Mulig ændring af fæk krav
Fra : Michael

Dato : 10-09-06 12:31

Jeg mener at have læst at dækkende på alm. person biler nu skal være af
samme type på alle 4 hjul, hvor det tidligere var parvis pr. aksel..

Jeg kan dog ikke finde en lov tekst det bekræfter dette ?

Anyone ?

/Michael

Fra : alexbo

Dato : 10-09-06 15:42

"Michael" skrev

> Jeg mener at have læst at dækkende på alm. person biler nu skal være af
> samme type på alle 4 hjul, hvor det tidligere var parvis pr. aksel..

Ja, sådan har det være siden 1977.

Detailforskrifter for køretøjer.
8.02.021 Personbil M1
(1) Personbil M1 skal - uanset den tilladte totalvægt - være forsynet med
dæk med en mønsterdybde på mindst 1,6 mm.
(2) Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på alle hjul.

mvh
Alex Christensen

Fra : Leo Jensen

Dato : 10-09-06 18:25

> [...]
> dæk med en mønsterdybde på mindst 1,6 mm.
> (2) Personbil M1 skal være forsynet med dæk af samme type på alle hjul.

Her betyder type radial, vinter (M&S-mærket) eller diagonal. Der er ikke
krav til samme mærke eller dimension på alle 4 hjul

Leo

Fra : Ukendt

Dato : 10-09-06 19:28

"Leo Jensen" <maigaard-jensen@slet.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Her betyder type radial, vinter (M&S-mærket) eller diagonal. Der er ikke
> krav til samme mærke eller dimension på alle 4 hjul

Ja og det var så også et spørgsmål, om type som Alex svarede på

--
Dannie

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 11-09-06 07:00

Leo Jensen wrote:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse

> Her betyder type radial, vinter (M&S-mærket) eller diagonal. Der er
> ikke krav til samme mærke eller dimension på alle 4 hjul

Ikke til samme mærke, men til samme dimension er der krav, vist nok af
hensyn til ABS og lignende.

Dimensionerne må højst afvige 3% akslerne imellem og størrelsen må højst
afvige 5% i forhold til original størrelse.

--
Per, Esbjerg