Min (snart) fine Austin
Fra : Ian Matheson

Dato : 12-09-06 15:16

Goddag i gruppen

Jeg har en ældre Austin 1300, som jeg lige har fået hjem. Den skal renoveres
indenfor de næste par år.

Medens dette står på, har jeg tænkt mig at tage lidt billeder, og skrive
lidt om processen. I er velkomne til at kigge med.

Første historie er turen fra Havdrup til Poulsker.

Altsammen på www.austin1300.dk

Kom gerne med kommentarer og forslag til hjemmesiden.

--
Ian Matheson
Astro Awd

Fra : Basil

Dato : 12-09-06 15:29

Ian Matheson skrev:
> [...]
>
> Første historie er turen fra Havdrup til Poulsker.
>
> Altsammen på www.austin1300.dk
>
> Kom gerne med kommentarer og forslag til hjemmesiden.

Skægt projekt.
Det er jo ikke ligefrem en eftertragtet model, men projektet skal nok
underholde dig alligevel.
Hold os endelig opdateret, når siden bliver opdateret.
Kai

Fra : Ian Matheson

Dato : 12-09-06 19:04

"> Det er jo ikke ligefrem en eftertragtet model, men projektet skal nok
> underholde dig alligevel.

Hov hov - det er skam en fin lille bil -:)

> Hold os endelig opdateret, når siden bliver opdateret.

OK

Fra : Basil

Dato : 12-09-06 20:37

Ian Matheson frembragte:
> "> Det er jo ikke ligefrem en eftertragtet model, men projektet skal nok
>
> Hov hov - det er skam en fin lille bil -:)

> OK

Skulle jeg renovere en bil en dag, så kunne jeg godt finde på at lave
en Corolla KE10 eller KE20, det er nok noget med hvad man er vokset op
med.
Min "ide" er da længere ude end din :oÞ
Kai

Fra : BJ

Dato : 12-09-06 15:38

"Ian Matheson" <matheson@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har en ældre Austin 1300, som jeg lige har fået hjem. Den skal
> renoveres indenfor de næste par år.

Af hjertet tillykke med potten.

Jeg har haft en magen til, samme farve blot en GT.

Den blev for øvrigt tunet af den dengang kendte special saloon kører/tuner
fra Bogense.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ian Matheson

Dato : 12-09-06 19:17

> Den blev for øvrigt tunet af den dengang kendte special saloon kører/tuner
> fra Bogense.

Erik Høyer ?

Fra : BJ

Dato : 12-09-06 20:40

"Ian Matheson" <matheson@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Erik Høyer ?

Nope, Bogense på Fyn.

Jeg kan ikke huske hans navn, men læser Møller med, kan han sikkert.

Det vildeste jeg så, var en MG (magen til din, dog med MG-front), der havde
fået monteret en modificeret forbro med en Maxi 1750 motor. Det eneste du
kunne se på bilen, var en bule på hjælmen til forkammerkædehuset og en
gearstang med 5 fremadgående gear påstemplet.

Den kunne lave hjulspin i 3. gear. og det var ret vildt i hine tider.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-09-06 17:53

"Ian Matheson" <matheson@tdcadsl.dk> skrev :

>Goddag i gruppen

Hej du !

>Jeg har en ældre Austin 1300, som jeg lige har fået hjem. Den skal renoveres
>indenfor de næste par år.

Herligt ....

Du er vel opmærksom på at de gode mennesker oppe i Fårup :

Nordisk Morris Minor Lager, Østergade 17, Asferg
8990 Fårup

86 44 32 00 - John - Triumph og Mini
86 44 32 95 - Kurt - Morris Minor og Mini

Kan have godbidder til dit projekt på lager ?

>Kom gerne med kommentarer og forslag til hjemmesiden.

Godt begyndt !

--
Jan_stevns

Fra : Ian Matheson

Dato : 12-09-06 18:55

> Nordisk Morris Minor Lager, Østergade 17, Asferg
> 8990 Fårup

Jeps - Kurt fremskaffede nødvendig slavecylinder til koblingen

> Godt begyndt !

Tak

Fra : Lars

Dato : 14-09-06 19:37

> [...]
>
> Første historie er turen fra Havdrup til Poulsker.
>
> Altsammen på www.austin1300.dk
>
> Kom gerne med kommentarer og forslag til hjemmesiden.

Det er ubetinget en af de sejeste britiske biler du har fat i dér. Skulle
jeg ha' en veteranvogn, skulle det klart være sådan en, eller måske en
Allegro der unægtelig også har en hvis karisma

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 14-09-06 20:41

"Lars" <Evil_twin@telstra.com> skrev i en meddelelse

> Det er ubetinget en af de sejeste britiske biler du har fat i dér. Skulle
> jeg ha' en veteranvogn, skulle det klart være sådan en, eller måske en
> Allegro der unægtelig også har en hvis karisma

Hvad var historien om Allegro og 'van den plass' udgaverne ???
Metallic brune med læder og anden front ? Men historien er: ?

