Strat-pak?
Fra : Tobias Toft

Dato : 21-06-01 17:41

Hej
Jeg har besluttet mig for at prøve at spille el-guitar, men da økonomien
ikke liiige er i stand til at købe de store fine ting, har jeg kigget lidt
på "Fender Squier Affinity Strat-pak" som er en pakke med en Squier
Stratocaster og en 15w forstærker.
(se evt. http://www.squierguitars.com/squiergtrpaks/amppak_stratpak.html)

Mit spørgsmål er så, om der er nogen der har erfaringer med disse
produkter? (Både forstærker og guitar). Er det pengene værd?

Mvh
Tobias Toft

Ps. Hvordan ville I udtale "Squier"?

Fra : Michael Alø-Nielsen

Dato : 21-06-01 19:57

"Tobias Toft" <tobias@REMOVE-tt-media.com> skrev i en meddelelse

> Ps. Hvordan ville I udtale "Squier"?

"Skvajer"?

- Michael.

Fra : Tobias Toft

Dato : 21-06-01 20:05

Michael Alø-Nielsen skrev i news:dk.kultur.musik:

> "Skvajer"?

Ja ikke? Der er også nogle der siger "skvier"?

/Toft

Fra : Rick Madsen

Dato : 21-06-01 21:06

Tobias Toft wrote:

> Ja ikke? Der er også nogle der siger "skvier"?

Prøv med "Skwajer"; hvis altså du er en af de sjældne danskere, som
*kan* udtale et W når det er nødvendigt :)

hvm

Fra : Michael Kornum

Dato : 23-06-01 00:59

en god billig løsning og måske den bedste i min mening er en Yamaha Pacifica
112 guitar og en billig Park forstærker (lavet af marshall).

den yamaha er sindsyg billig og du får VIRKELIG meget for pengene - den
koster ca. 2200kr hos EMK musik.

mvh

michael

Fra : nikolaj borg

Dato : 23-06-01 14:19

"Michael Kornum" <mikek@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> 112 guitar og en billig Park forstærker (lavet af marshall).
>
> den yamaha er sindsyg billig og du får VIRKELIG meget for pengene - den

Hæ, jeg faldt lige over et skilt bag på min Yams Pacifica: det er en 112'er
:). Jeg var ikke klar over, at den har været så dyr: Jeg gav 1000,- for den
sammen med en Park 10W forstærker (med en del år på bagen). Det bekræfter jo
bare, at du kan få meget for pengene, hvis du køber brugt. Det er bare en
god ide at få skilt udstyret ad og få renset kontakterne; der er sjældent
væsentligt slid på denne slags udstyr, men kontakterne har det med at blive
beskidte.

/Nikolaj

Fra : Casio

Dato : 23-06-01 13:46

Jeg har denne guitar, og den er rigtig god at spille på..... MEN!: Strengene
sidder tættere på "kroppen" (eller hvad det nu hedder) end på de fleste
andre el-guitarer - eller i hvert fald i forhold til den klassiske Fender
som næsten alle har. Det gør strengene nemme at trykke ind, men det er lidt
et problem når man står i en situation hvor man skal til at spille på en
anden guitar, og har vænnet sig til sin egen. For så føles det pludseligt
ret svært at spille.

Eller også er det bare mig der er lidt for nybegynderagtig? hehe.....

- Casio

Fra : Tobias Toft

Dato : 23-06-01 13:53

Casio skrev i news:dk.kultur.musik:

> [...]
> skal til at spille på en anden guitar, og har vænnet sig til sin egen.
> For så føles det pludseligt ret svært at spille.

Det gør ikke så meget. Er det også den der Fender Squier forstærker du
bruger? Kan du evt. anbefale en?

> Eller også er det bare mig der er lidt for nybegynderagtig? hehe.....

Tjah... jeg _er_ nybegynder hvad angår el-guitarer, såeh...

/Toft

Fra : Casio

Dato : 23-06-01 21:49

> Det gør ikke så meget. Er det også den der Fender Squier forstærker du
> bruger? Kan du evt. anbefale en?

Den forstærker der fulgte med min pakkeløsning, var en Fender "Frontman". Se
http://www.fender.com//amplification/allamps.html

Jeg købte guitar og forstærker for 2600,-
Men så fulgte der også en hård Fender guitartaske med. Og en Fender rem (så
man kan stå op og spille).

Jeg kan ikke anbefale noget, da jeg ikke er speciel prof, men jeg kan bare
sige at jeg er tilfreds med mit!

- Casio

Fra : Tobias Toft

Dato : 23-06-01 22:42

> [...]
> (så man kan stå op og spille).
>
> Jeg kan ikke anbefale noget, da jeg ikke er speciel prof, men jeg kan

Det lyder som et godt køb, specielt til kun 2600,-!
Hvor købte du den henne?

--
/Tobias Toft

Fra : Casio

Dato : 24-06-01 12:36

> Det lyder som et godt køb, specielt til kun 2600,-!
> Hvor købte du den henne?

