Proxy-server og http-tunnel
Fra : Steen Frandsen

Dato : 18-01-01 14:10

Befinder mig på et netværk, hvor adgangen til internettet er reguleret
gennem en proxy-server.

Netværket er sat sådan op, at det bl.a. ikke tillader "streaming", ICQ
o.lign., hvilket sikkert er ganske velbegrundet, men også lidt ærgeligt
(kedeligt).

Fra mine pc-venner ved jeg, at proxy'en kan omgås v.h.a. et program, der

hedder "Http-tunnel" (der i øvrigt kan downloades gratis), men
programmet
eksisterer kun til Windows. Mit spørgsmål er nu:

Eksisterer der et lignende program til mac? Eller er der andre måder,
hvorpå man kan omgå en proxy-server?

Jeg er hverken mac- eller netværks-"haj", så vær' gerne lidt "grundig" i

et eventuelt svar.

/Steen

Fra : Jesper Ørsted

Dato : 21-01-01 13:06

Steen Frandsen <steenf@hco.kollegienet.dk> wrote:

> [...]
> hvorpå man kan omgå en proxy-server?
>
> Jeg er hverken mac- eller netværks-"haj", så vær' gerne lidt "grundig" i

Der findes 4 typer proxyer:

Protokol specifikke proxyer f.eks. HTTP. En almindlig HTTP proxy
undertøtter HTTP, FTP download og Gopher.

Så er der de ubegrænsende proxyer:

Tunnel (HTTPS) proxyer. Nogle HTTP proxyer er sat op til at understøtte
HTTPS og det er muligt at route alle TCP protokoller igennem.

SOCKS og her findes 2 varianter SOCKS 4 og SOCKS 5 som er inkompatible,
i nogle prorgammer skal man derfor specificere hviken SOCKS protokol der
er tale om. SOCKS 4 understøtter TCP, SOCKS 5 understøtter TCP, UDP og
DNS lookup samt validering, hvilket SOCKS 4 ikke gør.

Wingate Telnet Proxy som teoretisk set kun skulle understøtte Telnet,
men i praksis kan alle TCP protekoller routes igennem.

Til Mac findes programmerne Proxy Bouncer Beta 2.1 der skulle
understøtte alle ubegrænsede proxyer og Wingate Power Router til TCP
routing igennem Wingate Telnet Proxy og de kan findes i Freaky's Mac
Archive http://freaky.staticusers.net/

Mht til ICQ så understøtter MacICQ 2.2 Alpha Release Tunnel og SOCKS
4&5, det gør MacICQ 2.3 også men en bug i den forhindre Tunnel
understøttelse.

AOL Instant Messenger Tunnel, SOCKS 4&5
Yahoo Messenger Tunnel, SOCKS 4&5
MSN Messenger SOCKS 4&5
Netscape 4.7x HTTP, SOCKS 4
Internet Explorer HTTP, Tunnel, SOCKS 4&5
Outlook Express HTTP, Tunnel, SOCKS 4&5
iCab HTTP
Napster SOCKS 4
MacSSH SOCKS 4
Interarchy HTTP
QuickTime Player HTTP, RSTP, Tunnel, SOCKS 4&5
Hotline Tunnel, SOCKS 4&5

--
Jesper Oersted
It isn't pollution that's harming the environment. It's the impurities