDE MUSIK MAN HAR KØBT UD!!!...
>
> det lyder grotesk og det er det imho også!!!......

Tja, jeg har et par gamle skiver fra 1966, som er så slidte, at det er
bagsiden man hører.... Om det er fordi jeg ikke kan finde dem, eller jeg
bare ikke nænner at smide dem ud, det må guderne vide

M.V.H....Benny..

Fra : Carsten Petersen

Dato : 16-09-06 23:29

> Ud over at jeg er pisse stiv lige nu vil jeg bare spørge om du er idiot?

Ja Faktisk er jeg sinds-lidende
Om det er at høre for meget heavy hved jeg ikke.
Men på den anden side er der også nogen der mener Ozzy er sinds forvirret!!!

> Seriøst, en ting er at smide en afspiller ud, der findes som regel bedre
> afspillere, men at smide selve pladerne ud... ja hør det for jer selv:
> SMIDE MUSIK MAN HAR KØBT UD!!!...

Ja faktisk køber jeg min musik!!!
Men når man flytter og ikke har ligesindede at dele det med
så ryger der hint og andet af i hjørnet. That's life!!

> det lyder grotesk og det er det imho også!!!......
>
> sikke en dødssynd

Så længe det ikke er andres købte musik
ville jeg ikke se det som en dødssynd...

Håber du har det godt efter at være stiv

mvh fluen

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 16-09-06 11:59

> I dag da jeg prøver at tænde min Rega Planar 3 pladespiller
> sker der bare nada! Motoren kører ikke. Jeg har sikret mig
> at det ikke er stikkontakten den er gal med.

Jeg ved ikke med motoren, men min bror har skiftet sin drivrem op til flere
gange. Ret dårligt egentlig, men ikke ualmindeligt for en Rega, så vidt jeg
har forstået.

Mark

http://mark.gazel.dk/

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 16-09-06 13:55

> Jeg ved ikke med motoren, men min bror har skiftet sin drivrem op til
> flere gange. Ret dårligt egentlig, men ikke ualmindeligt for en Rega,
> så vidt jeg har forstået.

Jeg får lige at vide, at kuglelejet i bunden også med fordel kan udskiftes.
Koster 5,- kr.

Mark

http://mark.gazel.dk/

Fra : ASKF

Dato : 20-09-06 20:46

Mark Thomas Gazel ytrede sig i
<388$450bd8e1$3e3d8e23$31487@news.arrownet.dk> med dette:

>Jeg ved ikke med motoren, men min bror har skiftet sin drivrem op til flere
>gange. Ret dårligt egentlig, men ikke ualmindeligt for en Rega, så vidt jeg
>har forstået.

Det er ret almindeligt for ALLE rem-drevne afspillere. Gummi bliver med
tiden både slidt og mørt, så derfor er der ikke nogen anden løsning end
at skifte det ud.

Du kan så komme ud over det problem ved at vælge en direkte drevet
afspiller, men her er der så langt større fare for at vibrationer fra
motor overføres til pick-up'en, da motoren er direkte koblet til
pladetallerkenen.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Per Hansen

Dato : 21-09-06 13:09

ASKF wrote this

> [...]
> afspiller, men her er der så langt større fare for at vibrationer fra
> motor overføres til pick-up'en, da motoren er direkte koblet til

Der er også muglighed nr.3: Quartz pladespiller.
De er magnet drevne, de mest kendte af den type er nok Technics Quartz.
Har selv sådan en 20 år gammel fætter stående og den har aldrig været
gået i stykker, den spiller lige så fint som dengang jeg købte den.

--
Per Hansen.