Det var i "Stokvis" i Roskilde. Jeg købte det for ca. 3 år siden. Det var et
konfirmationstilbud :c)

Fra : nikolaj borg

Dato : 23-06-01 14:21

"Casio" <kena@mail.dk> wrote in message
> [...]
> ret svært at spille.
>
> Eller også er det bare mig der er lidt for nybegynderagtig? hehe.....

Måske er det snarere en Gibson (-klon?) du skal have fat i, så? Hvis jeg
ikke husker helt galt er strengene længere over gribebrædtet på en Gibson.

/Nikolaj

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 23-06-01 14:32

Således skrev "nikolaj borg" <nsipkaoml@jborg.dk> i dk.kultur.musik
Sat, 23 Jun 2001 15:20:56 +0200:

>Måske er det snarere en Gibson (-klon?) du skal have fat i, så? Hvis jeg
>ikke husker helt galt er strengene længere over gribebrædtet på en Gibson.

Det er vel bare et spørgsmål om opsætning.

Jeg mener ikke at at der er nogen tendens til at Gibsonkloner har
større strengehøjder end Stratkloner.

Generelt vil jeg nu nok mene at det vil væer en fordel med lave
strenge til en begynder, i hvertfald i starten til man får lidt styrke
i sine fingre.

*Så* kan man jo bagefter begynde at rode med en 0.20 streng til den
høje E...

Knud

--
My, don't we all look _smashing_ in red.

Fra : nikolaj borg

Dato : 23-06-01 14:46

"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> wrote in message
> Jeg mener ikke at at der er nogen tendens til at Gibsonkloner har
> større strengehøjder end Stratkloner.

OK

> Generelt vil jeg nu nok mene at det vil væer en fordel med lave
> strenge til en begynder, i hvertfald i starten til man får lidt styrke
> i sine fingre.

Ja, men det kræver også lidt mere præcision at spille med lave strenge,
eftersom man lettere kommer til at presse de forkerte strenge ind ved et
uheld. Måske er det bare en vanesag, hvis man nu er vant til en billig
spansk guitar med strengene 1½m fra gribebrædtet.

> *Så* kan man jo bagefter begynde at rode med en 0.20 streng til den
> høje E...

20'ere? Hvor kan man få sådan nogen? Jeg har svært nok ved at få
strengepusherne til at sælge mig 13'ere til westernen og 12'ere til den
elektriske :(

/Nikolaj

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 23-06-01 16:14

Således skrev "nikolaj borg" <nsipkaoml@jborg.dk> i dk.kultur.musik
Sat, 23 Jun 2001 15:45:44 +0200:

>20'ere? Hvor kan man få sådan nogen? Jeg har svært nok ved at få
>strengepusherne til at sælge mig 13'ere til westernen og 12'ere til den
>elektriske :(

Aner det ikke, jeg læste bare en artikel i Guitar Player om
guitaristen i en af de dersens nymodens rockbands, der brugte noget
der svarerede til NATO pigtråd uden pigge.

Jeg tror hans sæt gik fra 20 til 70 og det må have været custom. Men
så mon ikke han også har stemt dem ned?

Knud
--
Save the whales! Collect the whole set!

Fra : nikolaj borg

Dato : 23-06-01 18:18

> Jeg tror hans sæt gik fra 20 til 70 og det må have været custom. Men
> så mon ikke han også har stemt dem ned?

Enten det, eller også må han have den onde forstærkning i guitarens hals.
Min western-kopi havde mere end svært med at æde 14'ere (de var
karakteriseret som "heavy" og var vist beregnet til dobroer) - det virkede
som om, halsen blev trukket lidt for kraftigt. Jeg formoder, at jo
kraftigere strengene er, jo større må trækket være. 20'ere lyder ganske
enkelt absurd. Jeg har nogle skumle ideer om en dobro med 15'ere, men jeg
kan ganske enkelt ikke forholde mig til 20'ere. Kan han ikke lige så godt få
sig en 6-strenget bas, nu han er igang? Hvor kraftig er det nu, at en
H/B-streng er på et normalt sæt strenge? Er den overhovedet 20? Jeg kan ikke
tro andet, end at han stemmer guitaren i et H/B eller noget i den stil (se
tidligere tråd om samme emne).

/Nikolaj

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 23-06-01 20:22

Således skrev "nikolaj borg" <nsipkaoml@jborg.dk> i dk.kultur.musik
Sat, 23 Jun 2001 19:18:14 +0200:

>"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> wrote in message
>
>Enten det, eller også må han have den onde forstærkning i guitarens hals.

Nu har jeg fundet bladet (Guitar PLayer marts 2001, s.98) og det er en
Meegs Rascon fra Coal Chamber der ganske rigtigt bruger 0.20 til 0.70,
og den er i høj grad stemt ned, nemlig til B, E, A, D, G, B.

Temmeligt utradionelt, men nu er det jo hellere ikke ordinær musik de
spiller.(Hans billede ser i hvert fald meget skræmmende ud)

>Kan han ikke lige så godt få
>sig en 6-strenget bas, nu han er igang? Hvor kraftig er det nu, at en
>H/B-streng er på et normalt sæt strenge?

Jeg mener at min er 0.11-0.12 stykker og jeg bruger almindelige
0.09-0.42

Knud
--
A furore Normanorum libera nos, O Domine!