Fra : Basil

Dato : 14-09-06 20:55

Den 14-09-2006, skrev Olsen:
> "Lars" <Evil_twin@telstra.com> skrev i en meddelelse

> Hvad var historien om Allegro og 'van den plass' udgaverne ???
> Metallic brune med læder og anden front ? Men historien er: ?

Mark Evans havde det oppe i et af hans programmer, vist nok det hvor
han får renoveret en E-type.
Jeg mener at det er en bil der er samlet og forædlet på en eller anden
luxus måde af et gammelt karetmagerfirma.
Kai

Fra : Verner Johnsen

Dato : 14-09-06 21:54

On Thu, 14 Sep 2006 21:40:55 +0200, "Olsen" <-> wrote:

>Hvad var historien om Allegro og 'van den plass' udgaverne ???
>Metallic brune med læder og anden front ? Men historien er: ?

Historien var vel ikke så meget anderledes end så meget andet brittisk
"Badge Engineering". Og så endda - baggrunden var lidt anderledes end
de andre medlemmer af BMC familien.

Navnet Vanden Plas stammer fra et gammelt belgisk karroseribyggerfirma
'van den Plas', som også begyndte at bygge karroserier i England.
I 1923 blev firmaet overtaget af nogle englændere, og de opnåede et
betragtligt ry som karroseribyggere for de fornemste engelske
bilmærker.
Efter anden verdenskrig blev firmaet overtaget af Austin, hvorefter
det udelukkende var de finere Austin modeller, som fik karroserier fra
Vanden Plas.
Som bekendt blev Austin på et tidspunkt lagt sammen med Morris,
hvilket blev grundstammen i BMC, og senere British Leyland.

I 1960 besluttede ledelsen at vride de sidste dråber ud af Vanden Plas
navnets renome, og lancerede det som et selvstændigt bilmærke, som
skulle representere de mest luksuriøse versioner af nogle af de
ordinære Austin og Morris modeller.

Den fine model, der nævnes i starten af denne tråd, havde skam og så
en søster med det fine navn, eller rettere to:
Vanden Plas Princess 1100 og Vanden Plas Princess 1300.

Den sidste model der bar navnet Vanden Plas var model 1500, som var
den nævnte Alegro luxusudgave.
--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Fra : KMH

Dato : 14-09-06 22:54

"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Vanden Plas Princess 1100 og Vanden Plas Princess 1300.
>
> Den sidste model der bar navnet Vanden Plas var model 1500, som var

Mig sidder lige og grubler .......
Blev Austin Princess ikke også lavet med en 6 benet maskine??
Jeg mener da svagt a kunne huske noget i den retning.
Men om den bar "Vanden Plas" navnet - det husker jeg da slet ikke.

M.v.h.
Kim

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 14-09-06 22:56

KMH skrev:

> Mig sidder lige og grubler .......
> Blev Austin Princess ikke også lavet med en 6 benet maskine??

Jo - 2200.

Oliesump 8 liter
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : KMH

Dato : 14-09-06 23:17

> Jo - 2200.
>
> Oliesump 8 liter
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> http://kortlink.dk/2hsd

Uhhh..... så har jeg da stadig lidt hukommelse tilbage

M.v.h.
Kim

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 14-09-06 23:36

KMH skrev:

> Uhhh..... så har jeg da stadig lidt hukommelse tilbage

Min onkel havde én, så dét...
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 15-09-06 20:45

KMH wrote:

> Mig sidder lige og grubler .......
> Blev Austin Princess ikke også lavet med en 6 benet maskine??
> Jeg mener da svagt a kunne huske noget i den retning.
> Men om den bar "Vanden Plas" navnet - det husker jeg da slet ikke.

Så vidt jeg husker, så var det den noget senere Austin Princess (den
kileformede):
http://storm.tocmp.com/austin/princess/1975/01.jpg
der blev lavet i en seks benet udgave.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport

Fra : jan@stevns.net

Dato : 15-09-06 22:04

"Per Beer Hansen" <perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> skrev :

>Så vidt jeg husker, så var det den noget senere Austin Princess (den
>kileformede):
>http://storm.tocmp.com/austin/princess/1975/01.jpg
>der blev lavet i en seks benet udgave.

Jep - en 1800 (4cyl) og en 2200, 6benet

den arvede vist motorer fra Morris Monaco

--
Jan_stevns

Fra : Verner Johnsen

Dato : 15-09-06 22:45

On Fri, 15 Sep 2006 21:45:03 +0200, "Per Beer Hansen"
<perbeerNOSPAM@NOSPAMperbeer.dk> wrote:

>Så vidt jeg husker, så var det den noget senere Austin Princess (den
>kileformede):
>http://storm.tocmp.com/austin/princess/1975/01.jpg
>der blev lavet i en seks benet udgave.

Fra 1975 til 1982 var Princess faktisk et selvstændigt bilmærke.

Her blev der også spillet på Vanden Plas's hæderskronede fortid, hvor
Princess navnet netop var knyttet til de tidligere Austin - Vanden
Plas modeller.
--
Venlig hilsen Verner
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V