Problemer med 'ny' bil
Fra : H.S.

Dato : 11-09-06 09:10

Jeg købte en brugt bil (2003'er) i April i år.
Siden da har jeg været på værksted med bilen, mindst 2 gange om
måneden, for udbedring af forskellige fejl (hjullejer, sensorer
o.lign) samt en fejl på klimaanlægget som har taget 3-4 besøg på
værkstedet før det blev udbedret. Jeg har været på værksted,
effektivt, omkring 20-30 timer.

Bilen er købt (heldigvis) med 6 måneders garanti og der har aldrig
være problemer med at få tingene lavet, tværtimod har forhandleren
været meget flink og 'large', forhandlerens behandling af mig har
været tip-top.

Men nu udløber min 6 måneders garanti i næste måned, og jeg kan jo
godt være lidt bange for at nye fejl skal melde sig. Har jeg nogen
rettigheder som kan give mig kompensation økonomisk eller
servicemæssigt, når jeg nu har tilbragt så meget tid på deres
værksted ?

Eller skal jeg bare være glad for at alle disse ting gik 'i stykker'
mens der var garanti på ?

Fra : Anders Christensen

Dato : 11-09-06 09:22

H.S. skrev:
> [...]
> værksted ?
>
> Eller skal jeg bare være glad for at alle disse ting gik 'i stykker'

Det er ikke videre juridisk, men kør bilen forbi FDM og få den testet
inden din garantiperiode udløber, så kan det være du får fundet nogen
fejl du ellers først vil opdage senere.
Det kan selvfølgelig også være at pengene er spildt, men til gengæld har
du så en god bil

--
Mvh Anders Christensen

Fra : H.S.

Dato : 11-09-06 10:35

Anders Christensen wrote:
> [...]
> fejl du ellers først vil opdage senere.
> Det kan selvfølgelig også være at pengene er spildt, men til gengæld har

Det er faktisk gjort for 1 måneds tid siden, og her blev fundet 3
fejl, som blev afhjulpet af forhandleren, igen uden nogen problemer
overhovet.

Men der bliver ved med at dukke nye fejl op.

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-06 10:52

<Det er faktisk gjort for 1 måneds tid siden, og her blev fundet 3
>fejl, som blev afhjulpet af forhandleren, igen uden nogen problemer
>overhovet.
>
>men der bliver ved med at dukke nye fejl op.

Hehe så er det lige som alle andre biler i hele verden...

Mvh
Morten

Fra : Anders Christensen

Dato : 11-09-06 11:16

H.S. skrev:

> Men der bliver ved med at dukke nye fejl op.

Ja, det må man jo forvente på en ting der bliver brugt.

Bemærk dog at du altid har 2 års reklamationsret på et forbrugerkøb, så
selvom du kommer ud over din garanti på de 6 måneder kan det være fejl
der bør dækkes af forhandleren alligevel.
Men det er en vurderingssag.

Fra : H.S.

Dato : 11-09-06 11:40

Anders Christensen wrote:
> Ja, det må man jo forvente på en ting der bliver brugt.

Selvfølgelig forventer jeg at der af og til vil være noget som går i
stykker, men at skulle på værksted mindst 2 gange om måneden, synes
jeg er urimeligt.

Fra : Ukendt

Dato : 11-09-06 12:05

>Selvfølgelig forventer jeg at der af og til vil være noget som går i
>stykker, men at skulle på værksted mindst 2 gange om måneden, synes
>jeg er urimeligt.

Man kan aldrig forudse hvad der kan/vil gå i stykker på en bil, sådan er det
med brugte biler, den diskution har været oppe i denne NG et utal af gange,
hvis du vil ha en bil hvor du ikke skal bekymre dig om udgifter, så er
leasing den eneste vej frem..

Mvh
Morten

Fra : per christoffersen

Dato : 11-09-06 12:17

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gange, hvis du vil ha en bil hvor du ikke skal bekymre dig om udgifter, så

Hvis du ikke kan svare med en juridisk underbygget indhold, kan du så ikke
lade være med at svare i dk.videnskab.jura?
Det ligger faktisk uden for gruppens fundats at svare med gætterier eller
personlige holdninger.

Det korrekte juridiske svar er, at hvorvidt en fejl på en bil også kan
karakteriseres som en mangel (og køber derfor kan kræve mangelsudbedring) er
en vurderingssag,. hvori der skal tages stilling til såvel bilens alder,
dens pris og de oplysninger om bilen, der blev givet ved købet (herunder
dens åbenlyse stand, feks. kilometerstand).

Det er således ikke muligt at sige, at alle fejl skal rettes af sælger,
ligesom det er fuldstændigt forkert at sige, at ingen fejl skal rettes af
sælger. En tommelfingerregel må være, at fejl der ikke er forventelige under
hensyntagen til de ovenstående faktorer vil være mulige mangler, som skal
rettes af sælger.

FUT news:dk.videnskab.jura

/Per

Fra : H.S.

Dato : 11-09-06 12:44

per christoffersen wrote:
> [...]
> lade være med at svare i dk.videnskab.jura?
> Det ligger faktisk uden for gruppens fundats at svare med gætterier eller

Det er muligvis min fejl.... Jeg bad google om at post til både
*.jura og *.bil - og kan se at alle svar dukker op i begge grupper.

beklager...