Forbud mod for tynde modeller i Madrid!
Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 09-09-06 10:51

< http://ekstrabladet.dk/nyheder/kultur/article223529.ece >

Alle modeller, der skal optræde til næste uges Madrid Fashion Week, skal
have en BMI, Body-Mass-Index, på over 18, ellers bliver de forment
adgang til catwalken.

Ifølge helbredsstatistikerne er der en målbar risiko forbundet med at
have en BMI på over 25.

Der er mindre enighed om en nedre grænse, men man plejer at sige at en
normal, sund BMI ligger mellem 18 og 25, 19 og 25, eller 20 og 25.

Ifølge artiklen skal en tøjmodel på 175 cm veje mindst 56 kg, for at
have en BMI på over 18. Det menes at 40% af modellerne, ved sidste års
modeuge i Madrid, lå under denne grænse.

Man skal huske på at BMI blev udviklet af statistikerne som et meget
grovkornet værktøj, altså en quick-and-dirty løsning.

Bl.a. antages det at der er en "kvadratisk" sammenhæng mellem højde og
vægt. Det er *ukorrekt*, og systemet kan derfor ikke umiddelbart bruges
på folk som er meget høje eller meget lave.

Desuden tages der ikke højde for vævssammensætning, hvilket gør at mange
med stor muskelmasse, f.eks. sportsfolk, fejlagtigt bliver klassificeret
som værende "overvægtige", hvis man smider deres højde og vægt ind i en
BMI-formel.

Ikke desto mindre kan BMI bruges som en rigtig god "målestok" for
størstedelen af befolkningen.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : PerX ...

Dato : 10-09-06 03:25

In article <45028e8d$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
peter@sagatafl.invalid says...
> [...]
>
> Alle modeller, der skal optræde til næste uges Madrid Fashion Week, skal
> have en BMI, Body-Mass-Index, på over 18, ellers bliver de forment

Heh, jeg så det lige - godt man er på vej væk fra anoreksi modellerne.

Fra : Basil

Dato : 10-09-06 05:12

PerX ... sendte dette med sin computer:
> In article <45028e8d$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
> peter@sagatafl.invalid says...

> Heh, jeg så det lige - godt man er på vej væk fra anoreksi modellerne.

Ja, det glæder også mig, specielt hvis det holder mere end eet show.
Kai

Fra : Lasse Jensen

Dato : 10-09-06 18:39

Peter Knutsen (usenet) wrote:

> [...]
>
> Alle modeller, der skal optræde til næste uges Madrid Fashion Week, skal
> have en BMI, Body-Mass-Index, på over 18, ellers bliver de forment

Hvis man vil vide om man har en chance i modelverdenen, så udregnes BMI
således:

Vægt i kg / højde i meter i anden potens

Altså er jeg med mine 108 kg og 185 cm dobbelt så tyk som de fleste
modeller. 108/1.85*1.85 = 31.5

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.