Power Book G3 erfaringer!?
Fra : Jacob Gunst

Dato : 17-01-01 16:48

Hej!

Idet jeg overvejer at købe en Power Book Wallstreet II G3 266/300 Mhz ønsker
jeg at drage nytte af jeres erfaringer som Mac-brugere
Jeg har kun bekendt med PC og dertil hørende programmer og styresystemer.
Book'en skal primært bruges til tekstbehandling/regneark og internet - er
det efter din/jeres mening et fornuftigt køb til formålet?
Har du/I evt. haft eller bekendt med problemer vedr. Power Book G3??!
Kan Book'en opgraderes uden større omkostninger? Findes der et bredt udvalg
af programmer? Hvor monopol lignende er situationen omkring produktion af
hardware?
Mht. køb af printer og brænder - hvilke muligheder er der, da Book'en ikke
har USB indgang?

En masse spørgsmål!!!
Håber du/I vil hjælpe mig!

Venlig hilsen

Jacob

Fra : Jakob Færch

Dato : 17-01-01 19:15

In article <944euf$gu9$1@news.inet.tele.dk>, "Jacob Gunst"
<fam.gunst@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> Book'en skal primært bruges til tekstbehandling/regneark og internet - er
> det efter din/jeres mening et fornuftigt køb til formålet?

Ja - til det brug er den vist fuldt tilstrækkeligt, selvom det
efterhånden er en halvgammel maskine. Den skulle så vidt jeg har hørt
kunne køre Mac OS X, men det er nok lige værd at sikre dig, inden du
køber den.

> Har du/I evt. haft eller bekendt med problemer vedr. Power Book G3??!

Jeg havde en Wallstreet i godt et år, og den var endda købt brugt. Jeg
havde aldrig nogen problemer med den.
Wallstreet er vældig solid, men til gengæld også tung som et ondt år og
temmelig tyk. Lidt af en traktor, faktisk...

> Findes der et bredt udvalg af programmer?

Tja; hvis vil køre Microsoft Office (som vist kan klare både
tekstbehandling, regneark og det internet, du vil - dvs. email og web),
er udvalget stort...

> Hvor monopol lignende er situationen omkring produktion af
> hardware?

Temmelig.
USB har gjort, at markedet for udvidelser, printere osv. er noget mindre
monopolpræget end det var for et år eller to siden.

> Mht. køb af printer og brænder - hvilke muligheder er der, da Book'en
> ikke har USB indgang?

Angående printer: Du kan jo prøve, om du kan finde en brugt printer, der
kan sluttes til Wallstreet'ens localtalk eller ethernetport. Man skulle
tro, der stod en del brugte localtalk-printere rundt omkring.

Hvis du er heldig, kan du finde en brugt scsi-brænder et sted - de er
hurtige, og Wallstreet'en har indbygget scsi-controller.
Jeg ved ikke hvor dyre de er, men en anden mulighed er at købe et cd-rw
drev, der kan proppes i Wallstreet'ens expansionbay istedet for det
almindelige cd-romdrev.

En tredje mulighed er at finde et PCMCIA-udvidelseskort, der giver
Wallstreet'en USB-porte; jeg ved ikke, hvad sådan et kort koster - men
det ville nok gøre det nemmere for dig at finde (billige) brændere og
printere.

Håber, det hjælper lidt
Mvh
Jakob Færch

Fra : Terje Rydland

Dato : 18-01-01 09:20

Jakob Færch <jakobf@daimi.au.dk> wrote:

> [...]
> efterhånden er en halvgammel maskine. Den skulle så vidt jeg har hørt
> kunne køre Mac OS X, men det er nok lige værd at sikre dig, inden du

Det var da svært så negativt da. Jeg bruker min WallStreet til alt mulig
rart - database, enkel programmering, lyd og video osv... Utmerket
maskin på alle måter.
Har kkjørt MacOSX DP3 og 4 på den, og det fungerer utmerket.

> [...]
> Wallstreet er vældig solid, men til gengæld også tung som et ondt år og
> temmelig tyk. Lidt af en traktor, faktisk...

Solid er ordet. Ganske tung, men ikke problematisk. Har hatt min i snart
3 år (300 MHz versjonen) og har aldri hatt noen problemer.

> Tja; hvis vil køre Microsoft Office (som vist kan klare både
> tekstbehandling, regneark og det internet, du vil - dvs. email og web),
> er udvalget stort...

Den kjører da alt som finnes for Mac, og det er ikke lite.

> Angående printer: Du kan jo prøve, om du kan finde en brugt printer, der
> kan sluttes til Wallstreet'ens localtalk eller ethernetport. Man skulle
> tro, der stod en del brugte localtalk-printere rundt omkring.

Epsons printere ble levert med både USB og 422. Jeg har både en 740 og
en 750 hjemme og begge fungerer flott med min WallStreet.

> [...]
> Wallstreet'en USB-porte; jeg ved ikke, hvad sådan et kort koster - men
> det ville nok gøre det nemmere for dig at finde (billige) brændere og

Jeg har et FireWire2Go PC-kort i min. Fungerer utmerket mot DV-kamera,
FireWire harddisker o.l. Har ikke prøvd det mot en FireWire brenner da
jeg har en SCSI-brenner.
Jeg har forøvrig også et Lucent WaveLan kort for bruk mot en AirPort
basestasjon. Dette fungerer også utmerket. Da WallStreet har 2 PC-kort
plasser er det en rimelig fleksibel maskin.

