Resource problemer i Classic
Fra : Erik Richard S¿rense~

Dato : 10-09-06 00:28

Hejsa

Jeg har været ved at tilrette og optimere min OS 9.2.2 både som boot
system og til brug som classic under OS X.

Under dette fandt jeg, at der er en alvorlig fejl i udvidelsen
"Kensington Startup", - en udvidelse, der er nødvendig både ved brug af
ADB og USB Kensington enheder sammen med de respektive ADB/USB udvidelser.

Fejlen er, at i resourcen 'Size' resource ID '-1' er der byttet rundt på
tildeling af RAM, så minimum tildeling er større end ønsket størrelse. -
Min. str. er sat til ca. 2,5mb, mens ønsket str. er sat til ca. 1,1mb.
Denne fejl kan bevirke, at en Kensington mus ellr trackball kan finde på
at 'hænge' i kortere eller længere perioder.

Bruger man desuden Kensington enheder sammen med iMate og den tilhørende
iMate software, kan det, som jeg skrev for nogle måneder siden, give
alvorlige startproblemer, hvor iMate kan være skyld i, at fx. en mus
eller trackball kan låse i opstarten.

Ved at ændre på RAM tildelingen i Kensington Startup, så tallene bliver
byttet rundt, og ved at give iMate kontrolpanelet ca. 1,2mb RAM
tildeling i min. og 2,5mb i ønsket str., reduceres antallet af
frysninger i OS 9.x nu til 1 ud af ca. 20 starter mod førhen 1 ud af ca.
8 starter.

Det har også indflydelse i classic/calssic mode under OS X, hvis man
bruger Kensington mus/trackballs. Her bruges jo også Mouseworks til
styring i classic, men ikke i classic mode på de computere, der ikke kan
boote i OS 9.x.

Samtidig har iMate kontrolpanelet til OS 9.x også indflydelse på både
mus/trackgballs og tastatur ved brug af Imate software i både X og OS
9.x. Her skal man lade OS X versionen af iMate kontrolpanen stå til 'OS
X prefers' og ikke sætte den til 'OS 9.x prefers'. Dette gælder, hvis
man bruger classic under OS X. Bruger man classic mode på ikke-OS 9.x
bootable maskiner, skal man sætte iMate kontrolpanen til 'OS 9.x
prefers', når man arbejder i classic programmer.

mvh. Erik Richard