WallStreet er en glimrende maskin. Det eneste negative er at den er litt
tung, men hvis det ikke er noe problem for deg ser jeg ingen grunn til
ikke å handle.

--
Terje Rydland - IDI-L, NTNU, 7491 Trondheim
Tel: 73 59 18 45

Fra : h@nsler

Dato : 20-01-01 19:10

Jeg har en 266 og elsker den!
Der er ikke en stor forskel på hastighed af 266 og 300, de har begge 1
mb backside cache, hvorimod 233 kun har 512k og det mærkes...
Jeg har udskiftet hardisken til 20 gb, smidt en god røvfuld ram i og har
et USB kort til den - og den sparker røv!
Trods sin alder følger den _rigtig_ godt med. Jeg mærker ikke at den i
teorien har fået baghjul forlængst...
Eneste minus er at den er tung og at dens batteritid er kortere end de
nye. Realistisk ca. 2 timer, de nyes er 4!
Tilgengæld findes mange gode moduler til den, det gør der ikke til en
iBook...
OG den har ALT. Hvis du udvider med USB, evt også firewire, har du ALLE
porte. ADB, seriel, SCSI.... selv infrarød!
Du kan bruge alt og kommunikere med alt, selv helt gamle mac'er (via
seriel).
Kombinér det med også at have et USB kort, og du kan printe til alt,
scanne med alt, brænde på alt udover at netværke med alt.
Og så et modem i, så kan du gå på nettet allesteder fra, eller have en
mobil med infrarød.

FED maskine....

Hvis du kan leve med vægten er den suveræn. Rygsæk anbefales! Kensigton
Astropack er rigtig god, fordi den er så flad, og har håndtag der også
gør den nem at bære i hånden.

> Jeg har forøvrig også et Lucent WaveLan kort for bruk mot en AirPort
> basestasjon. Dette fungerer også utmerket.

WOW. Har jeg ikke prøvet...

> Da WallStreet har 2 PC-kort
> plasser er det en rimelig fleksibel maskin.

Næmli.

> WallStreet er en glimrende maskin. Det eneste negative er at den er litt
> tung, men hvis det ikke er noe problem for deg ser jeg ingen grunn til
> ikke å handle.

Hmmm. Jeg synes det er lidt irriterende.

Og så det med 2 timers batteri.
OG æblet lyser ikke...
Det kan dog fixes hvis man tør pille hardcore meget. Det ER altså mere
sexet med lys i!!!

Spritt
(På Hanslers Pismo. Var for doven til sætte min Wallstreet op... nu har
jeg kørt _3_ timer på hans batteri...)

Fra : DJ Supreme / Peter P~

Dato : 23-01-01 16:30

h@nsler <hansler@get2net.dk> wrote:

> Spritt
> (På Hanslers Pismo. Var for doven til sætte min Wallstreet op... nu har
> jeg kørt _3_ timer på hans batteri...)

Ok, hvis det var hansler der skrev har han fandenme lært Dansk hurtigt!
:)))

--
- Peter
root (at) titancity (dot) com

titancity.com - the Mac portal

Fra : Spritt Schapiro

Dato : 08-02-01 10:35

DJ Supreme / Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Ok, hvis det var hansler der skrev har han fandenme lært Dansk hurtigt!
> :)))

Han kan da sige "rodgroed me flode".... *LOL*

S.

--
*Kultur: http://www.manifestfetishclub.dk *

Fra : Reynard Fox

Dato : 08-02-01 11:51

In article <1enqfit.17nuyat18o2beoN%spritt@startrekmail.com>,
spritt@startrekmail.com (Spritt Schapiro) wrote:

> Han kan da sige "rodgroed me flode".... *LOL*
>
> S.
De tyske nørder jeg kender, har aldrig været stillet over for "rødgrød
med fløde"-problemet, men hvis det skulle komme så langt, så burde
output vel bare blive til "rödgröd mit flöde". -En gennemsnits østriger
er naturligvis ikke helt det samme som et par tyske nørder, men jeg tror
ikke at det vil have indvirkning på resultatet i denne sammenhæng.
Du kunne jo prøve at verificere dit resultat, ved at give ham kanutten
"äblegröd mit mälk"-testen :)
Nogle tyskere kan få endeløse mænder af morskab ud af at læse navnet
"Køge"... -Mig og min bror er ved at flække af grin over noget så
simpelt som "Erdnuß flips" :D

Mvh
Reynard …:·

--
....more controversial than Oolon Coluphid's trilogy
of philosophical blockbusters: Where God Went Wrong,

Fra : Spritt Schapiro

Dato : 08-02-01 17:41

> De tyske nørder jeg kender, har aldrig været stillet over for "rødgrød
> med fløde"-problemet, men hvis det skulle komme så langt, så burde
> output vel bare blive til "rödgröd mit flöde".

Nope. Hanslers trick er at sige det så tåbeligt han overhovedet kan
forestille sig, og så er det nok rigtiget. Men det bliver nu til
roedgrødt mæd flode, dog kommer han tæt på indimellem. Rugbrød er også
en af de gode...

men jeg blev udsat for hævn fra en amerikaner!: "Three cucumbers wrapped
in aluminium foil on the refridgeator shelve" den trak tænder ud indtil
jeg fik øvet mig på mine "th" lyde... *LOL*

S.

--
*Kultur: http://www.manifestfetishclub.dk *